Game "Rectangular Grid 3 x 4"

a proposal for the development of probabilistic reasoning

Authors

  • Paulo Jorge Magalhães Teixeira Universidade Federal Fluminense, Instituto de Matemática e Estatística, Departamento de Análise. http://orcid.org/0000-0002-1825-0097

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p486-522

Keywords:

Game, Probabilistic Reasoning, Combinatorial Reasoning, Tree Diagram, Probability Tree

Abstract

This work aims to make known a teaching-learning proposal about basic contents of combinatorics and probability, through a board game named Grelha Retangular 3 x 4 [Rectangular Grid 3 x 4]. The proposal aims to encourage the appropriation, exercise, and development of combinatorial reasoning, while a tree diagram is built to show possibilities of how a game can unfold from the decision-making of the players when moving pet bottle caps on the board. The development of the analysis of possibilities can take place right after the beginning of a match (before the first move) or from a given moment of the game until the match reaches its end. It also encourages the exercise and development of probabilistic reasoning, with the purpose of determining winning chances for each player, and the occurrence of a tie. In continuation and the consequent recognition of the rules of the game, problems of probability must be proposed to the players, as recommended by the problem solving theory. The game's proposal is in line with indications that are present in the BNCC - National Common Core Curriculum for teaching and learning mathematics in the early years of elementary school. This is bibliographical research, which culminated in the proposal of the game, which aims to dimension the importance of the proposition and creation of a game that contributes to improving the teaching-learning process of mathematics of students in the early years and to provide teachers with teaching materials.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Paulo Jorge Magalhães Teixeira, Universidade Federal Fluminense, Instituto de Matemática e Estatística, Departamento de Análise.

Doutor em Educação Matemática, área de pesquisa: Formação de professores que ensinam Matemática, Professor Associado I, GAN - Departamento de Análise, IME-UFF - Instituto de Matemática da Universidade Federal Fluminense.

References

Batanero, C.; Godino, J.D.; Navarro-Pelayo, V. (1997). Combinatorial reasoning and its assessment. In: Gal, I.; Garfield, D.J.B. (Ed.). The assessment challenge in statistics educativo. Minnesota: IOS Press, pp. 239-252. https://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/assessbkref. Acesso: 13 abr.2021.

Brasil. (1997) Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. 1º e 2º ciclos. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Brasília.

Brasil. (1998) Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental: Matemática. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF.

Brasil. (2018) Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_19mar2018_versaofinal.pdf

Bryant, P.; Nunes, T. (2012) Children’s understanding of probability: a literature review. Londres. Nuffield Foundation. Recuperado de https://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_FINAL.pdf

Cobb, P., Confrey, J., Disessa, A., Lehrer, R. & Schauble, L. (2003) Design Experiments in Educational Research. Educational Researcher, volume (32. No. 1) pp. 9-13.

Fischbein, E. (1975) The intuitive sources of probabilistic thinking in children. Dordrecht: Reidel.

Franco, M.A.S. (2005). Pedagogia da Pesquisa-ação. Revista Educação e Pesquisa. V.31.n.3. set/dez. 483-502. São Paulo. SP. Recuperado de http:// www.sciwlo.br/pdf/ep/v31/n3/a11v31n3.pdf

Freire, P. (2013). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Grando, R.C. (2000) O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas (SP). Recuperado de http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251334

Lopes, J.M.; Rezende, J. de C. (2010). Um Novo Jogo para o Estudo do Raciocínio Combinatório e do Cálculo de Probabilidade. Bolema, Rio Claro (SP), v.23, no 36, pp.657-682.

Muniz, C.A. (2010) Brincar e jogar: enlaces teóricos e metodológicos no campo da educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Navarro-Pelayo, V., Batanero, C. & Godino, J.D. (1996) Razonamiento combinatório em alumnos de secundaria. Educación Matemática. Grupo Editorial Ibero América, Madrid, volume (8(1)), pp. 26-39.

Onuchic, L. R. (1999) Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP.

Teixeira, P.J.M. (2014) Resolvendo problemas de Análise Combinatória nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Editora Ciência Moderna Ltda, 1ª Edição, Rio de Janeiro, 173p.

Teixeira P.J.M. (2020) Práticas de professores do ensino fundamental durante a resolução de problemas de contagem. Educação Matemática Pesquisa. São Paulo, v.22, n.2, p.081-113.

Teixeira, P.J.M. (2021) Curiosidades, Passatempos, Desafios e Jogos Combinatórios. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Shulman, L. S. (1986) Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational, volume (15, n.2), p.4-14.

Published

2022-04-22

How to Cite

TEIXEIRA, P. J. M. Game "Rectangular Grid 3 x 4": a proposal for the development of probabilistic reasoning. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 486–522, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p486-522. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/54077. Acesso em: 17 jul. 2024.