Knowledge produced through Activities of Pibid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p98-124

Keywords:

Knowledge, mathematics education, Pibid, Initial teachers education

Abstract

This study aims to identify and understand the possible teaching knowings produced through activities of undergraduate students in Mathematics, members of the Institutional Program of the Initiation to Teaching Scholarship - Pibid - and understand those students’ relationship with the knowings required for teacher education. It is important to emphasize that some meanings and senses of the term knowings need to be understood contextually. To this end, we analyzed the reports developed by the Pibid coordinator of a higher education institution from 2015 to 2017. The research had a qualitative character, and as technical procedures, it was constituted as documentary research since the composition of the corpus was made from documents that had not yet received any analytical treatment. The theoretical framework of this study was based on research that sought to highlight the main teaching knowings/knowledge, the nature of this knowings, their main aspects, how they are constituted, and what were the relationships between the subject and those knowings. As a result, we present a detailed description of the activities proposed in the investigated subproject; the developed and undeveloped planned activities; and the relationship between the activities created by the students and the knowings mentioned, highlighting the knowings produced, their aspects and their connection with the students’ actions. Finally, given evidence raised, and in the light of other already consolidated research, the study reveals the importance of promoting studies and debates on interactionist and phenomenological issues that highlight the teaching knowings in an integrated way and its fullness during the Pibid.

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Author Biographies

Nilton Cezar Ferreira, Instituto Federal de Goiás

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista - UNESP(2017), na área de Resolução de Problemas e Ensino e Aprendizagem da Matemática; Mestre em Matemática pela Universidade Federal de Goiás - UFG (2000), na área de Álgebra (com aplicações em criptografia); Bacharel em Matemática pela Universidade Federal de Goiás - UFG (1995). Atualmente é professor de Matemática do Instituto Federal de Goiás-IFG; Membro do GTERP - Grupo de Trabalho e Estudos em Resolução de Problemas/UNESP-Rio Claro; Membro do NEPEM - Núcleo de Pesquisa em Educação Matemática/IFG-Goiânia; Professor/orientador no programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática do IFG-Jataí. Área de interesse: Resolução de Problemas de Matemática (Estudo de estratégias de resolução de problemas e o ensino através da resolução de problemas), Ensino de Álgebra (o ensino de álgebra nos cursos de Licenciatura em Matemática), Pensamento Algébrico, Semiótica e Formação de Professores de Matemática.

Egídio Rodrigues Martins, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

Doutor em Educação Matemática - UNESP Rio Claro. Mestrado em Ensino de Ciências Exatas pela Univates - Lajeado -RS. Especialista em Matemática e Estatística (2008), Informática na Educação(2006), pela Universidade Federal de Lavras. Possui Graduação de Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2004). Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais.Campus de Januária. Atuando como Professor de Matemática nos cursos Técnicos Integrado ao Ensino Médio e Licenciatura em Matemática. Oriento TCC nos cursos de Licenciatura em Matemática. Membro do GTERP. Grupo de Trabalho e Pesquisa em Resolução de Problemas - UNESP Rio Claro. Atuo nas linhas de Pesquisas: Formação do Professor de Matemática e Resolução de Problemas

Glen Cézar Lemos, Instituto Federal de Goiás

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Católica de Goiás (1988) , Mestrado em Matemática pela Universidade Federal de Goiás (1999) e Doutorado em Educação Matemática pela UNESP de Rio Claro - SP (2013). Atualmente é professor do Instituto Federal, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG). Tem experiência na área de Ensino de Matemática, atuando principalmente nos níveis médio e superior. Áreas de interesse: Ensino de Matemática, História da Matemática e Educação Matemática, Formação de Professores, Álgebra, Criptografia e Teoria de Códigos.

Maxwell Gonçalves Araújo, Instituto Federal de Goiás

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (1992) e mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2009). Atualmente é professor efetivo, com Dedicação Exclusiva, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, racionalismo, crítica, comunicação, inclusão, educação e método. Neste semestre, está trabalhando com as disciplinas (e respectivas cargas horárias): Metodologia do Ensino de Matemática (54h/72ha) e Estágio Supervisionado IV (108h/144ha).

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Published

2022-04-22

How to Cite

FERREIRA, N. C.; MARTINS, E. R.; LEMOS, G. C.; ARAÚJO, M. G. Knowledge produced through Activities of Pibid. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 98–124, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p98-124. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/54657. Acesso em: 17 jul. 2024.