Racial microaggressions in higher education

perceptions and experiences of students from STEM at the Federal University of Alfenas

Authors

  • Ronaldo André Lopes Universidade Federal de São Carlos https://orcid.org/0000-0001-7215-7101
  • Guilherme Henrique Gomes da Silva Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i4p218-227

Keywords:

Microagressions, Racism, STEM programs, Mathematics Education

Abstract

Racial microaggressions are manifested in interpersonal relationships as a consequence of structural racism. They can be understood as subtle and nebulous forms of verbal, non-verbal, or visual insult directed at people based on their race, often done automatically or unintentionally by the aggressors, but which impact negatively the lives of those who experience them. In mathematics education research, few works have problematized how Black students in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) programs have experienced racial microaggressions throughout their academic trajectory. In this study, we present the research results in which we sought to fill this gap by identifying students’ experiences in STEM programs with racial microaggressions in their university careers. The study included STEM students at the Federal University of Alfenas (n=390). They answered the Scale of Academic, Social, and Survival Experiences in STEM (EASS-STEM). The results indicate that students between the ages of 20 and 30 more clearly identify aspects related to racial microaggressions. Additionally, Black students are those who experience racial microaggressions more intensely, even with scores higher than Pardo students, who also make up the group of Black students in Brazil. This shows that skin color is directly related to experiences with racism and racial microaggressions faced by students in these programs. The results also demonstrate that, despite overcoming the access barrier, Black affirmative-action students must face the challenge of surviving academically due to the structural violence they experience during their academic careers.

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Author Biographies

Ronaldo André Lopes, Universidade Federal de São Carlos

Doutorando em Educação

Guilherme Henrique Gomes da Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Docente do Departamento de Matemática do Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE) da Universidade Estadual Paulista (Unesp), câmpus de Rio Claro. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) desta mesma instituição e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG).Possui doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), câmpus de Rio Claro, mestrado em Educação Matemática e especialização em Matemática Universitária pela mesma instituição. Realizou estágio de doutoramento na Rutgers, the State University of New Jersey, em Newark, Estados Unidos. Em 2017, recebeu Menção Honrosa, outorgada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) no Prêmio CAPES de Teses - 2017, na área de Ensino. Utilizando a perspectiva da Educação Matemática Crítica, desenvolve pesquisas relacionadas à formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática na perspectiva da Educação Matemática Crítica e também pesquisas focadas em problematizar (e desafiar) questões de justiça e injustiça social no âmbito da Educação Matemática.

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Published

2023-12-23

How to Cite

LOPES, R. A.; SILVA, G. H. G. da . Racial microaggressions in higher education: perceptions and experiences of students from STEM at the Federal University of Alfenas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 4, p. 218–227, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i4p218-227. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/62653. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Mathematics education of historically marginalized people in the school context