The use of Excel software as a pedagogical resource in the teaching and learning process of bar graphs in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p337-355

Keywords:

Statistics education, Bar graphs, Excel, Elementary school

Abstract

This article is an excerpt from a master’s research that aimed to investigate the learning of students in the 5th grade of elementary school in relation to understanding the construction of graphs from tables with or without the aid of Excel software. In this article, we are interested in analysing the students’ learning from the sequence of activities developed in two days of intervention with the aid of the Excel software. Two classes of public schools in the municipality of Paulista, in Pernambuco, Brazil, participated in this study involving an initial diagnosis, an intervention and a post-test regarding the understanding of representations in single and double entry tables with subsequent registration in bar graphs. The results showed that the Excel software, besides motivating, allowed contents to be worked in a more interactive way, allowing a rich discussion about different units of the scales, and highlighting the need to explain all the elements that make up the information of a table or a graph. This software presented itself as feasible to be worked with 5th grade students, promoting new pedagogical experiences for them in the elementary school about the understanding of different statistical skills by students.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcilia Elane do Nascimento Pontes, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Estudante do programa de Pós-graduação em Educção Matemática e Tecnológica - Edumatec

Gilda Lisbôa Guimarães, Universidade Federalde Pernambuco - Centro de Educação Edumatec

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1982), mestrado em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (1994) e doutorado em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (2002). Fez pós doutorado na Universidad de Burgos - Espanha e na Université Laval no CanadáProfessora efetiva da Universidade Federal de Pernambuco ministrando disciplinas no curso de Pedagogia e na Pós graduação em Educação Matemática e Tecnológica - Edumatec.

References

Batanero, C.; Diaz, C. (2011). (Eds) Estadística con proyectos. Granada: Universidad de Granada.

Ben-Zvi, D. (2011). Statistical reasoning learning environment. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v.2, n.2.

Borba, R.; Monteiro, C.; Guimarães, G.; Coutinho, C.; Kataoka, V. (2011). Educação Estatística no Ensino Básico: Currículo, pesquisa e prática em sala de aula. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 2.

Brasil (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, 1º e 2º ciclos do Ensino Fundamental. Ministério da Educação. Secretaria do Ensino Fundamental. Brasília, DF.

Brasil (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Ministério da Educação. Brasília.

Camillo, C. M. (2017). O uso do Software Excel no ensino da Matemática. Revista Acesso Livre, Dossiê da Educação; nº 7 ǀ janeiro-junho. 199-206

Carvalho, C. (2009), Interações entre pares: contributos para a promoção do desenvolvimento lógico e do desenvolvimento estatístico, no 7º ano de escolaridade. Tese de Doutorado em Educação - Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal, 2001. 629 f.

Estevam, E. J. G (2010). (Res)Signifcando a educação estatística no ensino fundamental: análise de uma sequência didática apoiada nas tecnologias de informação e comunicação. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista.

Estevam, E. J. G.; Kalinke, M. (2013). Recursos tecnológicos e ensino de Estatística na educação básica: um cenário de pesquisas brasileiras. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 21, n. 2.

Fernandes, G.J.R.; Santos Júnior, G. A e Pereira, R.; Estatística e a Probabilidade nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Iberoamericana de Educação Matemática - Unión, nº39, set. 2014.

Gal, I. Adult statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v. 1, n. 70, 2002.

Guimarães, G.; Cavalcanti, M.; Evangelista, B. (2020). Ensino e aprendizagem de escalas representadas em gráficos: alunos do ensino regular e EJA dos anos iniciais. Revista de Matemática, Ensino e Cultura. v.15. 43 - 59

Guimarães, G.; Gitirana, V. (2013). Estatística no ensino fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. Borba; Monteiro (Orgs.) Processos de Ensino e Aprendizagem em Educação Matemática. Recife: Editora UFPE. 93-132.

Guimarães, G.; Gitirana, V.; Marques, M.; Cavalcanti, M. (2009). Educação Estatística na educação infantil e nos anos iniciais. Zetetiké, v. 17, n. 32, jul./dez.

Ponte, J. P.; Fonseca, H. Orientações curriculares para o ensino da Estatística: Análise comparativa de três países. Quadrante, 10(1), 2001. 93-115.

Published

2021-09-01

How to Cite

PONTES, M. E. do N.; GUIMARÃES, G. L. The use of Excel software as a pedagogical resource in the teaching and learning process of bar graphs in the early years. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 337–355, 2021. DOI: 10.23925/1983-3156.2021v23i2p337-355. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/53800. Acesso em: 19 oct. 2024.