Didactic knowledge of mathematics teachers in lesson study

students' difficulties and teaching strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i1p312-335

Keywords:

Lesson study, Students' difficulties, Teaching strategies, Didactic knowledge, Mathematics education

Abstract

The text discusses aspects of didactic knowledge mobilized by teachers who teach Mathematics when participating in a lesson study centered on the curricular topic division. The lesson study cycle involved three teachers from the public school system in the South of Brazil. The qualitative research was guided by the following question: What aspects of didactic knowledge are mobilized/developed by teachers who teach mathematics when participating in a lesson study? The qualitative analysis, based on content analysis, showed that the dynamics of the lesson study promoted the following aspects of didactic knowledge: students' difficulties and teaching strategies. As a result, the investigation points out that the lesson study allows participants to understand different difficulties of students in mathematical topics, reflecting on the nature of these difficulties and the implications for learning. The collaboration that characterizes the lesson study favors the sharing of professional experiences that expand the repertoire of teaching strategies of the participants. It is pointed out that the lesson study expands the didactic knowledge of teachers, promoting professional development.

Author Biographies

Marta Cristina Cezar Pozzobon, Universidade Federal de Pelotas

Professora do curso do curso de Licenciatura em Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Departamento de Educação Matemática, Universidade Federal de Pelotas.

Adriana Richit, Universidade Federal da Fronteira Sul

Pós-doutorado em Educação Matemática - Didática da Matemática pela Universitat de Barcelona, Espanha (2022-2023). Pós-doutorado em Educação Matemática - Didática da Matemática pela Universidade de Lisboa, Portugal (2016-2017). Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista - UNESP de Rio Claro . Mestrado em Educação Matemática também pela UNESP, campus de Rio Claro/SP. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias (GEPEM@T). Professora, classe E, nível associado IV, na Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS, Campus de Erechim, RS. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, da UFFS. Orienta trabalhos de pesquisa na área de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Estudos de aula (lesson studies) e desenvolvimento profissional de professores, Conhecimento e Desenvolvimento Profissional Docente, Ensino e Aprendizagem, Tecnologias Digitais no Ensino e Aprendizagem de Matemática, Políticas Públicas Educacionais para a Formação de Professores, Formação Inicial e Continuada de Professores, Prática docente na Educação Básica.

Mauri Luís Tomkelski, Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Sul, 15ª Cordenadoria Regional de Educação - CRE

Doutor em Educação na especialidade de Didática das Ciências pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa - ULisboa, Portugal. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Franciscana - UFN de Santa Maria/RS, Brasil. Também é licenciado em Matemática com habilitação em Física e Especialista em Matemática e Física pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI campus de Erechim/RS, Brasil. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias (GEPEM@T), da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS campus de Erechim/RS, Brasil. Docente efetivo da rede pública estadual do RS, atuando na 15 Coordenadoria Regional de Educação, no Departamento Pedagógico e conselheiro no Conselho Municipal de Educação de Erechim/RS (CME), nas comissões da Educação Infantil e do Ensino Fundamental. Também atuou como docente no Instituto Anglicano Barão do Rio Branco; docente no Colégio Marista Medianeira; docente na Cooperativa dos Professores de Educação do RS - COEDUCARS; docente convidado na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI campus de Erechim. Tem experiência na área do Ensino de Física e Educação Matemática, Tecnologias Digitais, Modelagem Computacional, Álgebra, Cálculo Diferencial e Integral, Geometria, Desenho Geométrico, Educação a Distância, Desenvolvimento Profissional Docente, Formação de Professores e Estudos de Aula (Lesson Study).

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Published

2025-04-30

How to Cite

Pozzobon, M. C. C., Richit, A., & Tomkelski, M. L. (2025). Didactic knowledge of mathematics teachers in lesson study: students’ difficulties and teaching strategies. Educação Matemática Pesquisa, 27(1), 312–335. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i1p312-335