The pedagogical residency program in the pandemic context

the experiences of residents in Universidade Federal de Alfenas Mathematics subproject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p202-228

Keywords:

Pedagogical Residency Program, Mathematics Subproject, Teacher Training, Pandemic

Abstract

This work aims to analyse the experiences lived by residents in the mathematics subproject within the Pedagogical Residency Program at the Federal University of Alfenas, during the pandemic in 2020 and 2021. For so, the study has regarded the participation of eleven residents of the mentioned subproject. The data was collected through an online questionnaire and a focus group via the Google Meet platform. The analyses were done using the model of semantic fields. The main results indicate that although online teaching experience contributed to an approximation and usage of technological tools as an alternative in the pandemic context, it showed that methodological (re)adaptation of face-to-face teaching to a virtual environment is not enough for remote teaching work. The study also showed that the lack of contact with basic education students and with the complexity of daily school life presents itself as a limitation in the initial teacher education, evidencing the need for a personal and face-to-face dialogic relationship between teachers and students to base the process of teaching and learning and then for the professional teacher education.

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Author Biographies

Rejane Siqueira Julio, Universidade Federal de Alfenas

Professora do Instituto de Ciências Exatas e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alfenas. Doutora em Educação pela Unicamp. Mestre em Educação Matemática pela Unesp-Rio Claro.

Helena Maria dos Santos Felício, Universidade Federal de Alfenas

Professora Associada da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UNIFAL-MG) na linha de "Cultura, práticas e processos educacionais", além de lecionar e pesquisar nos cursos de licenciaturas. Desenvolve atividades de ensino, investigação e extensão na área de Desenvolvimento Curricular e Formação de Professores. Desenvolveu no ano letivo 2013-2014 estudos de pós-doutoramento no Instituto de Educação da Universidade do Minho (Portugal). Possui Doutorado (2008) e Mestrado (2004) em Educação: Currículo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É graduada em Pedagogia (1999) pela Universidade do Vale do Paraíba Professora. É pesquisadora nos grupos "Contextos Educacionais e Produção do Conhecimento", na UNIFAL-MG, "Currículo: Questões Atuais", na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, e no Centro de Investigação em Estudos da Criança, na Universidade do Minho.

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Published

2022-12-26

How to Cite

JULIO, R. S.; MARIA DOS SANTOS FELÍCIO, H. The pedagogical residency program in the pandemic context: the experiences of residents in Universidade Federal de Alfenas Mathematics subproject. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 202–228, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p202-228. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57927. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022