Mathematical Modeling as a pedagogical practice

a possible characterization in Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p194-224

Keywords:

Mathematical modeling, Pedagogical practice, Mathematics education

Abstract

In this article we present a characterization of Mathematical Modeling, taken from the perspective of Mathematics Education, as a pedagogical practice. From a literature review on Mathematical Modeling, its characteristics and ways of doing it, and on pedagogical practice, we identified convergences between the aspects of carrying out a modeling activity in the school context and the characterizations of aspects of pedagogical practices in the perspective considered, to build an understanding of Mathematical Modeling from the identified convergences. In this context, we emphasize that the pedagogical practice of Modeling starts much earlier and extends beyond the performance of the activity in the classroom, showing the importance of teachers’ planning and reflection on the practice. It also enables students to understand the importance of mathematics for their education and coping with different situations as a possible lens for reading the world.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maykon Jhonatan Schrenk, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, Paraná

Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática – Unioeste, Cascavel/PR. Professor dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental na Escola Municipal Pedro Álvares Cabral – EMPAC, Santa Helena/PR.

Rodolfo Eduardo Vertuan, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, Paraná

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina - Uel/Londrina - PR. Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR/Toledo, do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática da Unioeste, do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da UTFPR, e do Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede, da UTFPR. Diretor-Geral do Câmpus Toledo da UTFPR.

References

Almeida, L. M. W. de, & Silva, H. C. da. (2015). A matematização em atividades de modelagem matemática. Alexandria, v. 8, n. 3, p. 207-227.

Almeida, L. M. W. de, Silva, K. P. da, & Vertuan, R. E. (2012). Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto.

Araújo, J. de L., Campos, I. da S., & Freitas, W. S. de. (2012). Prática pedagógica e pesquisa em modelagem na educação matemática. In: Seminário Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 2012, Rio de Janeiro. Anais... 20 p.

Arseven, A. (2015). Mathematical Modelling Approach in Mathematics Education. Universal Journal of Educational Research, v. 3, n. 12, p. 973-980.

Belo, C. B., & Burak, D. (2020). A Modelagem Matemática na Educação Infantil: uma experiência vivida. Educação Matemática Debate, n. 4, p. 19.

Biembengut, M. S. (2009). 30 Anos de Modelagem Matemática na Educação Brasileira: das propostas primeiras às propostas atuais. Alexandria, v. 2, n. 2, p. 07-32.

Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do?. In: The proceedings of the 12th international congress on mathematical education. Springer, Cham, p. 73-96.

Blum, W., & Ferri, R. B. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt?. Journal of mathematical modelling and application, v. 1, n. 1, p. 45-58.

Brown, R., & Redmond, T. (2007). Collective argumentation and modelling mathematics practices outside the classroom. Mathematics: Essential research, essential practice, v. 1, p. 163-171.

Caldeira, A. D. (2009). Modelagem Matemática: um outro olhar. Alexandria, v. 2, n. 2, p. 33-54.

Campos, I. da S., & Araújo, J. de L. (2015). Quando pesquisa e prática pedagógica acontecem simultaneamente no ambiente de modelagem matemática: Problematizando a dialética pesquisador| professor. Acta Scientiae, v. 17, n. 2.

Cruz, G. B. da. (2007). A prática docente no contexto da sala de aula frente às reformas curriculares. Educar em revista, n. 29, p. 191-205.

Dias-da-Silva, M. H. G. F. (2013). Sabedoria docente: repensando a prática pedagógica. Cadernos de Pesquisa, n. 89, p. 39-47.

Franco, M. A. do R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 97, n. 247, p. 534-551.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Greefrath, G., & Vorhölter, K. (2016). Teaching and learning mathematical modelling. Springer International Pu.

Maia, Raul (Ed.) (2010). Mini Dicionário prático da Língua Portuguesa. São Paulo: Difusão Cultural do Livro – CDL.

Mutti, G. de S. L. (2016). Práticas pedagógicas de professores da educação matemática num contexto de formação continuada em modelagem matemática na educação matemática. 2016. 236 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu.

Mutti, G. de S. L., & Klüber, T. E. (2018). Aspectos que constituem práticas pedagógicas e a formação de professores em Modelagem Matemática. Alexandria, v. 11, n. 2, p. 85-107.

Schmidt, L. M., Ribas, M. H., & Carvalho, M. A. de. (1998). A prática pedagógica como fonte de conhecimento. Olhar de Professor, v. 1, n. 1, p. 9-23.

Schrenk, M. J. (2020). Tomada de consciência em atividades de Modelagem Matemática no Ensino Fundamental. 2020. p. 222. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel.

Stillman, G. et al. (2007). A framework for success in implementing mathematical modelling in the secondary classroom. Mathematics: Essential research, essential practice, v. 2, p. 688-697.

Teodoro, F. P., & Kato, L. A. (2019). A prática pedagógica com Modelagem Matemática nos Iniciais do Ensino Fundamental segundo os trabalhos da X CNMEM. In: X Conferência Nacional Sobre Modelagem Matemática Na Educação Matemática, 2019, Belo Horizonte. Anais... 15 p.

Published

2022-04-22

How to Cite

SCHRENK, M. J.; VERTUAN, R. E. Mathematical Modeling as a pedagogical practice: a possible characterization in Mathematics Education. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 194–224, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p194-224. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/54665. Acesso em: 17 jul. 2024.