Statements that permeate the elaboration and implementation of the Paraná State curricular guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p008-029

Keywords:

Curricular studies, Methodological trends, Critical formation, Narratives, Paraná state curricular guideline

Abstract

This research focuses on the analysis of narratives from seven collaborators who participated in the elaboration and implementation of the Paraná State Curricular Guidelines (DCE-PR) from 2003 to 2012. Therefore, our general objective is to produce statements considered central in narratives from mathematics pedagogical technicians who participated in the elaboration and/or implementation processes of the Mathematics DCE-PR. These statements are constituted from five axes of analysis of the Mathematics DCE-PR, namely: (i) Objective, (ii) Methods/didactics and vision of (iii) Mathematics, (iv) Teachers, (v) Students. To achieve the proposed objective, we we draw on oral history, incorporating the perspectives of Garnica and othersallied with Orlandi’s discourse analysis. The results point to the sieve and emphasis of methodological trends for the functioning of legitimate school practices, associated with the teacher institutionalized by the academic environment and the vision of a questioning and critical student– even if the conception of mathematics, necessarily, is not.

Author Biographies

Edicléia Xavier da Costa, Universidade Católica Dom Bosco

Doutora em Educação

Lucas Martini, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Educação Matemática

Elenilton Vieira Godoy, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Educação

References

Alberti, V. (2005). Manual de história oral. 3 ed. Rio de Janeiro: FGV.

Delgado, L. A. N. (2003). História oral e narrativas: tempo, memória e identidades. Revista da Associação Brasileira de História Oral, [S.l], n. 6, p. 9-25. DOI: https://doi.org/10.51880/ho.v6i0.62.

Garnica, A. V. M. (2007). Manual de história oral em educação matemática: outros usos, outros abusos. Seminário Nacional de História da Matemática, Guarapuava. Garnica, A.

V. M. (2015). História oral em educação matemática: um panorama sobre pressupostos e exercícios de pesquisa. Revista História Oral, Práticas Educacionais e Interdisciplinaridade, [S.l.], v. 18, n. 2. Disponível em: https://revista.historiaoral.org.br/index.php/rho/article/view/559. Acesso em: 17 jan. 2023.

Gattaz, A. C. (1996). Lapidando a fala bruta: a textualização em História Oral. In: Meihy, J. C. S. B. (Org.). (Re)definindo a história oral no Brasil. São Paulo: Ed. Xamã. p.135-140.

Larrosa, J. (2002). Notas sobre a Experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira da Educação, [S.l.], n.19, p. 20-28. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413- 24782002000100003.

Lopes, A. C. (2006). Políticas de currículo em múltiplos contextos. São Paulo: Cortez.

Meihy, J. C. S. B. (2014). Manual de história oral. São Paulo: Loyola.

Orlandi, E. P. (2007). As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas: UNICAMP. Orlandi, E. P. (2020a). Análise de discurso: princípios & procedimentos. 13 ed. Campinas: Pontes, 2020a. Orlandi, E. P. (2020b). INTERPRETAÇÃO: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas: Pontes. Orlandi, E. P. (2023) A LINGUAGEM E SEU FUNCIONAMENTO: as formas do discurso. 7. ed. Campinas: Pontes.

SILVA, T. T. (1999) Documentos de identidade: uma indrodução às teorias do currículo. Belo horizonte: Autêntica.

Thompson, P. (1992). A voz do passado: história oral. São Paulo: Paz e Terra.

Published

2025-11-29

How to Cite

Costa, E. X. da, Martini, L., & Godoy, E. V. (2025). Statements that permeate the elaboration and implementation of the Paraná State curricular guidelines. Educação Matemática Pesquisa, 27(5), 008–029. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p008-029

Issue

Section

Thematic Issue: Studies and research in Curricula and Mathematics Education