The use of Auxiliary Representations in Mathematics Learning

a Semiocognitive Look according to Raymond Duval

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p582-610

Keywords:

Auxiliary Representations, Mathematics learning, Semiocognitive learning

Abstract

In this study, we sought to analyze the use of auxiliary representations in mathematics teaching from the point of view of Raymond Duval’s semiocognitive theory of mathematical learning. This analysis took as the main parameter the semiocognitive comparison between the didactic representations created and the main representation that characterizes the mathematical object under study. We observed the relevance of these representations created to better understand the semiotic systems used because they can enable the differentiation of meaningful units through treatment operation. Such differentiation is paramount for allowing the coordination of the conversion operation between the semiotic systems involved.

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Author Biographies

Méricles Thadeu Moretti, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Prof. Permanente do PPGECT/UFSC

Centro de Ciêmcias Físicas e Matemáticas 

Lucilene Dal Medico Baerle, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC-SC)

Possui graduação no curso de Ciências: Licenciatura Plena - Habilitação em Matemática, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2000), pós-graduação em Educação Matemática pela UNIJUÍ (2004) e Mestrado Profissionalizante no Ensino de Física e de Matemática (2008) pela UFN (Universidade Franciscana) - Doutoranda na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC-SC)

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Published

2022-04-22

How to Cite

MORETTI, M. T.; DAL MEDICO BAERLE, L. . The use of Auxiliary Representations in Mathematics Learning: a Semiocognitive Look according to Raymond Duval . Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 582–610, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p582-610. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/55409. Acesso em: 20 dec. 2024.