Official curricula and modeled curricula of mathematics in the literacy cycle

an analysis of the coherence of objectives and activities present in lesson plans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i1p78-98

Keywords:

Mathematics, Literacy Cycle, Planning

Abstract

This paper analyzes the coherence between objectives and activities proposed in Mathematics lesson plans for the literacy cycle. Planning is recognized as an important moment of pedagogical work and as being able to model the curriculum that will be developed with students. This study is qualitative in origin, using a documentary research design.  In order to achieve this aim, lesson plans, of the remote teaching period, of teachers of the literacy cycle were analyzed in a descriptive way in terms of the announced objectives and the proposed activities.  It was possible to conclude, in this study, that a large part of the analyzed lesson plans did not present coherence between what they claim to develop in the objectives, such as the skills and how they were operationalized these intentions in the activities. In conclusion, it is possible to say that curricula may lose their strength if planning is only focused on the execution of the activities.

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Author Biographies

charlene origuela gaspar de pinho, Universidade Federal do Rio Grande

Mestranda do Programa de Pós-Graduação de Educação em Ciências – PPGEC/FURG

João alberto da silva, Universidade Federal do Rio Grande

João Alberto da Silva é Pedagogo e Psicólogo, com Pós-Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco. Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, com doutorado-sanduíche na Universidade de Genebra. Professor Associado na Universidade Federal do Rio Grande-FURG junto aos cursos de Licenciatura e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências. É líder do Grupo de Estudos em Educação Matemática dos anos Iniciais - GEEMAI. Coordenador Geral do Comitê Assessor da área de Educação da Fundação de Amparo à pesquisa do Rio Grande do Sul - FAPERGS (2019-2021). Gerencia Convênios de Cooperação Internacional do Brasil, financiados pela CAPES/AULP, com Moçambique e com o Cabo Verde para formação de professores em Ciências e Matemática, bem como tem acordos de cooperação com a Universidade de Salamanca (Espanha) e Universidade de Juliaca (Peru). É Consultor do INEP na Comissão de Assessoramento Didático-Pedagógico na área de Matemática e suas Tecnologias da Diretoria de Avaliação da Educação Básica do INEP. Coordenador Adjunto da Equipe de Avaliação do Programa Nacional do Livro Didático para Matemática dos anos iniciais (PNLD 2018-2021) e Assessor Pedagógico do PNLD Ensino Médio (2021-2024). Fez parte da Diretoria Regional do Rio Grande do Sul da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) como 2º secretário (2018-2020). Foi coordenador adjunto (2018-2021) e atual coordenador geral (2022-2025) do GT01 da SBEM-Nacional sobre ensino de Matemática na Educação Infantil e nos anos iniciais e pertence ao mandato atual do Conselho Nacional Editorial da SBEM, que edita as revistas da associação e organiza as políticas de publicação de livros e outras obras. Membro do Conselho Editorial da Editora CRV e da Editora da Universidade Federal de Rondônia. Coordena o projeto de extensão Programa de Alfabetização Matemática para formação de professores da Educação Infantil e anos iniciais

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Published

2023-04-29

How to Cite

ORIGUELA GASPAR DE PINHO, charlene; ALBERTO DA SILVA, J. Official curricula and modeled curricula of mathematics in the literacy cycle: an analysis of the coherence of objectives and activities present in lesson plans. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 78–98, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i1p78-98. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58242. Acesso em: 19 dec. 2024.