Mathematical literacy skills that emerge in the development of Mathematical Modeling activities from the perspective of undergraduate students of the Pedagogical Residency Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p074-095

Keywords:

Mathematical Modeling, Competency, Mathematical Literacy, Pedagogical Residence, Initial formation

Abstract

The present work sought to identify in the PR – Mathematics students’ testimonies their understandings of mathematical literacy and competencies when planning and developing mathematical modeling (MM) activities. For this, we intended to answer the following guiding question: What understandings of the favoring of mathematical literacy competencies are manifested by math residents when they develop MM activities? Data production was through a training course with math residents of a public university of the state of Paraná on MM and the competencies of mathematical literacy. The analysis of the data was done interpretively based on the guiding issue. Concerning the results, three categories were evidenced: i) Development of mathematization; ii) Possibilities to formulate, employ, and interpret/evaluate; iii) Development of contents and concepts from different areas of knowledge. This study, in addition to contributing to prospective teachers’ education regarding knowledge of mathematical literacy competencies and the contributions of the MM in this process, also proved to be aligned with the objectives of the PR as a professional qualification program for prospective teachers. and interaction between the university and basic education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Emilly Gonzales Jolandek, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Educação para a Ciência e a Matemática(UEM). e Mestre em Ensino de Ciência e Educação Matemática (UEPG). Graduada em Matemática (UEPG). Bolsista CAPES.

Lilian Akemi Kato, Universidade Estadual de Maringá

Doutorado em Matemática

References

Almeida, L. W. de; Silva, K. P. da; Vertuan, R. E. (2016). Modelagem Matemática na Educação Básica. 1ª Ed. São Paulo: Contexto.

Blum, W, Ferri, R. B. (2009) Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of mathematical modelling and application, v. 1, n. 1, p. 45-58.

Bogdan, R., Biklen, S. K. (1994) Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora,.

Botha, J. J. (2011). Exploring mathematical literacy: The relationship between teachers’ knowledge and beliefs and their instructional practices (Doctoral dissertation, University of Pretoria).

Brasil. (2017) Base Nacional Curricular Comum. Ministério da Educação. Governo Federal. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 06. Maio. 2022

Brasil. (2020). Edital 01/2020 Programa de Residência Pedagógica. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-resid-c3-aancia-pedag-c3-b3gica-pdf -

Bueno. (2011) V. C. Modelagem Matemática: quatro maneiras de compreendê-la. Minas Gerais: Universidade Federal de Ouro Preto, p. 22, 2011.

Genc, M. & Erbas, A. K. (2019) Secondary Mathematics Teachers‘ Conceptions of Mathematical Literacy. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 7(3), 222-237.

Jolandek, E. G., & Kato, L. A. (2021). Vertentes sobre a modelagem matemática e o letramento matemático a partir de uma revisão bibliográfica. Educação Matemática Pesquisa, 23(2).

Maringá. (2020). Residência Pedagógica e Saberes Docentes: articulando teoria e prática. Projeto Institucional de Residência Pedagógica da Universidade Estadual de Maringá. Edital 01/2020.

Meyer, J. F. C. A., Caldeira, A. D. e Malheiros, A. P. S. (2017) Modelagem em Educação Matemática. 3º ed . Belo Horizonte : Autêntica Editora.

Neumann, I. et al. (2013). Modeling and assessing mathematical competence over the lifespan. Journal for educational research online, 5(2), 80-109.

Niss, M., Højgaard, T. (2011) Competencies and Mathematical Learning: Ideas and inspiration for the development of mathematics teaching and learning in Denmark, Roskilde University, v. 485.

OCDE, (2016) Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana.

Rodrigues, M. A. V. (2012) O tratamento e análise dos dados. In: SILVESTRE, Hugo Consciência; Araújo, J. Filipe. Metodologia para a investigação social. Lisboa: Escolar Editora, v. 1.

Soares, M. (1999) Aprender a escrever, ensinar a escrever. A magia da linguagem, v. 2, p. 49-73.

Sodré, G. J. M., & Guerra, R. B. (2018). O ciclo investigativo de modelagem matemática. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 20 (3).

Souza, E. S. R. (2018). Modelagem matemática gerando ambiente de alfabetização científica: discussões no ensino de física. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso/Universidade Federal do Pará, Belém.

Published

2022-12-26

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022