The schooling of deaf students in high school
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e59634Keywords:
schooling for the deaf, deaf education, deaf inclusionAbstract
This article presents a study aimed at analyzing how the schooling process of deaf students takes place in regular high schools. The research problem is defined as follows: How does the schooling process of deaf students in high school occur from the perspective of these students? The research was based on qualitative aspects, from a post-structuralist perspective. The empirical material, derived from narrative interviews, was organized into thematic groupings, considering the most relevant and recurring elements, and analyzed through Discourse Analysis with a Foucauldian approach. The locus of the research consisted of three high schools in the state of Santa Catarina, Brazil, with deaf students enrolled in the second semester of 2021. The students’ narratives revealed that the school is conceived based on the hearing model.
References
ANDRADE, Sandra dos Santos. A entrevista narrativa ressignificada nas pesquisas educacionais pós-estruturalistas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 175-196.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 set. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 09 fev. 2025.
BRASIL. Lei nº 14.191, de 3 de agosto de 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Diário Oficial da União, Brasília, ed. 146, seção 1, p. 1, 4 ago. 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.191-de-3-de-agosto-de-2021-336083749. Acesso em: 09 mar. 2025.
COSTA, Marisa Vorraber. Uma agenda para jovens pesquisadores. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007, p. 139-153.
FOUCAULT, Michel. Resumo dos Cursos do Collège de France (1970-1982). Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
GRÄFF, Patrícia; MEDEIROS, Daniela. Inclusão escolar: atendimento educacional especializado, expertise e normalização educação. Revista do Centro de Educação, v. 41, n. 1, p. 197-208, jan./abr. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1984644414450. Acesso em: 26 fev. 2025.
GRÄFF, Patrícia. Políticas de atenção à diversidade: do pagamento da dívida social ao respeito à diferença. Momento: diálogos em educação, v. 29, n. 1, p. 106-121, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14295/momento.v29i1.9133. Acesso em: 26 fev. 2025.
KRAEMER, Graciela Marjana; POTIN, Bianca; LOPES, Luciane Bresciane. Cidadania linguística e a educação de surdos. Revista Educação, Cultura e Sociedade, Sinop, v. 10, n. 2, p.002-020, jul./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/recs/article/view/8729. Acesso em: 09 mar. 2025.
LARROSA BONDÍA, Jorge; KOHAN, Walter. Apresentação da coleção. In: RANCIÊRE, Jacques. O mestre Ignorante cinco lições sobre a emancipação intelectual. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 03.
LEBEDEFF, Tatiana Bolivar. O que lembram os surdos de sua escola: discussão das marcas criadas pelo processo de escolarização. In: THOMA, Adriana da Silva; LOPES, Maura Corcini (org.). A Invenção da Surdez II. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2006. p. 47-61.
LOPES, Maura Corcini; FABRIS, Eli Henn. Inclusão e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
LUNARDI-LAZZARIN, Márcia Lise; GOMES, Anie Pereira Goulart; CAMILLO, Camila Righi Medeiros. Experiências escolares, aprendizagem e cultura: produção do sujeito surdo no cenário da escola contemporânea. Revista Educação Especial, v. 33, p. 01-18, 2020. Disponível: https://doi.org/10.5902/1984686X41272. Acesso em: 20 fev. 2025.
ASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Experiências escolares: uma tentativa de encontrar uma vos pedagógica. In: LARROSA BONDÍA, Jorge (org.). Elogio da escola. Tradução: Fernando Coelho. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 41-63.
MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas ou sobre como fazemos nossas investigações. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 17-24.
MÜLLER, Janete Inês; KARNOPP, Lodenir Becker. Educação Escolar Bilíngue de Surdos. In: REUNIÃO CIENTÍFICA DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais […] Florianópolis, 2015. p. 01-16. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT15-4077.pdf. Acesso em: 09 mar. 2025.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Histórico da pandemia de Covid-19. [S. l.], [2020]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19. Acesso em: 09 mar. 2025.
PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS): quinze anos da Lei 10.436/2002 e seus impactos no município de Chapecó (SC). Revista Trama, v. 14, p. 53-65, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.48075/rt.v14i32.18555. Acesso em: 16 fev. 2025.
PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Mediação pedagógica na relação com universitários com deficiência. Educação, Santa Maria, RS, v. 44, p. 42, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984644428452. Acesso em: 12 fev. 2025.
REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.
SACKS, Oliver. Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. São Paulo: Companhia das letras, 1998.
SALES, Shirlei Rezende. Etnografia + análise do discurso: articulações metodológicas para pesquisar em Educação. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 113-134.
THOMA, Adriana da Silva. Educação de surdos: dos espaços e tempos de reclusão aos espaços e tempos inclusivos. In: THOMA, Adriana S.; LOPES, Maura C. (org.). A invenção da surdez II: espaços e tempos de aprendizagem na educação de surdos. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2006. p. 9-25.
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Marcadores culturais surdos: quando eles se constituem no espaço escolar. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 3: Edição Especial, p. 81-100, jul./dez. 2006. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-54732006000300004&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 18 mar. 2025.
VEIGA-NETO, Alfredo. Pensar a escola como uma instituição que pelo menos garanta a manutenção das conquistas fundamentais da modernidade. In: COSTA, Marisa Vorraber. (org.) A escola tem futuro? Rio de Janeiro: Lamparina, 2007. p. 97-118.
WITCHS, Pedro Henrique; LOPES, Maura Corcini. Forma de vida surda e seus marcadores culturais. Educação em Revista, v. 34, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698184713. Acesso em: 18 fev. 2025.
ZILIO, Virgínia Maria; WITCHES, Pedro. Ambiente linguístico em educação de surdos. ReVEL, n. 15, p. 29-43, 2018. Disponível em: http://www.revel.inf.br/files/a765e7d5b8dfc7f9bc4ad5c68552cf24.pdf. Acesso em: 09 mar. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






