Double integral, quadric surfaces and the works of Antoní Gaudi
possibility of elaboration of an epistemological model of reference
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i3p006-027Keywords:
Double integral, Epistemological model of reference, Path of Study and researchAbstract
In order to teach the mathematical object double integral, we developed a reference epistemological model (REM) to construct a teaching device called study and research path (SRP), which was applied in a course with thirteen engineering and mathematics undergraduate students from two public institutions Bahia countryside. Theoretically, we supported our research in the anthropological theory of didactics, and the methodological processes were based on the structures that govern the SRP. In the analysis, we highlighted that there were differences between the REM constructed before and after the execution of the SRP; the students appropriately selected the mathematical objects that helped them answer the guiding question of the SRP and articulated other areas of knowledge to ensure a “good answer” to the proposed question.
Metrics
References
Brandão, Ana Karine Dias Caires. (2021). Um Percurso de Estudo e Pesquisa para o ensino da integral dupla: significados e praxeologias mobilizados por estudantes de engenharia e de licenciatura em matemática. [Tese de doutorado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24405.
Chevallard, Yves. (1982). Porquoi la transposition didactique? Communication au Séminaire de didactique et de pédagogie des mathématiques de l’IMAG, Université scientifique et médicale de Grenoble. Paru dans les Actes de l’année. p. 167-194.
Chevallard, Yves. (1996). Les outils sémiotiques du travail mathématiques. Petit x. n.42, p. 33-57. Disponível em: https://irem.univ-grenoblealpes.fr/medias/fichier/42x5_1568729887442-pdf. Acesso: 14/04/2024.
Chevallard, Yves. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en Théorie Anthropologie Didactique. Recherches en Didactiques des Mathématiques. p. 221-266.
Chevallard, Yves. (2005). La place des mathématiques vivantes dans l’éducation secondaire: transposition didactique des mathématiques et nouvelle épistémologie scolaire. La place des mathématiques vivantes dansl’éducation secondaire, APMEP, p.239-263.
Chevallard, Yves. (2009a). La notion de PER : problèmes et avancées. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=161 . Acesso em: 14/04/2024.
Chevallard, Yves. (2015) Teaching Mathematics in Tomorrow’s society: a case for an oncoming. Proceedings of the 12a International Congress on Mathematical Education (12 ICME). Disponível em: yves.chevallard.free.fr. Acesso: 14/04/2024.
Gascón, Joseph. (2014). Los modelos epistemológicos de referencia como instrumentos de emancipación de la didáctica y la historia de las matemáticas. Educación Matemática, mar.
Gascón, Joseph y Nicolás, Pedro. (2021). Incidencia de los paradigmas didácticos sobre la investigación didáctica y la práctica docente. Educación Matemática, v.33, n. 1, abril.
Henriques, A. L’enseignement et l’apprentissage dês intégrales multiples: analyse didatique intégrant l’usage Du logiciel Maple. 2006, 500f. Tese (Doutorado em didática da matemática), Université Joseph Fourier –Grenoble, 2006.
Henriques, Afonso.; Naganine, A.; Serôdio, R. Mobilização de crivos de curvas e de superfícies na resolução de problemas matemáticos: uma aplicação no ensino superior. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, ISSN: 1516-5388, Vol: 22, Issue: 1, 2020.
Morin, Edgar. (1989) Vidal et les siens. Disponível em : https://archive.org/details/vidaletlessiens0000mori/page/n7/mode/2up. Acesso em 14/04/2024.
Peirce, Charles Sanders. (2005). PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Tradução de: José Teixeira Coelho Neto. São Paulo: Perspectiva, 2005 – (Estudos; 46/ dirigida por J. Guinsburg)
Romo Vázquez, A. Projets D’ingénierie : Étude Dúne activité pratique dans la formation d’ingénieurs. Anais de Didactique et sciences Cognitives. v. 15. 2010.a
Romo vázquez, A.; Chávez, O. C. Matemáticas para la vida. Una propuestapara la profesionalizaciòn docente de profesores de matemáticas Inovacion Educativa. V.17, n.73, 2017.
Silva, S. F.; Moretti, M.T. Registro em língua natural das superfícies quádricas: análise semiótica e possibilidades de uso de novos registros. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 20, n. 1, p.294-314, 2018a
Silva, S. F.; Moretti, M.T. A abordagem de interpretação global e na aprendizagem das superfícies quádricas. Educação Matematica Pesquisa, São Paulo, v. 20, n. 2, p.283-308, 2018b.
Verret, Michel. (1975). Le temps des études. Paris : Honoré Champion.
Weyne, Gastão Rúbio de Sá (2009). Modelos matemáticos em ciência da saúde: resistência e dilatação de vasos sanguíneos. São Paulo: Scortecci/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).