The agency of Mmdia, maternity and homes in Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i2p394-411

Keywords:

Emergency Remote Teaching, Humans-with-media, Agency, Mathematics Education

Abstract

This essay is about the agency of maternity, habitation and media in the processes of knowledge construction. We relied on the theoretical construct humans-with-media, which was developed in the context of Mathematics Education and suggests that knowledge is produced by a collective of humans and non-humans. Methodologically, we analyzed a narrative, which presents the experience of a professor, mother, and researcher, when preparing a lecture during the period of Emergency Remote Teaching, due to Covid-19 pandemic. The analysis of the narrative allowed us to argue that the knowledge was produced by the collective professor-with-maternity-home-software-and-internet, and not only by the collective professor-with-software-and-internet. We identified, therefore, characteristics of the professor’s home which had agency throughout this process, we pointed out the need for more research that addresses the theme. In this essay – which combines narratives, a strand of activity theory, and the theoretical construct humans-with-media – the idea that the agency of the virus on humans was asymmetrical, gained strength. In particular, the effect of the virus and of the pandemic on researchers who are mothers is different

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Débora da Silva Soares, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorado em Educação Matemática

Marcelo de Carvalho Borba, Universidade Estadual Paulista (Unesp, Rio Claro, SP)

Livre-Docente em Educação Matemática

References

Borba, A., Faria, N., & Godinho, T. (Orgs.) (1998) Mulher e Política: gênero e feminismo no Partido dos Trabalhadores. Editora Fundação Perseu Abramo.

Borba, M. C. (2021). The future of mathematics education since COVID-19: Humans-with-media or humans-with-non-living-things. Educational Studies Mathematics. 108, 385–400. https://link.springer.com/article/10.1007/s10649-021-10043-2

Borba, M. C. & Villarreal, M. E. (2005). Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: Information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. Springer.

Borba, M. C., Scucuglia, R. R. S., & Gadanidis, G. (2014). Fases das tecnologias digitais em educação matemática: Sala de aula e internet em movimento [Phases of digital technologies in mathematics education: The classroom and the Internet in motion]. Autêntica.

Borba, M. C., Souto, D. L. P., & Junior, N. R. C. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das Tecnologias Digitais. Autêntica.

Borba, M. C., Souto, D. L P., Cunha, J. F.T & Domingues, N. S. (2023) Humans-with-media: Twenty-five years of a theoretical construct in mathematics education. In Pepin, B., Gueudet, G. & Choppin, J. (Eds.), Handbook of Digital Resources in Mathematics Education. Springer. (No prelo).

Bueno, B. H. C. (2021). Percepções dos alunos da Licenciatura em Matemática sobre seus estágios de docência no contexto do Ensino Remoto Emergencial. [Trabalho de Conclusão de Graduação em Licenciatura em Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. http://hdl.handle.net/10183/231263

Cunha, J. F. T. (2023). Licenciatura híbrida de Matemática: quais são os papéis dos vídeos digitais. [Tese de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso].

D’Ávila, M. (2019). Por que lutamos? Um livro sobre amor e liberdade. Planeta do Brasil.

Freitas, M. T. M. & Fiorentini, D. (2007). As possibilidades formativas e investigativas da narrativa em educação matemática. Horizontes, 25(1), 63–71.

Larrosa, J. (2021). Tremores: Escritos sobre experiência. Autêntica.

Lévy, P. (1993). As tecnologias da Inteligência: O futuro do pensamento na era da informática. [The Intelligence technologies: The future of thinking in the information era]. Editora 34.

Soares, D. S. & Borba, M. C. (2022). Poder de Ação do Home Office: maternidade, trabalho docente e isolamento social. Anais do III Simpósio Internacional de Tecnologias em Educação Matemática (SITEM) (pp. 1-11). Rio Claro, SP: Unesp. https//www.even3.com.br/anais/sitem2022/510506-PODER-DE-ACAO-DO-HOME-OFFICE--MATERNIDADE-TRABALHO-DOCENTE-E-ISOLAMENTO-SOCIAL

Soares, D. S. & Chiari, A. S. S. (2023) Pesquisas qualitativas, Tecnologias Digitais e Educação Matemática: impactos e vivências durante a pandemia. In Borba, M. C., Xavier, J. F. & Schünemann, T. A. (orgs): Educação Matemática: múltiplas visões sobre Tecnologias Digitais. Editora Livraria da Física. (no prelo)

Staniscuaski, F. et al. (2021). Gender, Race and Parenthood Impact Academic Productivity During the COVID-19 Pandemic: From Survey to Action. Frontiers in Psychology, 12, 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.663252

Talavera, V. M. A. (2020). A Terceira Jornada de Trabalho da Mulher na Contemporaneidade. [Tese de Doutorado em Família na Sociedade Contemporânea, Universidade Católica do Salvador]. http://ri.ucsal.br:8080/jspui/handle/prefix/1954

Villa-Ochoa, J.A., Molina-Toro, J.F. & Borba, M.C. (2023). Roles of technologies for future teaching in a pandemic: activity, agency, and humans-with-media. ZDM Mathematics Education 55(1), 207–220. https://doi.org/10.1007/s11858-022-01429-4

Published

2023-08-20

Issue

Section

SPECIAL ISSUE - CELEBRATION OF THE 25TH ANNIVERSARY OF THE JOURNAL EDUCAÇÃO MAT