Reading-writing academic discursive genres as a formative process of a teaching degree class to PARFOR

Authors

  • Jéssica do Nascimento Rodrigues Universidade Federal Fluminense
  • Marcela Tavares de Mello Faculdade de Educação Tecnológica do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2023v44i2e62001

Keywords:

Value appreciation, Academic Literacy, Academic discursive genres

Abstract

This qualitative-interpretative research focuses on the evaluative evaluations of students, already teachers, of a Pedagogy course linked to PARFOR, about the difficulties of inclusion in the daily practices of university writing and the work developed by the university professor in the teaching of academic genres in the course of courses. Methodologically, a semistructured questionnaire answered orally in videotape by three students in 2018. Understanding that writing practices are social practices located in discursive spheres not exempt from hierarchical, ideological and power relations, this debate is anchored in Literacy Studies, Enunciation Theory and research that imbricate teacher training and academic literacy. Valuation assessments produced indicate that there are “hidden dimensions” between the solicitation and the production of academic genres, whose writing is stimulated/ demanded systematically by professor. Although value judgments indicate the acquisition of more experience with this modality, the assumption that students should not only know how to master these genres in advance is a factor that impedes meaningful writing experiences, because it minimizes the space of teaching in academic sphere.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAGNO, M.; RANGEL, E. Tarefas da educação linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 5, n .1, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/LdCCsV35tZzGymcnq8DcW5p/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2020.

BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial, Brasília, 23 dez. 1996.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6 ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

CAPES. Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/parfor/parfor. Acesso em: 15 maio 2019.

BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2006.

FERREIRA, L. S. Comunidade acadêmica: a orientação como interlocução e como trabalho pedagógico. Acta Scientiarum, Maringá, v. 39, n. 1, p. 103-111, jan./mar. 2017. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/27949/18021. Acesso em: 3 maio 2020.

FIAD, R, S. Uma prática de letramento acadêmico sob análise. In: FIAD, R, S. (Org.). Letramentos acadêmicos: contextos, práticas e percepções. São Carlos: Pedro e João Editores, 2016. p. 201-222.

FISCHER, A. A construção de letramentos da esfera acadêmica. 2007. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/89764. Acesso em: 15 fev. 2022.

FISCHER, A.; PELANDRÉ, N. Letramentos acadêmicos e construção de sentidos nas leituras de um gênero. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, 569-599, jul./dez. 2010. Disponível em: file:///E:/Downloads/19963-Texto%20do%20Artigo-63491-1-10-20110714.pdf. Acesso em: 2 fev. 2020.

GEE, J. P. Social linguistics and literacies: ideology in discourses. 2. ed. London/Philadelphia: The Farmer Press, 1999.

GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

LEA, M.; STREET, B. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, Inglaterra, v. 23, Issue 2, p. 157, jun. 1998. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079812331380364. Acesso em: 20 maio 2022.

LILLIS, T. Whose “Common Sense”? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, Carys; TURNER, J.; STREET, B. V. (Orgs.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, 1999.

MARINHO, M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 363-386, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/447V3NsPPCpdQNBfgGLdd8n/?lang=pt. Acesso em: 12 set. 2022.

RODRIGUES, J. do N.; RANGEL, M. Os desafios da escrita para licenciandos de pedagogia: apreciações valorativas sobre o ensino de gêneros discursivos acadêmicos. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 19, n. 1, p. 26-52, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/10880/9546. Acesso em: 2 out. 2021.

SOARES, D. de A. A revisão colaborativa e a produção textual em língua inglesa: o ponto de vista do aprendiz. Cadernos do IL, Porto Alegre, n. 36, jun. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/18915/11013. Acesso em: 2 set. 2022.

STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

STREET, B. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 541-567, jul./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n2p541/18448. Acesso em: 2 out. 2022.

VIANNA, C. A. D.; SITO, L.; VALSECHI, M. C.; PEREIRA, S. L. Do letramento aos letramentos: desafios na aproximação entre letramento acadêmico e letramento do professor. In: KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. (Orgs.). Significados e ressignificações do letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. p. 27-59.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2023-09-19

How to Cite

Rodrigues, J. do N., & Mello, M. T. de. (2023). Reading-writing academic discursive genres as a formative process of a teaching degree class to PARFOR. The ESPecialist, 44(2), 24–40. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2023v44i2e62001