Cinematographic Curricula and the Formation of Professional Teaching Identity

a Gender crossing

Authors

  • Gabriel Petter da Penha Secretaria de Estado de Educação do Ceará (Seduc-CE)
  • Patrícia Barbosa Pereira Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64648

Keywords:

teaching profession, genre, curriculum, cinema and audiovisual

Abstract

This paper seeks to understand how the images and discourses conveyed through films whose protagonists are female teachers can influence the constitution of the teaching professional identity within a gender perspective. Starting from the assumption of incompleteness inherent to cinematographic image and discourse, we use French Brazilian Discourse Analysis as a theoretical-methodological reference. Then, we present a case study with students from the Pedagogy faculty at the Federal University of Paraná (UFPR), based on the screening of the Brazilian docudrama Carregadoras de Sonhos. Results obtained in the research show that the characterization of teachers in popular films raises questions about the difficulties of the teaching profession, but also manifests the mystification of teaching impregnated with values attributed by androcentric discourses.

Author Biographies

Gabriel Petter da Penha, Secretaria de Estado de Educação do Ceará (Seduc-CE)

Gabriel Petter has a degree in Geography (UECE), a master´s degree in Education (UFC) and currently is doing his PhD in Education (UFPR). 

Patrícia Barbosa Pereira, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Possui graduação em Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura), mestrado e doutorado em Educação Científica e Tecnológica, pela Universidade Federal de Santa Catarina. É professora Adjunta na Universidade Federal do Paraná, vinculada ao Departamento de Teoria e Prática de Ensino - Setor de Educação, no qual atua nos cursos graduação em Ciências Biológicas e em Pedagogia. Nesta instituição é também credenciada no Programa de Pós Graduação em Educação, na linha de Pesquisa "Cultura, Escola e Processos Formativos em Educação", e no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e em Matemática, nas linhas "Formação de Professores que ensinam Ciências e Matemática" e "Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências e seu ensino/pesquisa, prioritariamente nos seguintes temas: Ensino de Ciências e Linguagem, Estudos Decoloniais e Interculturalidade no Ensino de Ciências/Biologia. Coordena o LIDEC - Laboratório de Estudos de Interculturalidade, Discursos e Decolonialidades na Educação. Nos últimos anos tem também se dedicado à formação inicial e continuada de professores de Ciências e/ou Biologia, participado de projetos relacionados à Educação de Jovens e Adultos, além do ensino dessas mesmas disciplinas, nos níveis Médio e Fundamental de ensino. 

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Published

2025-07-04

How to Cite

Penha, G. P. da, & Pereira, P. B. . (2025). Cinematographic Curricula and the Formation of Professional Teaching Identity: a Gender crossing. Revista E-Curriculum, 23, e64648. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64648