Becoming a mathematics teacher in a Teaching Residency Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p331-359

Keywords:

Beginning career, Teacher education, Teacher Residency Program

Abstract

This article, part of a thesis, aims to analyze the contributions of the Teaching Residency Program – PRD – of the Federal University of Juiz de Fora – UFJF – to becoming a mathematics teacher. For that, a qualitative research was developed, and for the production of data, a questionnaire and interviews with two mathematics teachers who were new to the teaching career and who participated in the program as residents were used. This study demonstrated that Brazilian educational systems have paid little attention to beginning teachers, and there is a lack of public policies to support the insertion and permanence of these teachers in the labor market, which can lead to high dropout rates from teaching. In addition, the professional teaching induction presents several challenging situations, such as the feeling of loneliness, the devaluation of the teaching profession, students' motivation, the curriculum, the know-how and being a beginner teacher, and the development of a professional identity, among others. In view of this, there must be public policies aimed at those beginning teachers and attention, help, and support during the first years of professional teaching in an attempt that they overcome, discover, and survive professional initiation in the field of teaching mathematics.

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Author Biographies

Bertrand Luiz Corrêa Lima, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduado em Licenciatura em Matemática pelo Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal (ICENP) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática (PPGEM), da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Pós-graduado Lato Sensu em Neuroeducação e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GREPEM). Ex-bolsista do Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI) em Portugal pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) na Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra (FCTUC) (Agosto/2018 à Agosto/2019). Ex-bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) Matemática Pontal (Setembro/2016 à Julho/2018). Ex-bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID)/ Subprojeto Matemática. (Junho/2015 à Agosto/2016).

Reginaldo Fernando Carneiro, Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciado em Matemática e doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professor da Faculdade de Educação da UFJF

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Published

2022-12-26

How to Cite

LIMA, B. L. C.; CARNEIRO, R. F. Becoming a mathematics teacher in a Teaching Residency Program. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 331–359, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p331-359. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57937. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022