Knowledge of future mathematics teachers in the contexts of the supervised internship and the pedagogical residency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p422-445

Keywords:

Initial Training of Teachers of Mathematics, Knowledge, Supervised Curricular Internshi, Pedagogical Residency Program

Abstract

This article presents the results of a research that sought to analyze and understand similarities and differences between the knowledge mobilized by prospective teachers in the contexts of the Supervised Teaching Practice (STP) and the Pedagogical Residency Program (PRP). For this, it compared two studies (Lima, 2021a; Lima, 2021b), of a qualitative and documentational nature, which sought to characterize and analyze the knowledge mobilized by prospective mathematics teachers in these two contexts. Data analysis was theoretically and methodologically based on the model of specialized knowledge of mathematics teachers (MTSK), which characterizes this knowledge through domains and subdomains. The results indicate that the main approximations indicate that the two most mobilized subdomains are the same in both contexts, in addition to the predominance of knowledge in the conducting stage. Disparities were evidenced when we observed that some subdomains mobilized in the PRP (Knowledge of the Mathematics Structure, Knowledge of Mathematical Practices and Knowledge of the Parameters of Learning in Mathematics), due to the variety of activities developed and the more continuous and articulated way in which the school immersion happened, do not always stand out in the STP. We concluded that the predominance of Knowledge of Mathematical Topics and Knowledge of Teaching Mathematics is an indication that the two contexts arouse the concern of the degree students with the way of approaching the content, using different resources, teaching materials, and strategies, besides the effort to show the students the applications of the contents addressed. Furthermore, we noticed that both contexts contribute to the mobilization of specialized knowledge by prospective teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Larissa Rafaela Silva Lima, Universidade Federal de Itajubá

Licenciada em Matemática

Eliane Matesco Cristovão, Universidade Federal de Itajubá

Doutorado em Educação

References

Amaral, N. D. (2015). Licenciandas como professoras no estágio: qual referência de matemática? [Dissertação de Mestrado (Curso de Pós-Graduação em Educação), Faculdade de Educação da UFMG]. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2813824

Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L. C., Montes, M. Á., Escudero, D. & Medrano, E. F. (2014). Un marco teórico para el Conocimiento especializado del Profesor de Matemáticas. Universidad de Huelva Publicaciones.

Costa, P. K. A. (2018). A construção da identidade profissional do futuro professor de matemática formado a distância no contexto do estágio [Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática), Universidade Estadual de Campinas]. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7345748

Dauanny, E. B. (2020). Estágios, identidade e formação do professor de matemática em tempos de mudanças. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Matemática, 3 (3), p. 843-867. https://doi.org/10.5335/rbecm.v3i3.11832

Flores, E., Escudero, D. & Aguilar, A. (2013). Oportunidades fornecidas por alguns cenários para mostrar evidências do MTSK. In A. Berciano, G. Gutiérrez, A. Estepa, & N. Climent (eds.), Pesquisa em Educação Matemática XVII (pp. 275-282). Seiem.

Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Montes, M., Aguilar, A. & Carrillo, J. (2014). Nuestra modelación del conocimiento Especializado del profesor de matemáticas, el MTSK. In J. Carrillo, N. Climent, L. C. Contreras, M. Á. Montes, D. Escudero & E. F. Medrano, Un marco teórico para el Conocimiento especializado del Profesor de Matemáticas (pp. 96). Universidad de Huelva Publicaciones.

Lima, L. R. S. (2021a). Conhecimento Especializado mobilizado por futuros professores de Matemática no contexto do Programa Residência Pedagógica. Relatório de Iniciação Científica realizada com bolsa do CNPq. Orientadora: Profa. Dra. Eliane Matesco Cristovão. Itajubá, 91 p.

Lima, L. R. S. (2021b). Conhecimento Especializado mobilizado por futuros professores de Matemática nos contextos do Estágio Supervisionado e da Residência Pedagógica: aproximações e distanciamentos [TCC (Graduação) - Curso de Matemática Licenciatura, Universidade Federal de Itajubá].

Lima, M. S. L. & Pimenta, S. G. (2006). Estágio e Docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, 3 (3), p. 5-24. https://doi.org/10.5216/rpp.v3i3e4.10542

Melo, M. V. (2013). As práticas de formação no Estágio Curricular Supervisionado na Licenciatura em Matemática: o que revelam as pesquisas acadêmicas brasileiras na década 2001-2010 [Tese de Doutorado (Curso de Pós-Graduação em Educação), Universidade Estadual de Campinas]. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=142056

Oliveira, E. de, Ens, R. T., Andrade, D. B. S. F. & Mussis, C. R. de. (2003). Análise de Conteúdo e pesquisa na área da educação. Diálogo Educacional, 4 (9), p. 11-27. https://doi.org/10.7213/rde.v4i9.6479

Ramalho, B. L. (2019). Introdução. In Tavares, A., Sousa, K. C. S. & Cruz, K. (orgs.), Residência Pedagógica e formação docente em debate inicial: formação docente em questão (p. 11-19). http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1778

Ribeiro, G. G. (2021). Conhecimentos mobilizados por futuros professores de matemática em um contexto de práticas formativas na perspectiva inclusiva [Dissertação de Mestrado (Programa de pós Graduação em Educação em Ciências), Universidade Federal de Itajubá]. https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/2505

Silva, H. M. (2019). Programa Residência Pedagógica: oportunidades e dificuldades em um contexto de redução da demanda pelas licenciaturas no Brasil. In A. Tavares, K. C. S. Sousa, & K. Cruz (orgs.), Residência Pedagógica e formação docente em debate inicial: formação docente em questão (p. 21-47). http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1778

Silva, L. R. C., Damaceno, A. D., Martins, M. C. R., Sobral, K. M. & Farias, I. M. S. (2009). Pesquisa Documental: alternativa investigativa na formação docente. Anais do IX Congresso Nacional de Educação (pp. 4554-4566). Curitiba: Champagnat. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/3124_1712.pdf

Published

2022-12-26

How to Cite

SILVA LIMA, L. R.; CRISTOVÃO, E. M. Knowledge of future mathematics teachers in the contexts of the supervised internship and the pedagogical residency. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 422–445, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p422-445. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57947. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022