The pedagogical residency program

a reflection based on the french experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p096-137

Keywords:

Pedagogical Residency, Pre-professionalization, Teacher training in France, Initial teacher training in Brazil, Teacher of Mathematics

Abstract

This article aims to broaden the debate about pedagogical residency in Brazil by making a comparison with what occurs in France, emphasising the initial education of mathematics teachers. France is undergoing changes in its national education system, one of the goals of which is to improve mathematics performance, which has been declining for the past 30 years. In the framework of a great plan that is beginning to be implemented in French national education, we have the investment in the conditions of the teaching performance as one of the strong points of the reform, which brings as one of the measures a pre-professionalization proposal. We try to compare that proposal with the pedagogical residency in Brazil, without ignoring the historical and cultural differences. To do so, we conducted an exploratory research based on current official documents available from the Brazilian and French governments about the proposals that have been occurring in mathematics teaching. This research was done as part of a post-doctoral study in France. Among the results observed in France, we consider that an extension of the duration of the pedagogical residency in Brazil initially proposed by CAPES would be pertinent, as well as an increase in the value of the grants, to appreciate initial teacher education. We also believe that it is necessary to have a national project to value the teaching career in Brazil with more investments in education.

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Author Biographies

Vladimir Lira Veras Xavier de Vladimir, UFRPE - Professor do Departamento de Matemática

Possui mestrado em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2005). Atualmente é professor assistente 3 da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Doutorando em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco e em Sciences de lÉducation pela Universidade Lumière Lyon 2. Linhas de pesquisa expressão gráfica, educação matemática, educação estatística.

Jean-Claude Régnier, UMR 5191 ICAR Université Lumière Lyon2

Possui graduação em Matemática - Université de Bourgogne Dijon (FRA) (1973), mestrado em Matemática e em Didática da Matemática - Université Nancy1 Nancy (FRA) (1980) e doutorado em Matemática e Didática da Matemática - Université Louis Pasteur Strasbourg (FRA) (1983). Realizou também o mestrado em Ciências da Educação - Université de Lyon - Université Lumière Lyon 2 (FRA) (1986). É Doutor d'Etat-HDR em Ciências e Teorias das Formas da Educação - Université Marc Bloch Strasbourg (FRA) (2000). Atualmente é professor Émérite des Universités (Classe Exceptionnelle) - Université de Lyon (FRA). Recebeu a medalha Chevalier de l?ordre des palmes académiques (França, 2008), o título de Doctor Honoris Causa ? (Universidade de Caxias do Sul ? Brasil, 2017) e Laureado da Medalha de National Research Tomsk State University - Tomsk (Russia, 2018). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: novas tecnologias educativas, ambiente virtual de trabalho, ensino e aprendizagem da Estatística e da Matemática, autonomia, autoavaliação e autocorreção, Didática da Matemática e da Estatística. Ordinary Member of the International Statistical Institute (eleito em 1999). Member of SFDS - Société Française de Statistique - Presidente do Grupo "Ensino da Estatística"(2003-2011). Professor visitante na UCS-RS-Brasil. (2008-2018) Orientador de tese (doutorado em Educação) na Universidade de Sherbrooke, Canadá. Membro permanente do laboratório ICAR (UMR5191, CNRS, Universidade Lumière-Lyon 2, França) e no Grupo de Pesquisa: (1995-2016) Psicologia da Educação Matemática e Estatística (UNICAMP Campinas, Brasil). Professor colaborador PUC-SP PPG em Educação Matemática. Professor do corpo docente do Programa de Pós-graduação em Ensino das Ciências da UFRPE - Recife e UFN ? Universidade Franciscana -Santa Maria. Professor convidado de National Research Tomsk State University - Tomsk (Rússia). Pesquisador Visitante Especial (PVE Processo: 88881.068033/2014-01- UFRPE 2015-2017).

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Published

2022-12-26

How to Cite

VLADIMIR, V. L. V. X. de; RÉGNIER, J.-C. The pedagogical residency program: a reflection based on the french experience. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 096–137, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p096-137. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58193. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022