ChatGPT and mathematics education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i3p142-156

Keywords:

Mathematical education, Artificial intelligence, ChatGPT

Abstract

The present article aims to discuss and address pertinent issues related to the new possibilities and challenges imposed on mathematical education due to the popularization of artificial intelligence. However, what exactly is AI? Let's reflect on whether today's ChatGPT is simply an updated version of the calculator from forty years ago, the desktop computer known as the "PC," and the internet from earlier phases of digital technology in mathematical education. The text seeks to consider recent news on the subject, as well as a series of simple tests conducted by the authors using this resource, in addition to exploring ethical issues and the generation of problems for ever-changing collectives of humans with digital technologies. The study suggests that we will still face immense ethical concerns, but it will be of paramount importance to consider problems to be solved for this type of collective.

Author Biographies

Marcelo de Carvalho Borba, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Licenciado em Matemática pela UFRJ, mestre em Educação Matemática pela UNESP, Rio Claro, SP, e doutor nessa mesma área pela Cornell University, Estados Unidos. Em 2005 se tornou livre docente em Educação Matemática. É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP, Rio Claro, SP, programa do qual foi coordenador por mais de seis anos. Coordenador do Grupo de Pesquisa em Informática, Outras Mídias e Educação Matemática (GPIMEM), desenvolve pesquisas nas áreas de EaD online, Modelagem, Tecnologias Digitais, Vídeos e Metodologia de Pesquisa Qualitativa. Autor de diversos artigos e livros publicados no Brasil e no exterior. Já foi professor visitante e ministrou palestras como convidado em quatorze países. É colaborador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciência e Matemática da Rede Amazônica de Educação em Ciências (REAMEC). Tem projetos de pesquisa financiados pelo SSHRC, Canadá. Participa da comissão editorial de diversos periódicos do Brasil e do exterior. De 2007 a 2011 foi membro do comitê assessor de Educação do CNPq. Desde 2011 é Editor Associado (Co-Editor) do ZDM, Berlim, Alemanha, um dos principais periódicos da área de Educação Matemática. É coordenador da coleção de livros Tendências em Educação Matemática. Foi coordenador adjunto da Área de Pós-Graduação em Ensino na CAPES (2014-2018). É coordenador da Área de Pós-Graduação em Ensino na CAPES (2018-2022). É bolsista produtividade do CNPq, nível 1A.

Valci Rodrigues Balbino Junior, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Mestre em Matemática

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Published

2023-10-03

How to Cite

BORBA, M. de C.; BALBINO JUNIOR, V. R. ChatGPT and mathematics education. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 3, p. 142–156, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i3p142-156. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/63304. Acesso em: 22 dec. 2024.