Perspectivas Transnacionais em História da Educação Matemática: entrelaçamentos com a New Education Fellowship<br>Transnational Perspectives in the History of Mathematics Education: entanglements with the New Education Fellowship

Autores

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i1p112-139

Palavras-chave:

História da Educação Matemática, Educação Nova, Redes, História Transnacional

Resumo

Resumo

O presente artigo tem como objetivo apresentar uma proposta de agenda transnacional de pesquisa em história da educação matemática, tomando como exemplo as potencialidades de se adotar a new education fellowship (NEF) como lente para análise da educação matemática no âmbito do movimento internacional da educação nova. A discussão se desenvolve a partir de casos de educadores vinculados à NEF que publicaram sobre o ensino de matemática na primeira metade do século XX, e mobiliza o conceito de redes como forma de identificar as conexões. Articulando três eixos (sujeitos, espaços e artefatos), a discussão evidencia novas questões de pesquisa que emergem ao considerar a circulação de ideias/sujeitos/objetos e os entrelaçamentos resultantes.

Palavras-chave: História da educação matemática, História transnacional, Educação nova, Redes.

Abstract

The following article aims to present a proposal for a transnational research agenda in the history of mathematics education, taking as an example the potential of adopting the new education fellowship (NEF) as a lens for the analysis of mathematics education within the international new education movement. The discussion develops from the cases of educators linked to the NEF, who published on the teaching of mathematics in the first half of the 20th century, and mobilises the concept of networks to identify the connections. Articulating three axes (subjects, spaces, and artifacts), the discussion highlights new research questions that emerge when considering the circulation of ideas/subjects/objects and the resulting entanglements.

Keywords: History of mathematics education, Transnational history, New education, Networks.

Resumen

Este artículo tiene como objetivo presentar una propuesta para una agenda de investigación transnacional en historia de la educación matemática, tomando como ejemplo el potencial de adoptar la new education fellowship (NEF) como lente para el análisis de la educación matemática dentro del movimiento internacional de la nueva educación. La discusión se desarrolla a partir de los casos de educadores vinculados a NEF que publicaron sobre la enseñanza de las matemáticas en la primera mitad del siglo XX, y moviliza el concepto de redes como forma de identificar las conexiones. Articulando tres ejes (sujetos, espacios y artefactos), la discusión resalta nuevas preguntas de investigación que surgen al considerar la circulación de ideas/sujetos/objetos y los enredos resultantes.

Palabras clave: Historia de la educación matemática, Historia transnacional, Nueva educación, Redes

Metrics

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Rafaela Silva Rabelo, Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação

Doutora em Educação (FE/USP); Mestre em Educação em Ciências e Matemática (UFG); Licenciada em Matemática (UFG).

Referências

BARABÁSI, Albert-László. Linked: how everything is connected to everything else and what it means for business, science, and everyday life. New York: Plume, 2003.

BEATTY, W. W. The role of mathematics in the twentieth century curriculum. The Mathematics Teacher, v. 32, n. 5, p. 216-219, 1939.

BRASTER, S.; ANDRES, M. M. P. La escuela nueva en imágenes: fotografía y propaganda en The New Era (1920-1939). Historia y Memoria de la Educación, v. 8, p. 97-145, 2018.

BREHONY, Kevin J. A new education for a new era: the contribution of the conferences of the New Education Fellowship to the disciplinary field of education 1921-1938. Paedagogica Historica, v. 40, n. 5-6, p. 733-755, 2004.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 22 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

CREMIN, Lawrence A.; SHANNON, David A.; TOWNSEND, Mary Evelyn. A history of Teachers College Columbia University. Nova Iorque: Columbia University Press, 1954.

CUNNINGHAM, E. Innovators, networks and structures: towards a prosopography of progressivism. History of Education, v. 30, n. 5, p. 433-451, 2001.

DEPAEPE, M.; SIMON, F.; VAN GORP, A. The Canonization of Ovide Decroly as a "Saint" of the New Education. History of Education Quarterly, v. 43, n. 2, p. 224-249, 2003.

ENSOR, B. Ovide Decroly – An appreciation, 1871 – 1932. The New Era, v. 13, n. 10, nov., p. 319-320, 1932.

ERICKSON, B. H. Social Networks and History: a review essay. Historical Methods: a Journal of Quantitative and Interdisciplinary History, v. 30, n. 3, p. 149-157, 1997.

FUCHS, E. Networks and the History of Education, Paedagogica Historica, v. 43, n. 2, p. 185-197, 2007.

KRAMER, R. Maria Montessori: a biography. Nova Iorque: Diversion Books, 2017.

MARTINEZ, María Ángeles Delgado. (Ed.). Margalida Comas Camps (1892 – 1972): científica i pedagoga. Palma de Mallorca: Govern de les Illes Balears, Conselleria d'Innovació, Interior i Justícia, 2009.

MIDDLETON, Sue. Clare Soper’s hat: New Education Fellowship correspondence between Bloomsbury and New Zealand, 1938-1946. History of Education, v. 42, n. 1, p. 92-114, 2013.

MIDDLETON, Sue. New Zealand Theosophists in “New Education” networks, 1880s-1938. History of Education Review, v. 46, n. 1, p. 42-57, 2017.

MONTESSORI, M. Psico-aritmética: la aritmética desarrollada con arreglo a las directrices señaladas por la psicología infantil, durante veinticinco años de experiencia. Barcelona: Casa Editorial Araluce, 1934a.

MONTESSORI, M. Psico-geometria: el estudio de la geometría basado en la psicología infantil. Barcelona: Casa Editorial Araluce, 1934b.

PEIXOTO, F. A. A viagem como vocação: itinerários, parcerias e formas de conhecimento. São Paulo: Fapesp, Edusp, 2015.

PORTUGAL, S. Contributos para uma discussão do conceito de rede na teoria sociológica. Oficina do CES nº 271. Março de 2007. Disponível em: https://eg.uc.pt/bitstream/10316/11097/1/Contributos%20para%20uma%20discuss%C3%A3o%20do%20conceito%20de%20rede%20na%20teoria%20sociol%C3%B3gica.pdf Acesso em 02 mai. 2020.

REVEL, J. Micro-história, macro-história: o que as variações de escala ajudam a pensar em um mundo globalizado. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 45, p. 434-444, 2010.

RUGG; H. O.; CLARK, J. R. Fundamentals of High School Mathematics: a textbook designed to follow arithmetic. New York: World Book Company, 1919.

VAN GORP, A.; SIMON, F.; DEPAEPE, M. Frictions and fractions in the New Education Fellowship, 1920s-1930s: Montessori(ans) v. Decroly(ans). History of Education & Children’s Literature, v. 12, n. 1, p. 251-270, 2017.

VOORHEES, M. O ensino da arithmetica. União Pan-Americana, Série Sobre Educação, n. 25, Washington, DC:, 1929. Disponível em: Acervo Pessoal Alda Lodi, Museu da Escola, Belo Horizonte.

WASHBURNE, C. W. An autobiographical sketch. Teachers College Record, v. 72, n. 6, p. 457-494, 1971.

WASHBURNE, C. W.; MARLAND, S. P. Winnetka: the history and significance of an educational experiment. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J., 1963.

STRUCK, B.; FERRIS, K.; REVEL, J. Introduction: space and scale in transnational History. The International History Review, v. 33, n. 4, p. 573-584, 2011.

VERA, E. R.; FUCHS, E. Introduction: the transnational in the History of Education. In: FUCHS, E.; VERA, E. R. (Org.). The transnational in the History of Education: concepts and perspectives. Switzerland: Palgrave Macmillan, 2019.

Downloads

Publicado

2021-04-11