Identity Movements of Teachers in the Pandemic Context

Authors

  • Carla Carla da Silva Eliodorio Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo – IFES, Campus Cachoeiro de Itapemirim https://orcid.org/0000-0002-6142-7409
  • Mateus Boneli Velten Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo – IFES, Campus Cachoeiro de Itapemirim https://orcid.org/0000-0001-6602-824X
  • Thiarla Xavier Dal-Cin Zanon UFES/IFES

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i3p591-611

Keywords:

Identity movements, Pandemic, Mathematics teachers

Abstract

In this qualitative and interpretative research, identity movements of two basic education mathematics teachers from a public institution in the south of Espírito Santo (ES) are analyzed. The study is supported by the components of self-knowledge and the definition of identity focused on teaching. Through semi-structured interviews carried out firstly, in 2019 and, then, in 2021, during the pandemic, we noted that the fact that teachers taught mathematics at the same school did not ensure similar ideas and attitudes. The research revealed that they produced variations in their perspectives, since they are different individuals and that the same context does not guarantee equal professionalism, although it can encourage them to reflect on the ways of being and being in teaching. The conclusion is that aspects of self-knowledge and professional identity of both participants changed from their individual and collective experiences in the school environment and in the social, cultural, and economic context that permeated each one’s lives.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carla Carla da Silva Eliodorio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo – IFES, Campus Cachoeiro de Itapemirim

Atualmente é Licencianda em Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo - campus Cachoeiro de Itapemirim e residente do Programa Residência Pedagógica (PRP). Possui experiência na área de Educação Matemática.

Mateus Boneli Velten, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo – IFES, Campus Cachoeiro de Itapemirim

Licenciado em Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo ? Campus Cachoeiro de Itapemirim, se especializando em Educação: Metodologias e Práticas para o Ensino Fundamental pelo Ifes - Campus Nova Venécia e em Metodologias do Ensino de Matemática pelo Grupo Educacional FAVENI. Atualmente trabalha como professor de Matemática do Ensino Fundamental e Médio na rede estadual do Espírito Santo, lotado em Cachoeiro de Itapemirim. Possui experiência como professor da educação básica e do ensino técnico.

References

CYRINO, M. C. de C. T. (2017). Identidade profissional de (futuros) professores que ensinam matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10 (n. 24), p. 699-712.

GARCIA, T. & CYRINO, M. C. de C. T. (2019). Identidade profissional de professores que ensinam matemática em uma comunidade de prática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 8 (n. 15), p. 33-61.

HALL, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. DP&A.

KELCHTERMANS, G. (2009). Who I am in how I teach is the message: self‐understanding, vulnerability and reflection. Teachers and teaching: theory and practice, v. 15 (n. 2), p. 257-272.

LAVILLE, C. & DIONNE, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução de Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. UFMG.

MASON, J. (2002). Qualitative Researching. SAGE Publications.

RODRIGUES, P. H. & CYRINO, M. C. de C. T. (2020). Identidade profissional de futuros professores de Matemática: aspectos do autoconhecimento mobilizados no Vaivém. Zetetiké, v. 28, p. 1-26.

Published

2022-10-31

How to Cite

CARLA DA SILVA ELIODORIO, C.; BONELI VELTEN, M.; XAVIER DAL-CIN ZANON, T. Identity Movements of Teachers in the Pandemic Context. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 3, p. 591–611, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i3p591-611. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57963. Acesso em: 23 nov. 2024.