Exploring the properties of equality

a professional learning task in the pre-service of mathematics teachers’ education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i3p054-073

Keywords:

Initial teacher education, MTSK, Properties of equality, Professional learning task

Abstract

This article investigates the mathematical and pedagogical knowledge of future mathematics teachers regarding the properties of equality, using the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) framework. We adopted a formative process guided by a Professional Learning Task (PLT), which also served as the basis for qualitative data collection. The analysis followed the method of systematic comparisons. The study involved six participants who were enrolled in the Supervised Teaching Practicum III course at a public university in the state of Pernambuco, Brazil. The results indicated that the pre-service teachers demonstrated early signs of mastering key MTSK subdomains, particularly KoT (knowledge of properties, procedures, and representation registers) and KPM (knowledge of proper use of symbols and mathematical justifications), both of which are essential for teaching equality properties. Their active engagement in discussions and reflection during the formative sessions fostered the expansion of their professional knowledge. These findings highlight the potential of Professional Learning Tasks (PLTs) to create meaningful opportunities for professional learning and to support the professional development of future mathematics teachers during their initial training.

Author Biographies

Samuel Ribeiro da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática

Jadilson Ramos de Almeida, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Licenciado em Matemática pela UPE (2005), com Especialização em Ensino da Matemática pela FAINTVISA (2007) e em Tecnologias em Educação pela PUC do Rio de Janeiro (2013), Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE (2011) e Doutorado em Ensino das Ciências e Matemática pela UFRPE (2016). Atualmente é professor na UFRPE, no Departamento de Educação, atuando no curso de Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências. Também é professor no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC-UFPE. Pesquisa na área de Educação Matemática, com ênfase em pensamento algébrico, álgebra escolar e teoria da objetivação. 

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Published

2025-08-31

How to Cite

Silva, S. R. da ., & Almeida, J. R. de. (2025). Exploring the properties of equality: a professional learning task in the pre-service of mathematics teachers’ education. Educação Matemática Pesquisa, 27(3), 054–073. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i3p054-073