Identity Movements of Teachers in the Pandemic Context
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i3p591-611Keywords:
Identity movements, Pandemic, Mathematics teachersAbstract
In this qualitative and interpretative research, identity movements of two basic education mathematics teachers from a public institution in the south of Espírito Santo (ES) are analyzed. The study is supported by the components of self-knowledge and the definition of identity focused on teaching. Through semi-structured interviews carried out firstly, in 2019 and, then, in 2021, during the pandemic, we noted that the fact that teachers taught mathematics at the same school did not ensure similar ideas and attitudes. The research revealed that they produced variations in their perspectives, since they are different individuals and that the same context does not guarantee equal professionalism, although it can encourage them to reflect on the ways of being and being in teaching. The conclusion is that aspects of self-knowledge and professional identity of both participants changed from their individual and collective experiences in the school environment and in the social, cultural, and economic context that permeated each one’s lives.
Metrics
References
CYRINO, M. C. de C. T. (2017). Identidade profissional de (futuros) professores que ensinam matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10 (n. 24), p. 699-712.
GARCIA, T. & CYRINO, M. C. de C. T. (2019). Identidade profissional de professores que ensinam matemática em uma comunidade de prática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 8 (n. 15), p. 33-61.
HALL, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. DP&A.
KELCHTERMANS, G. (2009). Who I am in how I teach is the message: self‐understanding, vulnerability and reflection. Teachers and teaching: theory and practice, v. 15 (n. 2), p. 257-272.
LAVILLE, C. & DIONNE, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução de Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. UFMG.
MASON, J. (2002). Qualitative Researching. SAGE Publications.
RODRIGUES, P. H. & CYRINO, M. C. de C. T. (2020). Identidade profissional de futuros professores de Matemática: aspectos do autoconhecimento mobilizados no Vaivém. Zetetiké, v. 28, p. 1-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).