The curriculum and teacher training:

between experiences in mathematics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i3p006-025

Keywords:

Curriculum, Mathematics teaching, Initial training, Narrative research

Abstract

The article aims to understand how the experiences and experiential learning of mathematics teaching emerge narratively from curricular practices in mathematics teaching at IFSertãoPE. The study is of a qualitative nature because it believes that the subject and the formative reality are conceived as inseparable; and in the narrative research approach characterized by being a comprehensive/interpretive process of the narratives/experiences of four collaborators who work as high school mathematics teachers at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sertão Pernambucano. The research device was the reflective workshop, developed in six sessions. The results allow us to conclude that initial training is fundamental for the construction of a curriculum that becomes effective in relation to educational actions. The study showed how the experiential learning of mathematics teaching is woven in the formative micro relationships that teachers develop by inhabiting the teaching profession in the school routine, producing knowledge and experiences of what is lived.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

André Ricardo Lucas Vieira, Instituto Federal do Sertão Pernambucano - IFSertãoPE

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Sergipe - UFS. Docente do Colegiado de Matemática no Instituto Federal de Educação do Sertão Pernambucano no município de Santa Maria da Boa Vista - Pernambuco/PE. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática - GEPEMat. http://lattes.cnpq.br/6446960779517782.

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Pós Doutor e Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Docente lotado no Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS localizada no município de Feira de Santana - Bahia - Brasil. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/UEFS). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU.  http://lattes.cnpq.br/9101271365317978.

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Pós Doutor University of Warwick, UK. Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Sergipe. Docente lotado no Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe - UFS localizada no município de São Cristóvão - Sergipe - Brasil. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGED/UFS). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. http://lattes.cnpq.br/1729817235900990

 

References

BBrasil. (2001a). Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n.° 09/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: MEC.

Brasil. (2001b). Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 27/2001. Dá nova redação ao item 3.6, alínea c, do Parecer CNE/CP 9/2001, que dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: MEC.

Brasil. (2001c). Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES 1.302/2001. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de matemática, bacharelado e licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 05 mar. 2001, Seção 1, p. 15.

Brasil. (2002a). Resolução CNE/CP nº 001, de 18/02/2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, DF: MEC/CNE.

Brasil. (2002b). Resolução CNE/CP nº 002, de 19/02/2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Diário Oficial da União, Brasília, DF: MEC/CNE.

Brasil. (2015a). Parecer nº 002, de 09/06/2015. DCN para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF: MEC/CNE.

Brasil. (2015b). Resolução CNE/CP nº 002, de 01/07/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, Diário Oficial da União, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015.

Brasil. (2019). Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, DF: MEC/CNE.

Brasil. Ministério da Educação. (1996). Lei número 9.394. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.. Brasília: MEC.

Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2011). Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Trad.: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. EDUFU.

Cury, H. N. (2001). Formação de professores de matemática: uma visão multifacetada. EDIPUCRS.

Cyrino, M. C. C. T., & Passerini, G. A. (2009). Reflexões sobre o estágio supervisionado do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual de Londrina. In: M. Cainelli, & I. Fioreli (Orgs.). O estágio na licenciatura: a formação de professores e a experiência interdisciplinar na Universidade Estadual de Londrina. UEL.

Delory-Momberger, C. (2008). Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN. Paulus.

Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2006). Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Autores Associados.

Fiorentini, D., Nacarato, A. M., Ferreira, A. C., Lopes. C. A. E., Freitas, M. T. M., & Miskulin, R. G. S. (2022). Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Dossiê: Educação Matemática. Educação em Revista, 17(36), 137-160. ISSN: 1982-6621.

Gatti, B. A., & Nunes, M. M. R. (Orgs.). (2009). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. FCC.

Gatti, B. A., Barreto, E. S. de S., André, M. E. D. A. de. & Almeida, P. C. A. de. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Unesco, 2019. 351 p.

Leal, B. (2009). Escrever é inscrever-se (na forma de um prefácio). In: M. Lacerda. A escrita inscrita na formação docente. Rovelle.

Mota, C. M. de A. (2022). Ser-na-roça: ruralidade da presença e experiências do ser-docente. [Tese de Doutorado em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador].

Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2018). Estágio e docência. 8 ed. Cortez.

Silva, F. O. da. (2017). Formação docente no PIBID: Temporalidades, trajetórias e constituição identitária. [Tese de Doutorado em Educação, Universidade do Estado da Bahia. Salvador].

Silva, F. O. da. (2020). Perfil Sócio-identitário e Profissional Docente no Ensino Superior: Implicações na/da Relação Professor e Estudante. Revista Internacional Educon, 1(1), 1-16, e20011020. https://doi.org/10.47764/e20011020

Souza, F. dos S.& Coutinho, C. de Q. S. Um Estudo com Bolsistas do PIBID Sobre Concepções de Formação Docente. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.21, n.1, pp.496-520, 2019.

Vieira, A. R. L. (2022). Do enredo à passarela da pesquisa: os saberes experienciais na docência em matemática. [Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão].

Published

2023-10-03

How to Cite

VIEIRA, A. R. L.; SILVA, F. O. da; DIAS, A. F. The curriculum and teacher training:: between experiences in mathematics teaching. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 3, p. 006–025, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i3p006-025. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/61186. Acesso em: 17 jul. 2024.