Previous Conceptions and Continuing Education in Mathematical Modeling

a look at this relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p289-318

Keywords:

Mathematical Modeling, Previous Conceptions, Continuing Education

Abstract

This article stems from the hermeneutics we carry out of what is revealed in the categories that emerged from the first author's dissertation under the guidance of the second. At that moment, our interpretation addressed how the previous conceptions of a group of teachers operated when they met with the training in Mathematical Modeling according to their notions about different nuclei of ideas. At this moment, we took an inverse path, noticed the different ways those conceptions operated and pointed out the aspects of these nuclei of ideas that converged to this way of operating, in other words, we carried out a meta-analysis of the emerging categories in the dissertation, from which we categorized it into two major nuclei. In this sense, we carried out qualitative research under a phenomenological approach conducted by the question: What is shown of the teachers' previous notions for their continuing education in Mathematical Modeling? The interpretative act leads us to say that the teachers' previous conceptions point a way forward so that the continuing education in Mathematical Modeling achieves its objectives, i.e., the adoption of Mathematical Modeling by basic education teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcio Virginio da Silva, Secretária Estadual de Educação do Paraná

Professor contratado da SEED - Secretária Estadual de Educação do Paraná. Psicopedagogo na Clínica Bem Estar Corpo e Mente. Mestre em Educação pela UNIOESTE
(2017). Possui graduação em física pela UNIMES (Universidade Metropolitana de Santos) (2015), em matemática pelo CTESOP (Centro Técnico-Educacional Superior do
Oeste Paranaense) (2007). É especialista em Educação Matemática pelo CTESOP (Centro Técnico-Educacional Superior do Oeste Paranaense) (2008). É especialista em
Psicopedagogia-Educacional e Clínica pela CTESOP (Centro Técnico-Educacional Superior do Oeste Paranaense) (2009). Especialista em Sociedade Inclusiva e Educação
Especial pelo CTESOP (Centro Técnico-Educacional Superior do Oeste Paranaense)(2011).

Tiago Emanuel Klüber, Unioeste

ossui graduação em Matemática (2004) e especialização em Docência no Ensino Superior (2006) pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. É mestre em Educação (2007) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG e doutor em Educação Científica e Tecnológica (2012) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Pesquisa nas áreas de Educação e Ensino, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Formação de Professores, Epistemologia. Compôs o corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, PPGE, Campus Cascavel, entre 2013 e 2016, passando a colaborador em 2017-2018. Compôs o corpo docente permanente do Pós-Graduação em Ensino, PPGEn, Campus Foz do Iguaçu, 2014-2017 e passou à atuar como colaborador em 2018. Membro e vice-coordenador (2012-2015 e 2015-2018) do GT-10 Modelagem Matemática, da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, SBEM. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática da Unioeste, nível de mestrado e doutorado (CAPES, conceito 4), campus Cascavel.

References

Almeida, L. W De, Silva, K. P. Da & Vertuan, R. E. (2012). Modelagem matemática na educação básica. Editora Contexto.

Antunes, C. (2013). O que é indisciplina? Disponível em: http://www2.escolainterativa.com.br/canais/20_encontros_tem/encontros/material/2013_CelsoAntunes.pdf. Acesso em: 13/02/2017.

Bachelard, G. (1996). A Formação do Espirito Cientifico: contribuição para uma psicanalise do conhecimento. Tradução: Esteia dos Santos Abreu. Editora Contraponto.

Barbosa, J. C. (2001). Modelagem matemática e os professores: a questão da formação. Bolema. Rio Claro, n. 15, p. 5-23.

Barbosa, J. C. (2002). Modelagem matemática e os futuros professores. In: Reunião anual da ANPED, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPED, 2002. 1 CD-ROM.

Bassanezi, R. C. (2004). Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática. Editora Contexto.

Bicudo, M. A. V. (org.). (1999). Pesquisa em Educação Matemática: concepções & perspectivas. São Paulo: UNESP.

Bicudo, M. A. V. & Cappelletti, I. F. (orgs.). (1999). Fenomenologia uma visão abrangente da Educação. Editora Olho D'Água.

Bicudo, M. A. V. (2003). A Hermenêutica e o trabalho do professor de matemática. In: Martins, Joel et al (Org.). Cadernos da Sociedade de Estudos e Pesquisas Qualitativos. São Paulo: A Sociedade. V.03. p. 63-96.

Bicudo, M. A. V. (2004). O Pré-Predicativo Na Construção Do Conhecimento Geométrico. In: Maria Aparecida V. Bicudo; Marcelo De Carvalho Borba. (Org.). Educação Matemática - Pesquisa Em Movimento. (Pp. 77-91) Editora Cortez.

Bicudo, M. A. V. (2011). Aspectos Da Pesquisa Qualitativa Efetuada Em Uma Abordagem Fenomenológica. In: Maria Aparecida Viggiani Bicudo. (Org.). Pesquisa Qualitativa Segundo A Visão Fenomenológica. (Pp. 11-28). Editora Cortez.

Bicudo, M. A. V. (2012). A pesquisa em educação matemática: a prevalência da abordagem qualitativa. R. B. E. C. T., vol. 5, num. 2, p. 15 - 26.

BIEMBENGUT, M. S. & HEIN, N. (2005). Modelagem matemática no ensino. Ed. Contexto.

Bisognin, E, Ferreira, M. V., & Bisognin, V. (2007). Uma experiência com modelagem matemática em curso de formação de professores. In: Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática, 5., 2007, Ouro Preto. Anais... Ouro Preto: UFOP/UFMG, p. 180-190.

Burak, D. (1987). Modelagem matemática: uma alternativa para o ensino de matemática na 5ª série. 1987. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Rio Claro.

Burak, D. (1992). Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. Campinas, 1992. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Estadual de Campinas.

Burak, D. (2004). Modelagem Matemática e a Sala de Aula. In: I EPMEM -Encontro Paranaense da Modelagem Na Educação Matemática, 2004, Londrina. Anais do I EPMEM.

Cararo, E. de F. F. (2017). O sentido da formação continuada em Modelagem Matemática na Educação Matemática desde os professores participantes. 2017. 186f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Área de concentração: Sociedade, Estado e Educação,Linha de Pesquisa: Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel.

Cararo, E. de F. F., & Klüber, T. E. (2017). O sentido de um modelo de formação continuada em Modelagem Matemática. Boletim do LABEM, v.8, n.14. p. 01-19.

Ceolim, A. J., & Caldeira, A. D. (2015). Por que a Modelagem Matemática não chega à sala de aula? XIV CIAEM-IACME, Chiapas, México.

Dias, M. R. (2005). Uma experiência com modelagem matemática na formação continuada de professores. 2005. 121f. Dissertação (Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Faculdade ou Instituto? Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Florentino, A. (2004). Fundamentos da educação. Editora Fundação Cecierj.

García, C. M. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução de Isabel Narciso. Editora Porto.

Heidegger, M. (2001). Seminários de Zollikon, Petrópolis: Editora Vozes.

Hermann, N. (2002). Hermeneutica e Educação. Editora DP&A.

Klüber, T. E. (2014). Atlas T.i como instrumento de análise em pesquisa qualitativa de abordagem fenomenológica. ETD-Educação Temática Digital, Campinas-SP, V. 16, n.1, p.5-23.

Klüber, T. E, et al. (2015). Projeto de Extensão: Formação Continuada de Professores em Modelagem Matemática na Educação Matemática. Cascavel: Universidade Estadual do Oeste do Paraná. 12 p.

Klüber, T. E., & Caldeira, A. D. (2015). Dos significados de ‘Estratégia e Alternativa’ da Modelagem Matemática na Educação Matemática. Revista Acta Scientiae, v. 17, p. 311-323.

KLÜBER, T. E. (2017). Formação de Professores em Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: questões emergentes. Educere et Educare. Cascavel, v. 12, n. 24.

Klüber, T. E., & Tambarussi, C. M. (2017). A formação de professores em Modelagem Matemática na Educação Matemática: uma hermenêutica. Revista Acta Scientiae, v. 19, p.412-426.

Klüber, T. E., & Tambarussi, C. M. (2018). A atuação do formador-formando num contexto de Formação Continuada de Professores em Modelagem Matemática na Educação Matemática. In: VII SIPEM -Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2018, Foz do Iguaçu.

Malheiros, A. P. dos S. (2008). Educação Matemática on line: a elaboração de projetos de Modelagem. 2008. 187p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Martins, S. R. (2016). Formação continuada de professores em modelagem matemática na educação matemática: o sentido que os participantes atribuem ao grupo. 2016. 139f. Dissertação (Mestrado em Ensino). Programa de Pós-Graduação em Ensino. Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Foz do Iguaçu.

Masetto, M. T. (2011). Inovação na aula universitária: espaço de pesquisa, construção de conhecimento interdisciplinar, espaço de aprendizagem e tecnologias de comunicação. Revista do centro de Ciências da Educação, v. 29, n. 2, p. 597-620.

Mutti, G. S. L. (2016). Práticas pedagógicas de professores da Educação Básica num contexto de formação continuada em Modelagem Matemática. 2016. 236f. Dissertação (Mestrado em Ensino). Programa de Pós-Graduação em Ensino. Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Foz do Iguaçu.

Oliveira. A. M. P. de. (2010). Modelagem Matemática e as tensões nos discursos dos professores. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das ciências), Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências. Universidade Federal da Bahia, Universidade Federal de Feira de Santana, Salvador.

Sadala, M. L. A. (2004). A fenomenologia como método para investigar a experiência vivida: uma perspectiva do pensamento de Husserl e de Merleau-Ponty. In: Seminário Internacional de Pesquisa e Estudos Qualitativos. 2004, Bauru. Anais... Bauru: Universidade do Sagrado Coração de Jesus e Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativa. 1 cd-rom.

Silva, M. V. da. (2015). A primeira experiência de estudantes com Modelagem Matemática: análise de depoimentos. In: XIII EPREM -Encontro Paranaense de Educação Matemática, 2015, Ponta Grossa. Anais do XIII EPREM.

Silva, M. V. da. (2017). Concepções prévias de professores e Formação Continuada em Modelagem Matemática. 2017. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Área de concentração: Sociedade, Estado e Educação, Linha de Pesquisa: Ensino de Ciências e Matemática. Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel.

Silva, K. A. P. Da, Kato, L. A & Klüber, T. E. (2014). Modelagem Matemática na Educação Matemática: perspectivas e diálogos entre os diferentes níveis de ensino. In: Encontro Paranaense de Educação Matemática, 12, 2014. Campo Mourão. Anais... Campo Mourão: SBEM. P. 1-4.

Tambarussi, C. M. (2015). A formação de professores em modelagem matemática: considerações a partir de professores egressos do Programa de Desenvolvimento Educacional do Paraná - PDE. Cascavel, 2015. 179 p. Dissertação (mestrado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Estadual do Oeste Paranaense – UNIOESTE.

Veleda, G. (2015). Modelagem Matemática e suas relações com as ideias de Paulo Freire. In: Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática, 2015, São Carlos. Anais do IX CNMEM. São Carlos.

Published

2022-04-22

How to Cite

SILVA, M. V. da; KLÜBER, T. E. Previous Conceptions and Continuing Education in Mathematical Modeling: a look at this relationship . Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 289–318, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p289-318. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/52443. Acesso em: 17 jul. 2024.