Study and research path

A device for research and professional formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i2p278-328

Keywords:

Plane analytic geometry, Anthropological theory of the didactic, Study and research path, Professional formation, Theoretical-methodological device

Abstract

In this text, we present the structuring of a study and research path (SRP) carried out within the scope of the initial education of pre-service mathematics teachers attending the curricular supervised teaching practice at a public university in Brazil. One of the research objectives was the constitution of a theoretical-methodological device capable of promoting teachers' research and continuing education on plane analytic geometry (PAG) topics. The work built around the generative question of the SRP, "How to teach the analytic geometry of the point and the line?", brought the possibility of answering the general question of the research promoting a process of professional formation from a theoretical-methodological device with specific characteristics. The planning moments identified in the activities executed by the pre-service teachers were quite significant. However, we could not identify in the recordings the possible praxeologies thought for the teaching of the PAG. Overall, the SRP-PF developed proved to be a theoretical-methodological device with the potential for scientific research in the didactics of mathematics and the professional formation of pre-service teachers

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Author Biographies

Rita Lobo Freitas, Universidade de Estado da Bahia

Doutora em Educação Matemática pela PUCSP

Saddo Ag Almouloud, PUC-SP

Doutorado em Mathematiques et Applications - Université de Rennes 1 em 1992 - frança. Assistente doutor - pontifícia universidade católica de São Paulo, e assistente doutor da fundação Santo André. Consultor ad hoc da fundação de amparo a pesquisa do estado de são Paulo, da capes, bolsista pesquisador de CNPQ, foi coordenador do programa de estudos pós-graduados em educação matemática da PUC-SP de 2007 à 2009 e de 01/08/2013 a 31/07/2017. Atualmente é vice coordenador do referido programa. Foi coordenador do curso de especialização em educação matemática da PUC-SP de 2006 a 2017. Publicou mais de 50 artigos em periódicos especializados e mais de 83 trabalhos em anais de eventos. Possui 5 capítulos de livros e 12 livros publicados. Possui 1 software e mais de 62 itens de produção técnica. Participou de vários eventos no exterior e mais de 112 no brasil. Orientou mais 77 dissertações de mestrado e teses de doutorado na área de educação matemática entre 1996 e 2016. Participou de mais de 200 bancas de defesa de dissertações e doutorados. Coordenou mais de 5 projetos de pesquisa. Atualmente coordena 2 projetos de pesquisa. Atua na área de educação, com ênfase em educação matemática. É avaliador do prêmio victor civita desde 2013. Em suas atividades profissionais interagiu com mais 70 colaboradores em coautorias de trabalhos científicos. Em seu currículo lattes os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: ensino-aprendizagem, geometria, educação matemática, matemática, demonstração, ensino básico, formação de professores, geometria dinâmica, TIC.

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Published

2023-08-20

How to Cite

FREITAS, R. L.; ALMOULOUD, S. A. Study and research path: A device for research and professional formation. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 278–328, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i2p278-328. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/62248. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

SPECIAL ISSUE - CELEBRATION OF THE 25TH ANNIVERSARY OF THE JOURNAL EDUCAÇÃO MAT