The use of Auxiliary Representations in Mathematics Learning

a Semiocognitive Look according to Raymond Duval

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p582-610

Keywords:

Auxiliary Representations, Mathematics learning, Semiocognitive learning

Abstract

In this study, we sought to analyze the use of auxiliary representations in mathematics teaching from the point of view of Raymond Duval’s semiocognitive theory of mathematical learning. This analysis took as the main parameter the semiocognitive comparison between the didactic representations created and the main representation that characterizes the mathematical object under study. We observed the relevance of these representations created to better understand the semiotic systems used because they can enable the differentiation of meaningful units through treatment operation. Such differentiation is paramount for allowing the coordination of the conversion operation between the semiotic systems involved.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Méricles Thadeu Moretti, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Prof. Permanente do PPGECT/UFSC

Centro de Ciêmcias Físicas e Matemáticas 

Lucilene Dal Medico Baerle, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC-SC)

Possui graduação no curso de Ciências: Licenciatura Plena - Habilitação em Matemática, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2000), pós-graduação em Educação Matemática pela UNIJUÍ (2004) e Mestrado Profissionalizante no Ensino de Física e de Matemática (2008) pela UFN (Universidade Franciscana) - Doutoranda na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC-SC)

References

Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques,7(2), 33-115.

Chevallard, Y. (2005). La transposition didáctica: del saber sabio ao saber ensinado. Trad. Claudia Gilman. Buenos Aires: Aique Grupo Editor S.A.

Durant, C. & Vergnaud, G. (1976). Structures additives et complexité psychogénétique. Revue française de pédagogie, v. 36.

Duval, R. (1995). Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Berne: Peter Lang.

Duval, R. (1996).« Quel cognitif retenir en didactique des mathématiques ?». RDM, v. 16(3).

Duval, R. (1999). Conversion et articulation des représentations analogiques. Seminaires de Recherche, IUFM Nord Pas de Calais.

Duval, R. (2003). Décrire, visualiser ou raisonner: quels “apprentissages premiers” de l'activité mathématique ? Annales de didactique et sciences cognitives. v. 8. Strasbourg :

Duval, R. (2004). Les problemas fundamentales en el aprendizaje matemáticas y las formas superiores en el desarrollo cognitivo. Tradução de Myrian V. Restrepo. Cali: Universidade del Valle.

Duval, R. (2005a). Linguaggio, simboli, immagini, schemi… In quale modo intervengono nella comprensione in matematica e altrove? Bollettino dei docenti di matematica, n. 50.

Duval, R. (2005b). Transformations de représentations sémiotiques et démarches de pensée en mathématiques. ACTES du XXXII e Colloque COPIRELEM. Strasbourg.

Duval, R. (2012). Registros de representação semiótica e funcionamento do pensamento. Trad. Méricles T. Moretti. Revemat, v. 7(2)

Franco, Patrícia L. (2008). Estudo de formas de negação no ensino da matemática: ponto de encontro com os Registros de Representação Semiótica. [Dissertação de Mestrado em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina]. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/91633

Frege, G. (1978). Sobre o sentido e a referência. In: Alcorado, P. (org. e trad). Lógica e filosofia da linguagem. São Paulo, Cultrix?EDUSP.

Legrand, M. (1983). Les Cosmonautes. Petit x, n. 1.

Moretti, M. T & Brandt, C. F. (2015). Construção de um desenho metodológico de análise semiótica e cognitiva de problemas de geometria que envolvem figuras. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 17, n. 2, (pp.597-616).

Published

2022-04-22

How to Cite

MORETTI, M. T.; DAL MEDICO BAERLE, L. . The use of Auxiliary Representations in Mathematics Learning: a Semiocognitive Look according to Raymond Duval . Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 582–610, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p582-610. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/55409. Acesso em: 17 jul. 2024.