The Teacher, digital resources and the Documentary Approach to Didactics: a triad to be considered in Educational Software Engineering
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p314-338Keywords:
Documentary Approach to Didactics, Didactical-Computational Engineering, Resources, Educational Software Engineering, TeacherAbstract
This text discusses the possibility of theoretical articulation between the Didactic Documentary Approach and Didactical-Computational Engineering in the context of the creation and use of digital technological resources to assist teaching activities. Such connection is the result of the perception of the importance of considering the professor's documentary genesis as a process that contributes to the engineering of the artifact that this professional intends to insert in his/her practice. The aim of this text is to highlight the contributions of the Didactic Documentary Approach to improve the production of digital technological artifacts aimed at teaching mathematics. It is hypothesized that the teacher performs assessments, adaptations and combinations to insert a new resource in their classes: it is these tasks and the data collected by this professional that are of interest to software engineering, since at this moment the teacher assumes the role of resource designer. It is this experience, analyzed in the light of the Didactic Documentary Approach, which should contribute to the development of educational software from the perspective of Didactical-Computational Engineering, as we seek to show in this text.
Metrics
References
Artigue, M. (2019). Ingénierie didactique: quel rôle dans la recherche didactique aujourd’hui? Les dossiers des sciences de l'éducation, 8, 59-72.
Artigue, M. (2009) L´ingénierie didactique: un essai de synthèse. In Margolinas et al. (org.): En amont et en aval des ingénieries didactiques, XVª École d´Été de Didactique des Mathématiques – Clermont-Ferrand (PUY-de-Dôme). Recherches em Didactique des Mathématiques. La Pensée Sauvage, v. 1, (pp. 225-237).
Artigue, M. (1996). Engenharia Didática. In: Brun, J. Didáctica das Matemáticas. (p. 193-217). Lisboa: Instituto Piaget.
Bellemain, F.; Trouche, L. (2016). Compreender o trabalho dos professores na concepção e utilização de recursos no seu ensino. Anais do 1º Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática (pp. 1-32). Bonito-MS. Campo Grande: Universidade Federal do Mato Grosso do Sul.
Bourque, P.; Fairley, R. (2014). SWEBOK 3.0: Guide to the Software Engineering Body of Knowledge. IEEE Computer Society Press.
Gueudet, G., Trouche, L. (2008). Du travail documentaire des enseignants: genèses, collectifs, communautés. Le cas des mathématiques. Education et didactique, 2 (3), 7-33.
Gueudet, G., Trouche, L. Towards new documentation systems for mathematics teachers? Educ Stud Math, 71, 199-218.
Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies: une approche cognitive des instruments contemporains. Armand Colin.
Rocha, K. (2021). O aporte do conceito de trajetória documental para análise do desenvolvimento profissional de professores de matemática: o estudo do caso de uma professora francesa, In Igliori, S. B. C., Trouche, L. da Silva, J. P., da Silva Lima, I. M. de Moraes Rocha, K. de Melo Espindola, E. B. & de Oliveira Dias, A. Compreender o trabalho dos professores brasileiros do Ensino Básico: uma abordagem pelos recursos (p. 41-63). Blucher Open Access.
Rocha, K., Trouche, L. (2016). Da produção coletiva de livros didáticos digitais aos usos feitos professores de Matemática: o caso do grupo francês Sésamath. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. 6, 1-22.
Silva, A. D. P. R. (2019). Prototipação, desenvolvimento e validação de um micromundo com suportes para o ensino de área e perímetro. [Tese de Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco] https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/35718.
Silva, C. T. J. (2016). A Engenharia Didático-Informática na prototipação de um software para abordar o conceito de taxa de variação. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco]. https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/19687/1/Disserta%C3%A7ao_C%C3%A9sar%20Thiago%20Jos%C3%A9%20da%20Silva.pdf.
Siqueira, J. E. (2019) Articulando os registros de representação semiótica das Curvas Cônicas através da integração de recursos computacionais. [Tese de Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco]. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/34200.
Sommerville, I. (2011) Engenharia de Software. Pearson Education.
Tiburcio, R.; Bellemain, F. (2021a) Aperfeiçoamento da Engenharia Didático-Informática com Contribuições da Metodologia de Desenvolvimento do Software Modellus. Perspectivas da Educação Matemática, 14 (35), p. 1-21, 28.
Tiburcio, R. S.; Bellemain, F. (2021b) Repercussões da Engenharia Didático-Informática na documentação do Professor de Matemática: limites e possibilidades. Anais do 1º Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática. (a publicar).
Tiburcio, R. S. (2020). A Engenharia Didático-Informática: uma metodologia para a produção de software educativo. [Tese de Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco]. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39121.
Tiburcio, R. S.; Bellemain, F. (2018). Process of educational software development: epistemological and experimental analysis in the creation environment Lematec-Studium. Proceedings of the Re(s)sources 2018 International Conference (pp. 362-363). Lyon.
Tiburcio, R. S. Processo de desenvolvimento de software educativo: um estudo da prototipação de um software para o ensino de função. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco]. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39121.
Trouche, L., Gueudet, G., Pepin, B., Rocha, K. Assis, C. & Igliori, S. A Abordagem Documental do Didático. (2020). DAD-Multilingual.
Trouche, L. (2005). Construction et conduite des instruments dans les apprentissages mathématiques: nécessité des orchestrations. Recherches en Didactique des Mathématiques. 25, pp. 91-138.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).