Previous Conceptions and Continuing Education in Mathematical Modeling

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p289-318

Keywords:

Mathematical Modeling, Previous Conceptions, Continuing Education

Abstract

This article stems from the hermeneutics we carry out of what is revealed in the categories that emerged from the first author's dissertation under the guidance of the second. At that moment, our interpretation addressed how the previous conceptions of a group of teachers operated when they met with the training in Mathematical Modeling according to their notions about different nuclei of ideas. At this moment, we took an inverse path, noticed the different ways those conceptions operated and pointed out the aspects of these nuclei of ideas that converged to this way of operating, in other words, we carried out a meta-analysis of the emerging categories in the dissertation, from which we categorized it into two major nuclei. In this sense, we carried out qualitative research under a phenomenological approach conducted by the question: What is shown of the teachers' previous notions for their continuing education in Mathematical Modeling? The interpretative act leads us to say that the teachers' previous conceptions point a way forward so that the continuing education in Mathematical Modeling achieves its objectives, i.e., the adoption of Mathematical Modeling by basic education teachers.

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Author Biographies

Marcio Virginio da Silva, Secretária Estadual de Educação do Paraná

Professor contratado da SEED - Secretária Estadual de Educação do Paraná. Psicopedagogo na Clínica Bem Estar Corpo e Mente. Mestre em Educação pela UNIOESTE
(2017). Possui graduação em física pela UNIMES (Universidade Metropolitana de Santos) (2015), em matemática pelo CTESOP (Centro Técnico-Educacional Superior do
Oeste Paranaense) (2007). É especialista em Educação Matemática pelo CTESOP (Centro Técnico-Educacional Superior do Oeste Paranaense) (2008). É especialista em
Psicopedagogia-Educacional e Clínica pela CTESOP (Centro Técnico-Educacional Superior do Oeste Paranaense) (2009). Especialista em Sociedade Inclusiva e Educação
Especial pelo CTESOP (Centro Técnico-Educacional Superior do Oeste Paranaense)(2011).

Tiago Emanuel Klüber, Unioeste

ossui graduação em Matemática (2004) e especialização em Docência no Ensino Superior (2006) pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. É mestre em Educação (2007) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG e doutor em Educação Científica e Tecnológica (2012) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Pesquisa nas áreas de Educação e Ensino, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Formação de Professores, Epistemologia. Compôs o corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, PPGE, Campus Cascavel, entre 2013 e 2016, passando a colaborador em 2017-2018. Compôs o corpo docente permanente do Pós-Graduação em Ensino, PPGEn, Campus Foz do Iguaçu, 2014-2017 e passou à atuar como colaborador em 2018. Membro e vice-coordenador (2012-2015 e 2015-2018) do GT-10 Modelagem Matemática, da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, SBEM. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática da Unioeste, nível de mestrado e doutorado (CAPES, conceito 4), campus Cascavel.

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Published

2022-04-22

How to Cite

SILVA, M. V. da; KLÜBER, T. E. Previous Conceptions and Continuing Education in Mathematical Modeling: a look at this relationship . Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 289–318, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p289-318. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/52443. Acesso em: 20 dec. 2024.