Research as an educational principle in Interventions with Mathematical Modeling in Basic Education

analysis of Theses and Dissertations through a Systematic Literature Review

Authors

  • Jefferson Oliveira Pontifícia Universidade do Rio Grande do Sul
  • Isabel Cristina Machado de Lara Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-0574-8590

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p319-351

Keywords:

Mathematical Modeling, Research, Teaching of Mathematics

Abstract

This article is an excerpt from a doctoral thesis in progress that aims to understand how Research as an educational principle is approached in interventions with Mathematical Modeling in Basic Education. To this end, a Systematic Literature Review was carried out in three databases for the dissemination of national and international academic research, namely the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD; the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES; and the Networked Digital Library of Theses and Dissertations - NDLTD. It describes the process of searching and categorizing the 71 emerging academic studies by searching for the descriptors used. The analysis of these productions shows that the authors did not make explicit the relationship between the teaching methods listed. However, research shows that in an intervention with Modeling, the search for content on websites on the World Wide Web, or data collection, are examples of the act of conducting research for students.

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Author Biographies

Jefferson Oliveira, Pontifícia Universidade do Rio Grande do Sul

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul PUC-RS. Mestre em Educação Matemática e Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz-UESC.

Isabel Cristina Machado de Lara, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

 Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e possui graduação em Matemática - Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993). Realizou seu Pós-Doutoramento no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, dedicando-se à pesquisa em Inovação e Interdisciplinaridade de Educação em Ciências e Matemática no século XXI. Atualmente é professora permanente no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática e da Escola Politécnica da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Discalculia e o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Etnomatemática. Realiza palestras, oficinas e minicursos em formações continuadas de professores atuando principalmente nos seguintes temas: tendências atuais no ensino da matemática; etnomatemática; dificuldades e transtornos de aprendizagem; resolução de problemas; uso de jogos.

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Published

2022-04-22

How to Cite

OLIVEIRA, J.; LARA, I. C. M. de . Research as an educational principle in Interventions with Mathematical Modeling in Basic Education: analysis of Theses and Dissertations through a Systematic Literature Review. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 319–351, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p319-351. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/56518. Acesso em: 20 dec. 2024.