I am not a child, I am an adult: fantasy of the real, reiteration and numeracy practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i1p034-058

Keywords:

Sociology of childhood, Childhood cultures, Appropriation of numeracy practices, Sociodramatic play

Abstract

In this article, we analyze the ways in which a group of 3 and 4-year-old children, in an Early Childhood Municipal School, during a sociodramatic play, appropriates discursive (as such, sociocultural) practices associated with mathematical ideas, representations, and criteria, here called numeracy practices. Our analysis highlights two axes of grammar of childhood cultures: fantasy of the real and reiteration. These are articulated in the discursive game of age comparison, in which children engage to give coherence to their plot. We point out the relevance of the quantitative argument and gestures as interlocution mediators between children, and signs of the appropriation of adult world practices, pragmatically re-elaborated by children.

Author Biographies

Raquel Monteiro Pires de Lima, UFMG

Researcher and member of GEN (FaE/UFMG Numeracy Study Group). PhD student in Education in the field of Maths Education at FaE/UFMG (CAPES scholarship holder), developing research into the ways in which children aged 3 and 4 appropriate numeracy practices in the daily routine of Early Childhood Education. She is also a tutor in Intercultural Training for Indigenous Educators in the Degree in Mathematical Education; she has a Master's degree in Education, in Mathematical Education, from FaE/ UFMG, a postgraduate degree in Early Childhood Education (FAE - UEMG / 2008), and a degree in Pedagogy from the Federal University of Minas Gerais (2004). She has worked in the Early Childhood Education and Primary Education sectors for over 18 years, in the roles of pedagogical coordination and teaching.

Maria da Conceição Ferreira Reis Fonseca, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduated in Mathematics from the Federal University of Minas Gerais - UFMG (1983), with a master's degree in Mathematics Education from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (1991) and a doctorate in Education from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2001), post-doctorates in Education from the Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2012) and the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2022). A full professor at the Federal University of Minas Gerais, she has worked since 1986 in the training of teachers who teach mathematics, especially in Pedagogy and Field Education degree courses. From 2005 to 2021. Leader of the Numeracy Studies Research Group - GEN.

 

References

Borba, A. M. (2009). Quando as crianças brincam de ser adultos: vir-a-ser ou experiência da infância? In J. J. M. Lopes, & M. B. Mello (Orgs.), “O jeito que nós crianças pensamos sobre certas coisas” dialogando com lógicas infantis (1ª ed., pp. 97-118). Rovelle.

Brougère, G. (1998). A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, 24(2), 103-116. https://doi.org/10.1590/S0102-25551998000200007

Buss-Simão, M. (2014). Pesquisa etnográfica com crianças pequenas: reflexões sobre o papel do pesquisador. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 37-59. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS02.

Caraça, B. J. (1998). Conceitos fundamentais da Matemática (2ª ed.). Gradiva.

Corsaro, W. (2002). A reprodução interpretativa no brincar de “faz-de-conta” das crianças. Educação, Sociedade e Culturas, 17, 113-134. 2002. https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC17/17-5.pdf

Corsaro, W. (2009). Métodos etnográficos no estudo da cultura de pares e das transições iniciais na vida das crianças. In F. Muller, & A. M. A. Carvalho (Orgs.), Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro (1ª Ed., pp. 83-103). Cortez.

Corsaro, W. (2011) Sociologia da Infância (2ª ed.). Artmed.

Dias, M. T. M., & Gomes, M. F. C. (2015). Práticas sociais de leitura em uma sala de aula de jovens e adultos: contrastes em foco. Educação em Revista, 31(2), 183-210. https://doi.org/10.1590/0102-4698126598

Green, J., Skukauskaite, A., & Baker, W. D. (2011). Ethnography as epistemology. Research Methods and Methodologies in Education (pp. 309-321). https://www.researchgate.net/publication/257927928_Ethnography_as_epistemology_An_introduction_to_educational_ethnography

Grossi, F. C. D. P, & Fonseca, M. C. F. R. (2023). “Da cerveja, cês não quer tirar a validade não?”: mulheres idosas alfabetizandas na EJA apropriando-se de práticas matemáticas hegemônicas. Educação Matemática Pesquisa – Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 25(4), 390-412. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i4p390-412.

Gumperz, J. (1982). Language and social identity (5ª ed.). Cambridge University Press.

Harris, P. (2002). Penser à ce qui aurait pu arriver si. Enfance, 54, 223-239. DOI:10.3917/enf.543.0223

Marcuschi, L. A. (2000). Análise de conversação. Ática.

Marinho, M. (2010). Letramento: a criação de um neologismo e a construção de um conceito. In M. Marinho, & G. T. Carvalho (Orgs.), Cultura escrita e letramento (1ª ed., pp 68-100.) Editora UFMG.

Martins, A. J., & Barbosa, M. C. S. (2010). Metodologia de pesquisas com crianças. Reflexão e Ação, 18(2), 8-28. https://doi.org/10.17058/rea.v18i2.1496

Neves, V. F. A. (2010). Tensões contemporâneas no processo de passagem da educação infantil para o Ensino Fundamental. [Tese de doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais]. http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FNP4D

Ochs, E. (1979). Transcriptions as theory. In E. Ochs, & B. Schieffelin, Developmental pragmatics (1a ed., pp. 167-182). Academic Press.

Sarmento, M. J. (2003). Imaginário e culturas da infância. Caderno de Educação, 12 (21), 51-69. https://doi.org/10.15210/caduc.v0i21.1467

Sarmento, M. J. (2004). As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In M. J. Sarmento, & A. B. Cerisara (Orgs.), Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação (1ª ed., pp. 09-34). Asa. https://hdl.handle.net/1822/79714

Sarmento, M. J. (2005). Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociologia, 26(91), 361-378. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200003

Sarmento, M. J. (2008). Sociologia da Infância: correntes e confluências. In M. J. Sarmento, & M. C. S. Gouvea (Orgs.), Estudos da infância: educação e práticas sociais (1ª ed., pp. 17-39). Vozes. https://hdl.handle.net/1822/66608

Sarmento, M. J. (2011). Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas. In A. J. Martins, & P. D. Prado (Orgs.), Das pesquisas com crianças à complexidade da infância (1ª ed., pp. 27-60). Autores Associados. https://hdl.handle.net/1822/79684

Sarmento, M. J., & Pinto, M. (1997). As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In M. Pinto, & M. J. Sarmento (Orgs.), As crianças: contextos e identidades (1ª ed., pp. 07-30). Universidade do Minho. https://hdl.handle.net/1822/79715

Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte (2013). Desafios da formação: proposições curriculares para a Educação Infantil (vol. 1). SMED.

Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte (2015). Desafios da formação: proposições curriculares para a Educação Infantil (vol. 2). SMED.

Soares, M. (2004). Letramento: um tema em três gêneros (1ª ed.). Autêntica.

Street, B. V. (2014). Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação (1ª ed.). Parábola Editorial.

Yasukawa, K., Jackson, K., Kane, P., & Coben, D. (2018). Mapping the terrain of social practice perspectives of numeracy. In K. Yusukawa, A. Rogers, K. Jackson, & B. Street (Orgs.), Numeracy as social practice: global and local perspectives (1a ed., pp. 03-18). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315269474

Published

2025-04-30

How to Cite

Lima, R. M. P. de, & Fonseca, M. da C. F. R. (2025). I am not a child, I am an adult: fantasy of the real, reiteration and numeracy practices. Educação Matemática Pesquisa, 27(1), 034–058. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i1p034-058