THREADS THAT WEAVE THE FABRIC OF CURRICULUM AND FORMATION

Authors

  • Neide Cavalcante Guedes University of Piauí, Teresina, PI, Brazil.
  • Hilda Mara Lopes Araujo University of Piauí, Teresina, PI, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i3p764-786

Keywords:

Curriculum. Formation. Pedagogy course.

Abstract

This study aims to understand how the relation between the established curriculum and the formation occurs and manifests in the context of supervised training, considering that the Pedagogy Course’s main axis is the formation of teachers for elementary education and for the first years of basic education. We assumed that discuss the curriculum necessarily leads to a reflection about: how the teacher is formed? Based on this formation, how he operationalizes your practice? The empirical field is composed of 25 (twenty five) students of the last period of the Pedagogy Course at the Federal University of Piauí, and this total we randomly selected ten (10) students to compose our sample. In methodological perspective, the study was characterized as a qualitative research with the mediation device constituted by a questionnaire with open questions in which students were able to express their anxieties and tensions caused that moment of completion of the initial formation. The results indicate that the reflections brought by students led us to the comprehension that the relation between instituted and instituting curriculum causes conflicts and tensions that can cause dynamic and unique processes of institutionalization considering that, in this perspective, which operates the relation between curriculum and formation.

Author Biographies

Neide Cavalcante Guedes, University of Piauí, Teresina, PI, Brazil.

Adjunct Professor of the Federal University of Piauí in the area of Political-Administrative Foundations of Education and in the Graduate Program in Education. Leader and Researcher of the Center for Studies on Training, Evaluation, Management and Curriculum. Teresina-Piauí, Brazil.

Hilda Mara Lopes Araujo, University of Piauí, Teresina, PI, Brazil.

Adjunct Professor Federal University of Piauí. Researcher of the Center for Studies on Training, Evaluation, Management and Curriculum. Teresina-Piauí, Brazil.

References

ALMEIDA, Maria Doninha de (Org). Licenciatura. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2004.

ARAÚJO, Hilda Mara Lopes. Processo identitário profissional: as experiências formativas de licenciandos do curso de Física – UFPI. 186 f. Tese (Doutorado) Programa de Pós-graduação em Educação, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.

CHEVALLARD, Yves. La Transposición Didáctica: del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor S.A, 1991.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociedade. São Paulo: Melhoramentos, 1978

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Para um currículo de formação de pedagogos: Indicativos. In: MACEDO, Roberto Sidnei. Atos de currículos formação em atos? para compreender, entretecer e problematizar currículo e formação. Ilhéus: Editus, 2007.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores. Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MACEDO, Roberto Sidnei. Compreender e mediar a formação: o fundante da educação. Brasília: Líber Livro, 2010.

______. Currículo: campo, conceito e pesquisa. Petrópolis (RJ): Vozes, 2009.

______. A raiz e a flor. A gestão dos saberes para o desenvolvimento humano: inflexões multirreferenciais em currículo. Revista do Núcleo de Currículo, Comunicação e Cultura. v. 01, p. 29-47, Salvador, 2000.

MAINARDES, Jefferson; STREMEL Silvana. A teoria de Basil Bernstein e algumas de suas contribuições para as pesquisas sobre políticas educacionais e curriculares. Revista Teias v. 11, n. 22, p. 31-54, maio/agosto, 2010.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; CANEN, Ana. Ênfases e omissões no currículo. Campinas: Papirus, 1999.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa (Org.). Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 1997.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. O campo do currículo no Brasil: os anos noventa. Currículo sem fronteiras, v. 1, n. 1, jan./jun. 2001, p. 35-49.

PACHECO, José. Augusto. Flexibilização Curricular: algumas interrogações. In: PACHECO, José Augusto (Org.). Políticas de Integração curricular. Porto, Portugal: Porto , 2000.

PEDRA, José Alberto. Currículo, conhecimento e suas representações. Campinas: Papirus, 1997.

ROLDÃO, Maria do Céu. Professores e Gestão do Currículo. Porto: Porto , 2002.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia da UFPI. Teresina (PI): EDUFPI, 2009.

YOUNG, Michael. O currículo do futuro: da “nova sociologia da educação” a uma teoria crítica do aprendizado. Campinas: Papirus, 2000.

Published

2017-09-29

Issue

Section

Artigos