The curriculum and teacher training:

between experiences in mathematics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i3p006-025

Keywords:

Curriculum, Mathematics teaching, Initial training, Narrative research

Abstract

The article aims to understand how the experiences and experiential learning of mathematics teaching emerge narratively from curricular practices in mathematics teaching at IFSertãoPE. The study is of a qualitative nature because it believes that the subject and the formative reality are conceived as inseparable; and in the narrative research approach characterized by being a comprehensive/interpretive process of the narratives/experiences of four collaborators who work as high school mathematics teachers at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Sertão Pernambucano. The research device was the reflective workshop, developed in six sessions. The results allow us to conclude that initial training is fundamental for the construction of a curriculum that becomes effective in relation to educational actions. The study showed how the experiential learning of mathematics teaching is woven in the formative micro relationships that teachers develop by inhabiting the teaching profession in the school routine, producing knowledge and experiences of what is lived.

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Author Biographies

André Ricardo Lucas Vieira, Instituto Federal do Sertão Pernambucano - IFSertãoPE

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Sergipe - UFS. Docente do Colegiado de Matemática no Instituto Federal de Educação do Sertão Pernambucano no município de Santa Maria da Boa Vista - Pernambuco/PE. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática - GEPEMat. http://lattes.cnpq.br/6446960779517782.

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Pós Doutor e Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Docente lotado no Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS localizada no município de Feira de Santana - Bahia - Brasil. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/UEFS). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU.  http://lattes.cnpq.br/9101271365317978.

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Pós Doutor University of Warwick, UK. Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Sergipe. Docente lotado no Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe - UFS localizada no município de São Cristóvão - Sergipe - Brasil. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGED/UFS). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. http://lattes.cnpq.br/1729817235900990

 

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Published

2023-10-03

How to Cite

VIEIRA, A. R. L.; SILVA, F. O. da; DIAS, A. F. The curriculum and teacher training:: between experiences in mathematics teaching. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 3, p. 006–025, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i3p006-025. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/61186. Acesso em: 22 dec. 2024.