The pedagogical coordinator as an agent of plural literacies
gamifying teacher education
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e63894Keywords:
Plural literacies, Gamification, Agency, Pedagogigal coordinator, Teacher trainingAbstract
This article aimed to answer the question: How can the pedagogical coordinator become an agent of plural literacies in their formative action with teachers? This is a qualitative literature review study that addresses plural literacies, mobilized in schools through gamification, as a potential tool for teacher training. The objective was to discuss how the pedagogical coordinator can become an agent of plural literacies in formative processes through gamified practices. To this end, references were drawn from Bazerman (2007, 2021), Domingues (2013), Huizinga (2000), Kalantzis, Cope, and Pinheiro (2020), Kapp (2012), Kleiman (2006), Silva and Araújo (2012), Street (2014), among others. It was concluded that plural literacies, fostered by pedagogical coordinators through gamification, can enhance teacher training processes in schools.
References
ALEXANDRE, Gabriel Guimarães. Práticas letradas de gamificação: estudo do processo de textualização no Ensino Superior. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São José do Rio Preto, 2020.
ALVES, Lynn Rosalina Gama; MINHO, Marcelle Rose da Silva; DINIZ, Marcelo Vera Cruz. Gamificação: diálogos com a educação. In: FADEL, Luciane Maria et al. (org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 74-97.
ARCHER, Margaret S. Being human: The problem of agency. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
BARTON, David; HAMILTON, Mary. Literacy practices. In: BARTON, David.; HAMILTON, Mary; IVANIC, Roz. Situated literacies. London; New York: Routledge, 2000. p. 7-15.
BAZERMAN, Charles. Escrita, gênero e interação social. São Paulo: Cortez, 2007.
BAZERMAN, Charles. Gênero, agência e escrita. 2. ed. Recife: Pipa Comunicação; Campina Grande: EDUFCG, 2021.
BRASIL. Parecer CNE/CP n.º 22, de 7 de novembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Ministério da Educação; Conselho Nacional da Educação, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=133091-pcp022-19-3&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 jan. 2022.
BUSARELLO, Raul Inácio; FADEL, Luciane Maria; ULBRICHT, Vania Ribas. A gamificação e a sistemática de jogo. In: FADEL, Luciane, Maria et al. (org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 11-37.
CINTRA, Josiane; DALBEM, Eloisa. Comportamento organizacional. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2016.
DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola: algumas perspectivas. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 2, p. 181-189, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2027. Acesso em: 29 jan. 2023.
DOMINGUES, Isaneide. BELLETATI, Valéria Cordeiro Fernandes. Formação contínua em terreno colonizado: desafio para a coordenação pedagógica. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; CAMPOS, Elisabete F. Esteves (orgs.). A coordenação do trabalho pedagógico na escola: processos e práticas. Santos: Leopoldianum, 2016. p. 61-75.
FRANCO, Maria Amélia Santoro; NOGUEIRA, Simone do Nascimento. Coordenação pedagógica: marcas que constituem uma identidade. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; CAMPOS, Elisabete F. Esteves (orgs.). A coordenação do trabalho pedagógico na escola: processos e práticas. Santos: Leopoldianum, 2016. p. 49-58.
GEE, James Paul. The New literacy studies. In: GEE, James Paul. Situated literacies: reading and writing in contex. London: Routledge, 2000. p. 180-197.
GOLDSTEIN, Norma Seltzer; CAPO, Francesco Antonio. Escritas da memória: autoria e identidade cultural. Linha D'Água, v. 29, p. 143-165, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v29i1p143-165. Acesso em: 10 fev. 2023.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 2000.
JÄRVINEN, Aki. Games without frontiers. Unpublished Ph. D. manuscript, 2008.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Campinas: Unicamp, 2020.
KAPP, Karl M. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education, John Wiley & Sons, 2012.
KLEIMAN, Angela B. Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 8, p. 409-424, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p409-424. Acesso em: 10 fev. 2023.
MACEDO, Roberto Sidnei. Atos de Currículos: uma incessante atividade etnometódica e fonte de análise de práticas curriculares. Revista Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 427-435, set./dez. 2013. Disponível em: https://formacce.ufba.br/sites/formacce.ufba.br/files/roberto_sidnei.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.
MEY, Jacob L. As vozes da sociedade: seminário de pragmática. Campinas: Mercado de Letras, 2001.
NUNES, Herika Socorro da Costa. Formação continuada de professores do ensino fundamental centrada na escola: reflexão e pesquisa-ação para a mudança de concepções e práticas de alfabetização e letramento. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2018.
ORSOLON, Luíza Angelina Marino. O coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico e o espaço da mudança. São Paulo: Loyola, 2001. p. 17-26.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico no confronto com o cotidiano da escola. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2008.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de. O coordenador pedagógico e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Estudos e Pesquisas Educacionais, v. 2, p. 227-288, 2011. Disponível em: https://www.uece.br/wp-content/uploads/sites/58/2014/03/GPED-Coordenador-pedagogico-ESPECIALIZA%C3%87%C3%83O.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.
SALEN, Katie; ZIMMERMAN, Eric. Regras do Jogo: fundamentos do design de jogos - principais conceitos. São Paulo: Blucher, 2012.
SCHLEMMER, Eliane; LOPES, Daniel de Queiroz. Avaliação da aprendizagem em processos gamificados: desafios para apropriação do método cartográfico. In: ALVES, Lynn; COUTINHO, Isa. de (orgs.). Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus, 2016. p. 179-208.
SILVA, Elizabeth Maria da; ARAÙJO, Denise Lino de. Letramento: um fenômeno plural. RBLA, Belo Horizonte, v. 12, n. 4, p. 681-698, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/270405451_Letramento_um_fenomeno_plural. Acesso em: 10 fev. 2023.
SOARES, Magda Becker. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
STREET, Brian Vincent. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






