“SOCIAL FABRICATION OF INDIVIDUALS” AND EDUCATION: A CRITICAL DIALOGUE BETWEEN CORNELIUS CASTORIADIS AND PAULO FREIRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1086-1102

Keywords:

Cornelius Castoriadis, Paulo Freire, Autonomy, Social fabrication.

Abstract

In this paper, we analyze education as a project of power, reflecting critically on the construction of “social fabrication” and the possibility of its deconstruction under the concept of autonomy by Cornelius Castoriadis and by Paulo Freire. What is the role of education and curriculum in the construction of this social fabrication of individuals? This is one of the issues raised by problematizing the theme. Our paper is a bibliographical research which emphasizes the dialogue between Cornelius Castoriadis and Paulo Freire. From the results it stands out that the authors point towards a creative, humanistic, and critical education that enables praxis and social change, breaking away from educational practices that fabricate alienated individuals, thus overcoming fatalist ideologies about society and the world.

Author Biographies

Denise Simões Rodrigues, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará- UFC. Professora titular e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará – PPGED-UEPA. Coordena o Grupo de Pesquisa Sociedade, Ciência e Ideologia – SOCID. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3271-1021. E-mail: dssr@uol.com.br

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará, Belém - PA

[1] Pós-doutoramento em educação pela PUC-RIO. Doutora em Educação (currículo) na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professora Titular e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará (PPGED/UEPA). Coordenadora do Núcleo de Educação Paulo Freire (NEP) e da Cátedra Paulo Freire da Amazônia. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3458-584X. E-mail: nildeapoluceno@uol.com.br.

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Published

2020-09-28

Issue

Section

Dossiê Temático Desafios Curriculares: Diversidade e Inovações na Contemporaneidade