Double integral, quadric surfaces and the works of Antoní Gaudi

possibility of elaboration of an epistemological model of reference

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i3p006-027

Keywords:

Double integral, Epistemological model of reference, Path of Study and research

Abstract

In order to teach the mathematical object double integral, we developed a reference epistemological model (REM) to construct a teaching device called study and research path (SRP), which was applied in a course with thirteen engineering and mathematics undergraduate students from two public institutions Bahia countryside. Theoretically, we supported our research in the anthropological theory of didactics, and the methodological processes were based on the structures that govern the SRP. In the analysis, we highlighted that there were differences between the REM constructed before and after the execution of the SRP; the students appropriately selected the mathematical objects that helped them answer the guiding question of the SRP and articulated other areas of knowledge to ensure a “good answer” to the proposed question.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Brandão, Ana Karine Dias Caires. (2021). Um Percurso de Estudo e Pesquisa para o ensino da integral dupla: significados e praxeologias mobilizados por estudantes de engenharia e de licenciatura em matemática. [Tese de doutorado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24405.

Chevallard, Yves. (1982). Porquoi la transposition didactique? Communication au Séminaire de didactique et de pédagogie des mathématiques de l’IMAG, Université scientifique et médicale de Grenoble. Paru dans les Actes de l’année. p. 167-194.

Chevallard, Yves. (1996). Les outils sémiotiques du travail mathématiques. Petit x. n.42, p. 33-57. Disponível em: https://irem.univ-grenoblealpes.fr/medias/fichier/42x5_1568729887442-pdf. Acesso: 14/04/2024.

Chevallard, Yves. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en Théorie Anthropologie Didactique. Recherches en Didactiques des Mathématiques. p. 221-266.

Chevallard, Yves. (2005). La place des mathématiques vivantes dans l’éducation secondaire: transposition didactique des mathématiques et nouvelle épistémologie scolaire. La place des mathématiques vivantes dansl’éducation secondaire, APMEP, p.239-263.

Chevallard, Yves. (2009a). La notion de PER : problèmes et avancées. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=161 . Acesso em: 14/04/2024.

Chevallard, Yves. (2015) Teaching Mathematics in Tomorrow’s society: a case for an oncoming. Proceedings of the 12a International Congress on Mathematical Education (12 ICME). Disponível em: yves.chevallard.free.fr. Acesso: 14/04/2024.

Gascón, Joseph. (2014). Los modelos epistemológicos de referencia como instrumentos de emancipación de la didáctica y la historia de las matemáticas. Educación Matemática, mar.

Gascón, Joseph y Nicolás, Pedro. (2021). Incidencia de los paradigmas didácticos sobre la investigación didáctica y la práctica docente. Educación Matemática, v.33, n. 1, abril.

Henriques, A. L’enseignement et l’apprentissage dês intégrales multiples: analyse didatique intégrant l’usage Du logiciel Maple. 2006, 500f. Tese (Doutorado em didática da matemática), Université Joseph Fourier –Grenoble, 2006.

Henriques, Afonso.; Naganine, A.; Serôdio, R. Mobilização de crivos de curvas e de superfícies na resolução de problemas matemáticos: uma aplicação no ensino superior. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, ISSN: 1516-5388, Vol: 22, Issue: 1, 2020.

Morin, Edgar. (1989) Vidal et les siens. Disponível em : https://archive.org/details/vidaletlessiens0000mori/page/n7/mode/2up. Acesso em 14/04/2024.

Peirce, Charles Sanders. (2005). PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Tradução de: José Teixeira Coelho Neto. São Paulo: Perspectiva, 2005 – (Estudos; 46/ dirigida por J. Guinsburg)

Romo Vázquez, A. Projets D’ingénierie : Étude Dúne activité pratique dans la formation d’ingénieurs. Anais de Didactique et sciences Cognitives. v. 15. 2010.a

Romo vázquez, A.; Chávez, O. C. Matemáticas para la vida. Una propuestapara la profesionalizaciòn docente de profesores de matemáticas Inovacion Educativa. V.17, n.73, 2017.

Silva, S. F.; Moretti, M.T. Registro em língua natural das superfícies quádricas: análise semiótica e possibilidades de uso de novos registros. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 20, n. 1, p.294-314, 2018a

Silva, S. F.; Moretti, M.T. A abordagem de interpretação global e na aprendizagem das superfícies quádricas. Educação Matematica Pesquisa, São Paulo, v. 20, n. 2, p.283-308, 2018b.

Verret, Michel. (1975). Le temps des études. Paris : Honoré Champion.

Weyne, Gastão Rúbio de Sá (2009). Modelos matemáticos em ciência da saúde: resistência e dilatação de vasos sanguíneos. São Paulo: Scortecci/

Published

2024-11-03

How to Cite

DIAS CAIRES BRANDÃO, A. K.; FERREIRA DA SILVA, M. J. .; AG ALMOULOUD, S. Double integral, quadric surfaces and the works of Antoní Gaudi: possibility of elaboration of an epistemological model of reference. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 006–027, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i3p006-027. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/66420. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Epistemological reference model (ERM) for teaching calculus