What can a subject called Mathematics Applications do?

students’ voices on socioeconomic

Authors

  • Fernando Malinosky Coelho Rosa UFMS
  • Thiago Donda Rodrigues Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Everton Dutra Colodetti Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i4p309-331

Keywords:

Human rights, Subjects of rights, Inclusive mathematics education, Marginalized subjects

Abstract

What can a subject called Mathematics Applications do?: students’ voices on socioeconomic

¿Qué puede hacer una disciplina de Aplicaciones de las Matemáticas?: las voces de los estudiantes sobre cuestiones socioeconómicas

Que peut faire une discipline des applications mathématiques ? : voix des étudiants sur les questions socio-économiques

O que pode uma disciplina de Aplicações Matemáticas?: as vozes discentes sobre questões socioeconômicas

 

Fernanda Malinosky Coelho da Rosa[1]

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutora

https://orcid.org/0000-0002-4873-1107

 

Thiago Donda Rodrigues[2]

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor

https://orcid.org/0000-0002-3125-7779

 

Everton Dutra Colodetti[3]

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Especialista

https://orcid.org/0000-0002-0012-4201

 

The aim of the current article is to address socioeconomic issues that have emerged in a Master’s Degree research focused on investigating the discipline called “Mathematical Applications” taught in the 9th grade of Elementary School at a municipal school located in the outskirts of Campo Grande city, during the academic year in 2022. Excerpts from podcasts produced by students about discussions they held in classroom environment, about assignments proposed by the teacher, were analyzed. Participatory Research was herein adopted as methodology because the current study was carried out by a researcher who works as teacher in basic education schools and who would produce data based on using his own students. Data made available to students for the classroom assignment were herein presented along with excerpts from podcasts produced by them and with analysis based on theoretical-reference scholars in this field. The analyzed dialogues extended to a certain topic and, sometimes, students drew a parallel between these data and their own conditions, be them associated with sex, color/race, family income per capita or with the transportation type used by them. Tensions that eventually emerged in each scenario - given the multiple critical positions about the addressed topic - have enriched students’ reflections and, consequently, enabled a meaningful learning process.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernando Malinosky Coelho Rosa, UFMS

Doutorado em Educação Matemática.

Thiago Donda Rodrigues, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação Matemática

Everton Dutra Colodetti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Especialização em Educação de Jovens e Adultos

References

Almeida, S. (2019). Racismo estrutural. Pólen Produção Editorial LTDA.

Arroyo, M. G. (2000). Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis, RJ: Vozes.

Arroyo, M. G. (2018). Módulo Introdutório: Pobreza, desigualdades e Educação. MEC: Secadi. Disponível em: <http://catalogo.egpbf.mec.gov.br/modulos/pdf/intro.pdf>. Acesso em: 11 ago. 2023.

Arroyo, M. G. (2019). Vidas Ameaçadas: Exigências-respostas éticas da Educação e da Docência. Editora Vozes: Petrópolis.

Arroyo, M., & Saraiva, A. M. (2017). Algumas questões sobre educação e enfrentamento da pobreza no Brasil. Em Aberto, 30(99), pp. 147-158.

Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília.

Connell, R. W. (2000). Pobreza e Educação. In: Gentili, P. Pedagogia da exclusão: crítica ao liberalismo em educação. 6ª edição. Editora Vozes. Petrópolis.

Freire, P. (2007). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra. 146p.

Freire, P. (2015). Pedagogia dos sonhos possíveis. Editora Paz e Terra.

Freire, P. (2019). Pedagogia do Oprimido. 69 ed. São Paulo: Paz e Terra.

Goes, F. L., Vieira, M. G. F., Reis, T. R., Oliveira, F. A. P. D., & Lunelli, I. C. (2021). Atlas das periferias no Brasil: aspectos raciais de infraestrutura nos aglomerados subnormais.

Malheiros, A. P. dos S., Forner, R., & Souza, L. B. (2021). Paulo Freire e Educação Matemática: Inspirações e Sinergias com a Modelagem Matemática. Perspectivas Da Educação Matemática, 14 (35), pp. 1-22.

Mesquita, A. P. S. S. (2020). Uma Análise Sociocrítica da Etnomodelagem Como uma Ação Pedagógica Para o Desenvolvimento de Conteúdos Matemáticos em uma Comunidade Periférica. Universidade Federal de Ouro Preto. Departamento de Educação Matemática. Programa de Educação Matemática. Ouro Preto/MG.

Organização das Nações Unidas. Declaração Universal de Direitos Humanos. New York: ONU; 1948.

Ortigão, M. I. R. (2005). Currículo de matemática e desigualdades educacionais. Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Educação. Rio de Janeiro/RJ.

Pitano, S. C. (2017). A Educação Problematizadora de Paulo Freire, uma pedagogia do sujeito social. Inter-Ação, 42(1). pp. 87-104.

Rodrigues, T. D. (2017). Práticas de Exclusão em Ambiente Escolar. São Paulo: Cultura Acadêmica.

Silva, G. H. G. (2017). Educação Matemática e ações afirmativas: possibilidades e desafios na docência universitária. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 47 (165), pp. 820-846.

Skovsmose, O. (2014). Um convite à Educação Matemática Crítica. Tradução: Orlando de A. Figueiredo. 1. ed. Campinas: Papirus. 143p.

Published

2023-12-23

How to Cite

ROSA, F. M. C.; RODRIGUES, T. D. .; COLODETTI, E. D. . What can a subject called Mathematics Applications do? students’ voices on socioeconomic. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 4, p. 309–331, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i4p309-331. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/63247. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Mathematics education of historically marginalized people in the school context