Technological transformations in mathematics teaching
a study on the development of technological pedagogical content knowledge
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p116-137Keywords:
Technological Pedagogical Content Knowledge, Basic education, Mathematics teachingAbstract
Different studies have shown how the meeting of formal mathematical language and digital technologies influence and transform the production of teaching and learning processes in the subject. Understanding the relevance of Digital Technology (DT) in education, this research aims to analyze how Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) is developed by teachers who work in Basic Education, as well as its influences on teaching processes. and learning mathematics. It was decided to analyze the corpus made up of ten scientific articles published between 2019 and 2023 belonging to broader research coordinated by researchers linked to GT 07 of the Brazilian Society of Mathematics Education (Sbem) that explained aspects related to DT. This is, therefore, qualitative research of a descriptive nature. The data point to the recognition of TPACK in the articles as a conceptual structure that allows understanding how teachers integrate technology into mathematics teaching and learning scenarios and boost teaching action to adapt to the demands of society and promote student learning.
References
Bicudo, M. A. V. (2003). A formação do professor: um olhar fenomenológico. In M. A. V. Bicudo (org). Formação de professores? Da incerteza à compreensão (p. 19-46) Florianópolis: EDUSC.
Brasil. (2002). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP no 02, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 9, 4 mar.
Borba, M. C. & Villarreal, M. E. (2005). Humans-With-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. New York: Springer. v. 39.
Chiari, A. S. S., Borba, M. C & Souto, D. L. P. (2019). A Teoria da Atividade na Produção de Material Didático Digital Interativo de Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 65, p. 1255-1275.
Cibotto, R. A. G., & Oliveira, R. M. M. A. (2017). TPACK – Conhecimento Tecnológico e Pedagógico do Conteúdo: Uma Revisão Teórica. Imagens da Educação, v. 7, n. 2, p. 11-23.
Colling, J. & Richit, A. (2019). Conhecimentos Pedagógico, Tecnológico e do Conteúdo na Formação Inicial do Professor de Matemática. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.21, n.2, pp. 394-421.
Cunha, M. F. & Javaroni, S. L. (2020). Tecnologias Digitais e Formação Inicial de Professores de Matemática: um panorama possível. In: Santos, J. E. B. (org.). Ensino de ciências e educação matemática. Ponta Grossa, PR: Atena. p. 29-39. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/post-artigo/35207. Acesso em: 23 abr. 2024.
Errobidart, N. C. G. & Rosa, P. R. da S. (2019). A construção de saberes docentes no contexto de ações formativas colaborativas. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 11, n. 20, p. 65–88, 2019. DOI: 10.31639/rbpfp.v11i20.191. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/191. Acesso em: 14 maio. 2024.
Gonçalves, B. M. V. & Lima, F. J. L. (2020). Aprendizagem Docente e Desenvolvimento de Estratégias Metodológicas no Contexto do PIBID: reflexões sobre o GeoGebra como recurso para o ensino de funções. Bolema, Rio Claro (SP), v. 34, n. 68, p. 1056-1076.
Graham, C. R. (2011). Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education,57(3), 1953-1960. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131511000911 em 10 maio 2023.
Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). TPACK Development in science teaching: measuring the tpack confidence of inservice science teachers. Techtrends, 53(5), 70-79. Recuperado em 10 maio 2023 de 2019. Disponível em http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11528-009-0328-0.pdf
Harris, J., & Hofer, M. J. (2011). Technological Pedagogical Content Knowledge in Action: a descriptive study of secondary teachers' curriculum-based, technology-related instructional planning. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 211-229. Recuperado de http://www.iste.org/Store/Product.aspx?ID=2076 em 10 maio 2019.
Harris, J., Mishra, P. & Koehler, M. (2009) Teachers’ technological pedagogical content knowledge and learning activity types: Curriculum-based technology integration reframed. Journal of Research on Technology in Education, vol 41, n. 4, 393-416.
Imbernón, F. (2000). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez.
Imbernón, F. (2010). Formação Continuada de Professores. Porto Alegre: Artmed.
Koehler, M. J. & Mishra, P. (2005a). What happens when teachers design educational technology? the development of Technological Pedagogical Content Knowledge. Journal of Educational Computing Research, Nova Hampshire, v. 32, n. 2, p. 131-152.
Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005b). Teachers learning technology by design.Journal of Computing in Teacher Education, 21(3), 94-102. Recuperado em 01 mar. 2017, de http://creativity.fts.educ.msu.edu/wp-content/uploads/2011/09/Teachers-Learning-Technology-by-Design.pdf
Mazon, M. J. S. (2012). TPACK (Conhecimento Pedagógico de Conteúdo Tecnológico): relação com as diferentes gerações de professores de Matemática. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, SP, Brasil. Acesso em 01 mar. 2024. Disponível em: http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/bba/33004056079P0/2012/mazon_mjs_me_bauru.pdf.
Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge Teachers. College Record, v.108, N.6, June, p.1017-1054.
Mizukami, M. G. N. (2004). Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, 29(2), 33-49. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838/2204. Acesso 17 mar. 2024.
Pimenta, S. G. (1996). Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, v. 22, n. 2, p. 72-89.
Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2012). Estágio e Docência. 7. ed. São Paulo, SP: Cortez.
Prieto G., J. L. & Buitrago, J. O. (2019). Saberes necesarios para la gestión del trabajo matemático en la elaboración de simuladores con GeoGebra. Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 65, p. 1276-1304, dez. 2019.
Prodanov, C. C. & Freitas, E. C. (2013) Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Research, 12(2), 4-14. Recuperado em 21 mar. 2019, de http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf
Shulman, L. S. (1987). Knowledge an Teaching: foundations of the new reform. Harvard EducationalReview, 57(1), 1-22. Recuperado em 17 mar. 2017, de http://hepgjournals.org/doi/pdf/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411.
Sousa, R. P. De, Moita, F. M. C. S. C. & Carvalho, A. B. G. (2011). Tecnologias Digitais na Educação. Campina Grande: Editora da Universidade Estadual da Paraíba.
Tardif, M. (2002). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).