The pedagogical residency program in the pandemic context

the experiences of residents in Universidade Federal de Alfenas Mathematics subproject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p202-228

Keywords:

Pedagogical Residency Program, Mathematics Subproject, Teacher Training, Pandemic

Abstract

This work aims to analyse the experiences lived by residents in the mathematics subproject within the Pedagogical Residency Program at the Federal University of Alfenas, during the pandemic in 2020 and 2021. For so, the study has regarded the participation of eleven residents of the mentioned subproject. The data was collected through an online questionnaire and a focus group via the Google Meet platform. The analyses were done using the model of semantic fields. The main results indicate that although online teaching experience contributed to an approximation and usage of technological tools as an alternative in the pandemic context, it showed that methodological (re)adaptation of face-to-face teaching to a virtual environment is not enough for remote teaching work. The study also showed that the lack of contact with basic education students and with the complexity of daily school life presents itself as a limitation in the initial teacher education, evidencing the need for a personal and face-to-face dialogic relationship between teachers and students to base the process of teaching and learning and then for the professional teacher education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rejane Siqueira Julio, Universidade Federal de Alfenas

Professora do Instituto de Ciências Exatas e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alfenas. Doutora em Educação pela Unicamp. Mestre em Educação Matemática pela Unesp-Rio Claro.

Helena Maria dos Santos Felício, Universidade Federal de Alfenas

Professora Associada da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UNIFAL-MG) na linha de "Cultura, práticas e processos educacionais", além de lecionar e pesquisar nos cursos de licenciaturas. Desenvolve atividades de ensino, investigação e extensão na área de Desenvolvimento Curricular e Formação de Professores. Desenvolveu no ano letivo 2013-2014 estudos de pós-doutoramento no Instituto de Educação da Universidade do Minho (Portugal). Possui Doutorado (2008) e Mestrado (2004) em Educação: Currículo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É graduada em Pedagogia (1999) pela Universidade do Vale do Paraíba Professora. É pesquisadora nos grupos "Contextos Educacionais e Produção do Conhecimento", na UNIFAL-MG, "Currículo: Questões Atuais", na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, e no Centro de Investigação em Estudos da Criança, na Universidade do Minho.

References

Barros, V. L. S., Silva, M. R. da C., Kalhil, J. D. B., Maciel, C. M. L. A., & Araújo, J. J. C. do N. (2022). O programa residência pedagógica em tempos de pandemia: Apontamentos teóricos-práticos do uso de recursos tecnológicos na formação docente . Ambiente: Gestão E Desenvolvimento, 1(1), 108–119. https://doi.org/10.24979/ambiente.v1i1.1078

Bondía, J. L. (2014). 20 Minutos na Fila: sobre experiência, relato e subjetividade em Imre Kertész. Bolema, 28 (49), 717-743. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a13.

Brasil, MEC. (2017). Decreto 9.057. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. de 25 de maio de 2017.

Buniotti, D. & GOMES, P. C. (2020). Educação a Distância não é Ensino Remoto: Identificando ações da Secretaria Estadual de Educação do Paraná em 2020. Revista EaD em Foco, v. 1, n. e1197, p. 1–27.

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). (2020). Edital CAPES 01-2020. CAPES: Brasília. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-resid-c3-aancia-pedag-c3-b3gica-pdf.

Chizzotti, A. (2001). Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. Cortez.

Cristovão, E., & dos Santos, J. (2021). Impactos do Programa Residência Pedagógica na formação inicial de professores de Ciências e Matemática da Unifei: um olhar para as regências. Com a Palavra, O Professor, 6(15), 39-64. https://doi.org/10.23864/cpp.v6i15.604.

Gatti, B. A. (2005). Grupo Focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Líber Livro Editora.

Julio, R. S., & de Lima, D. C. (2021). Produções de conhecimento a partir do estágio de forma remota no Ensino Médio em Minas Gerais. Revista Baiana De Educação Matemática, 2(01), e202120. https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.11996.

Lima, L. F. M. de ., Silva, W. O. da ., Silva, S. K. da ., & Costa de Sousa, G. (2022). Formação de professores de Matemática na pandemia: legados do Programa de Residência Pedagógica da UFRN. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2156.

Lins, R. C. (1999). Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In Bicudo, M. A. V. (org.). Perspectivas em educação matemática: concepções e perspectivas (pp. 75-94). Editora da Unesp, 1999.

Lins, R. C. (2012). O modelo dos campos semânticos: estabelecimento e notas de teorizações. In Angelo, C. L., Barbosa, E. P., Viola dos Santos, J. R., Dantas, S. C., & Oliveira, V. C. A. (Org.). Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história (pp. 11-30). Midiograf.

Oliveira, V. C. A. (2011). Uma leitura sobre formação continuada de professores de matemática fundamentada em uma categoria da vida cotidiana. [Tese de doutorado em Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista]. http://hdl.handle.net/11449/102098.

Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2005/2006). Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, 3(3-4), 5-24. https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542/7012.

Saldanha, L. C. D. (2020). O discurso do ensino remoto durante a pandemia de COVID-19. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 17, n. 50, p. 124–144.

Tinti, D. da S., & Silva, J. F. da. (2020). Estudo das repercussões do Programa Residência Pedagógica na formação de Professores de Matemática. Formação Docente – Revista Brasileira De Pesquisa Sobre Formação De Professores, 12(25), 151-172. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.404.

Published

2022-12-26

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022