Technological transformations in mathematics teaching

a study on the development of technological pedagogical content knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p116-137

Keywords:

Technological Pedagogical Content Knowledge, Basic education, Mathematics teaching

Abstract

Different studies have shown how the meeting of formal mathematical language and digital technologies influence and transform the production of teaching and learning processes in the subject. Understanding the relevance of Digital Technology (DT) in education, this research aims to analyze how Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) is developed by teachers who work in Basic Education, as well as its influences on teaching processes. and learning mathematics. It was decided to analyze the corpus made up of ten scientific articles published between 2019 and 2023 belonging to broader research coordinated by researchers linked to GT 07 of the Brazilian Society of Mathematics Education (Sbem) that explained aspects related to DT. This is, therefore, qualitative research of a descriptive nature. The data point to the recognition of TPACK in the articles as a conceptual structure that allows understanding how teachers integrate technology into mathematics teaching and learning scenarios and boost teaching action to adapt to the demands of society and promote student learning.

Author Biographies

Lya Raquel Oliveira dos Santos, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Piauí (2003) e mestrado em Matemática com concentração em Estatística pela Universidade Federal de Campina Grande (2006). Foi professora da Universidade Federal do Vale do São Francisco de 2006 a 2009 e atualmente é professora da Universidade Federal do Piauí. Foi chefe do curso Bacharelado em Estatística por dois anos e subchefe por dois anos. É coordenadora adjunta do Curso de Especialização em Estatística. Trabalha com projetos de extensão voltados para o uso de TICs e para o ensino de Estatística na Educação Básica. Atualmente, é aluna do Doutorado em Educação da UFPI.

 

Lana Thaís Santos Silva, Universidade Federal de Sergipe

Graduated in Mathematics from the Federal University of Sergipe (2021), Master's degree in Science and Mathematics Teaching from the Federal University of Sergipe. As an undergraduate between 2018 and 2020, she was a resident of the Pedagogical Residency Program / UFS-MATEMÁTICA subproject, funded by CAPES. She was a scholarship holder of the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program-PIBID, between 2016 and 2018. She currently works as a basic education teacher in the municipalities of Nossa Senhora Aparecida and Nossa Senhora da Glória. She is a member of the research groups Center for Studies and Research in Mathematics Education of the Northeast (NEPEMNE), Study and Research Group in Mathematics Education (GEPEMAT) and Research Group Argumentation, Inclusion and Mathematics Education. Main lines of study: Teaching and learning Mathematics, Training of Teachers who Teach Mathematics, Argumentation Processes in Mathematics Teaching.

Mayara de Miranda Santos, Instituto Federal do Piauí

He graduated with a Full Degree in Pedagogy from the Instituto Superior de Educação do Sul do Piauí (2011). Bachelor's degree in Administration from the Federal University of Piauí (UFPI). Postgraduate in Higher Education Teaching (ISESPI). Master's in Education from the Postgraduate Program in Education at the State University of Feira de Santana-BA (2022). Currently a professor at the Federal Institute of Piauí, São Raimundo Nonato campus. She has experience in the area of Management and coordination.

References

Bicudo, M. A. V. (2003). A formação do professor: um olhar fenomenológico. In M. A. V. Bicudo (org). Formação de professores? Da incerteza à compreensão (p. 19-46) Florianópolis: EDUSC.

Brasil. (2002). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP no 02, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 9, 4 mar.

Borba, M. C. & Villarreal, M. E. (2005). Humans-With-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. New York: Springer. v. 39.

Chiari, A. S. S., Borba, M. C & Souto, D. L. P. (2019). A Teoria da Atividade na Produção de Material Didático Digital Interativo de Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 65, p. 1255-1275.

Cibotto, R. A. G., & Oliveira, R. M. M. A. (2017). TPACK – Conhecimento Tecnológico e Pedagógico do Conteúdo: Uma Revisão Teórica. Imagens da Educação, v. 7, n. 2, p. 11-23.

Colling, J. & Richit, A. (2019). Conhecimentos Pedagógico, Tecnológico e do Conteúdo na Formação Inicial do Professor de Matemática. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.21, n.2, pp. 394-421.

Cunha, M. F. & Javaroni, S. L. (2020). Tecnologias Digitais e Formação Inicial de Professores de Matemática: um panorama possível. In: Santos, J. E. B. (org.). Ensino de ciências e educação matemática. Ponta Grossa, PR: Atena. p. 29-39. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/post-artigo/35207. Acesso em: 23 abr. 2024.

Errobidart, N. C. G. & Rosa, P. R. da S. (2019). A construção de saberes docentes no contexto de ações formativas colaborativas. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 20, p. 65–88, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i20.191. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/191. Acesso em: 14 maio. 2024.

Gonçalves, B. M. V. & Lima, F. J. L. (2020). Aprendizagem Docente e Desenvolvimento de Estratégias Metodológicas no Contexto do PIBID: reflexões sobre o GeoGebra como recurso para o ensino de funções. Bolema, Rio Claro (SP), v. 34, n. 68, p. 1056-1076.

Graham, C. R. (2011). Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education,57(3), 1953-1960. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131511000911 em 10 maio 2023.

Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). TPACK Development in science teaching: measuring the tpack confidence of inservice science teachers. Techtrends, 53(5), 70-79. Recuperado em 10 maio 2023 de 2019. Disponível em http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11528-009-0328-0.pdf

Harris, J., & Hofer, M. J. (2011). Technological Pedagogical Content Knowledge in Action: a descriptive study of secondary teachers' curriculum-based, technology-related instructional planning. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 211-229. Recuperado de http://www.iste.org/Store/Product.aspx?ID=2076 em 10 maio 2019.

Harris, J., Mishra, P. & Koehler, M. (2009) Teachers’ technological pedagogical content knowledge and learning activity types: Curriculum-based technology integration reframed. Journal of Research on Technology in Education, vol 41, n. 4, 393-416.

Imbernón, F. (2000). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez.

Imbernón, F. (2010). Formação Continuada de Professores. Porto Alegre: Artmed.

Koehler, M. J. & Mishra, P. (2005a). What happens when teachers design educational technology? the development of Technological Pedagogical Content Knowledge. Journal of Educational Computing Research, Nova Hampshire, v. 32, n. 2, p. 131-152.

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005b). Teachers learning technology by design.Journal of Computing in Teacher Education, 21(3), 94-102. Recuperado em 01 mar. 2017, de http://creativity.fts.educ.msu.edu/wp-content/uploads/2011/09/Teachers-Learning-Technology-by-Design.pdf

Mazon, M. J. S. (2012). TPACK (Conhecimento Pedagógico de Conteúdo Tecnológico): relação com as diferentes gerações de professores de Matemática. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, SP, Brasil. Acesso em 01 mar. 2024. Disponível em: http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/bba/33004056079P0/2012/mazon_mjs_me_bauru.pdf.

Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge Teachers. College Record, v.108, N.6, June, p.1017-1054.

Mizukami, M. G. N. (2004). Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, 29(2), 33-49. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838/2204. Acesso 17 mar. 2024.

Pimenta, S. G. (1996). Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, v. 22, n. 2, p. 72-89.

Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2012). Estágio e Docência. 7. ed. São Paulo, SP: Cortez.

Prieto G., J. L. & Buitrago, J. O. (2019). Saberes necesarios para la gestión del trabajo matemático en la elaboración de simuladores con GeoGebra. Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 65, p. 1276-1304, dez. 2019.

Prodanov, C. C. & Freitas, E. C. (2013) Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Research, 12(2), 4-14. Recuperado em 21 mar. 2019, de http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf

Shulman, L. S. (1987). Knowledge an Teaching: foundations of the new reform. Harvard EducationalReview, 57(1), 1-22. Recuperado em 17 mar. 2017, de http://hepgjournals.org/doi/pdf/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411.

Sousa, R. P. De, Moita, F. M. C. S. C. & Carvalho, A. B. G. (2011). Tecnologias Digitais na Educação. Campina Grande: Editora da Universidade Estadual da Paraíba.

Tardif, M. (2002). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Published

2025-05-31

How to Cite

Santos, L. R. O. dos, Silva, L. T. S., & Santos, M. de M. (2025). Technological transformations in mathematics teaching: a study on the development of technological pedagogical content knowledge. Educação Matemática Pesquisa, 27(2), 116–137. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p116-137

Issue

Section

Call for papers to the special issue: Theoretical frameworks for discussing math