“It seems like everything was politics”

a discourse analysis of critical readers of Physical Education in Pernambuco

Authors

  • Sérgio Alves Santos Universidade Federal do Vale do São Franscisco
  • Alvaro Rego Millen Neto Universidade Federal do Vale do São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64270

Keywords:

curriculum, Physical Education, discourse analysis, subjectivation

Abstract

This article aims to analyze the discourse of “critical readers” of the Physical Education subject in upper secondary education in Pernambuco, Brazil. Narrative interviews were conducted with five professionals, and discourse analysis was used as the analytical framework. The discursive formations revealed intense debates about the pedagogy inherent to this subject, imprecisions in teachers' participation in the process, and uncertainties regarding the structuring of the proposal. It is concluded that the debates on epistemology and curriculum structure have been a stage for ideological disputes, directly influencing the intended formation of individuals.

Author Biographies

Sérgio Alves Santos, Universidade Federal do Vale do São Franscisco

Graduado e Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco. É integrante do Grupo de Estudos sobre Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR). Atualmente trabalha como professor da Educação Básica.

Alvaro Rego Millen Neto, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho. Atualmente é Professor Adjunto do Colegiado Acadêmico de Educação Física da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Professor e Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UNIVASF e é um dos líderes do Grupo de Estudos sobre Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR).

References

ADORNO, Theodor. Teoria da semicultura. Porto Velho: Universidade Federal de Rondônia, 2005.

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GARIGLIO, José A.; ALMEIDA JUNIOR, Admir S.; OLIVEIRA, Cláudio M. O “novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 53-70, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n52p53. Acesso em: 20 mar. 2024.

GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias de reprodução. Rio de Janeiro: Vozes, 1986.

GOODSON, Yvor. As políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas. Petrópolis: Vozes, 2008.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 90-113.

LIMA, Maria C. S.; GOMES, Danyella J. Novo Ensino Médio em Pernambuco: construção do currículo a partir dos itinerários formativos. Retratos da Escola, v. 16, n. 35, p. 315-336, 2022. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1478. Acesso em: 20 mar. 2024.

MAINARDES, Jefferson (org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. 3. ed. Campinas: Pontes, 1997.

McLAREN, Peter. Rituais na escola: em direção a uma economia política dos símbolos e dos gestos na educação. Petrópolis: Vozes, 1992.

MOLINA NETO, Vicente et al. A educação física no ensino médio ou para entender a Era do Gelo. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 87-105, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n52p87. Acesso em: 15 jan. 2024

NEIRA, Marcos G. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, n. 3, jul./set. 2018a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/m5NJPS7PQnCCxZZtCsdjsqL/. Acesso em: 15 jan. 2024.

NEIRA, Marcos G. O currículo cultural da educação física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, v. 16, n. 1, 2018b. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/27374. Acesso em: 15 jan. 2024.

ORLANDI, Eni P. Análise do discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2005.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco. Currículo do Ensino Médio. 2021.

SILVA, Jamerson. Reforma do Ensino Médio em Pernambuco: a nova face da modernização-conservadora neoliberal. Revista Trabalho Necessário, v. 19, n. 39, p. 82-105, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/48626. Acesso em: 15 mar. 2024.

TENÓRIO, Katia et al. Propostas curriculares para Educação Física em Pernambuco: entendimentos acerca do esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 37, n. 3, jul./set. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2015.05.003. Acesso em: 15 jan. 2024.

Published

2025-05-30

How to Cite

Santos, S. A., & Millen Neto, A. R. . (2025). “It seems like everything was politics”: a discourse analysis of critical readers of Physical Education in Pernambuco. Revista E-Curriculum, 23, e64270. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64270