Teaching french poetry in the 16th century :
desingning the reading of the poem Sur la mort de Marie (1578) by Pierre de Ronsard (1524-1585)
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64147Keywords:
Teaching, French poetry, 16th centuryAbstract
Poetry reveals different actions and feelings in the universal themes discussed. However, its reading does not happen without resistance in an academic universe oriented towards the functional and useful. Thus, how to mobilize a poetic reading-reception that is remarkable for the reader? The objective of this article is to present the reception of the reading of the poem Sur la mort de Marie (1578) by Ronsard (1524-1585) developed through drawings that rely on the reader's procedural knowledge. Results point to a transmodal creation in the reception of the read poem, favoring greater student involvement, thanks to a methodological option, which opts for writing about what was read.
Metrics
References
BARTHES, R. Escrever a leitura. In: O Rumor da Língua. Tradução Mário Laranjeira. 3ª edição. São Paulo : Martins Fontes, 2012, p. 23-29.
BLONDEAU, N. e ALLOUACHE, F. Littérature Progressive du Français – niveaux débutant, intermédiaire et avancé. Paris : CLE-Internationale, 2005.
BRILLANT RANNOU, N. Que signifie comprendre un poème ? Enseigner le FLE avec la poésie. In : XYPAS, R. ; AUBIN, S. (Orgs). La littérature et l’enseignement du FLE - démarches et dispositifs innovants. São Paulo : Letraria, 2022, p. 135-149.
BRILLANT RANNOU, N. L’activité créative du lecteur de poèmes. Conférence prononcée à Lausanne, Assises de la poésie, comment enseigner la poésie aujourd’hui ? UNIL-HEP, Vaud, 2018. Disponível em: http://podcast.unil.ch/lettres/printempspoesie/Nathalie_Brillant_Rannou.m4a Acesso em 1 outubro de 2023.
CYR, P. Stratégies d’apprentissage. Paris : CLE-International, 1998.
DEHAENE. S. Les quatre piliers de l’apprentissage. In : Apprendre ! Les talents du cerveau, le défi des machines. Paris: Odile Jacob, 2018, p. 180-182.
ISER, W. Preliminares para uma teoria da estética do efeito. In: O ato da leitura – uma teoria do efeito estético, vol.1 Tradução
Johannes Kretschmer, São Paulo, Editora 34, 1996, p. 49-62.
JOUBERT, J-L. Histoire d’un mot. In : La poésie. Cursus, Paris : Armand Colin, 2003, p.18-20.
JULIARD, S. L’autre langue. In : Anthologie de la Poésie Française. Paris : Editions de Fallois,2002, p.11-37.
LAGARDE, A. e MICHARD, L. XVIe siècle - Les grands auteurs français – anthologie et histoire littéraire. Paris : Bordas, 2004.
LESTRINGANT, F. XVI siècle – La Renaissance à reculons. In : La littérature française : dynamique & histoire I. (Org.) CERQUIGLINI-TOULET, J. ; LESTRINGANT, F. e BURY, E. Paris : Folio essais inédit, 2007, p. 233-242.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa. In: Teorias da aprendizagem - Cognitivismo, humanismo, comportamentalismo. 3ª edição, Rio de Janeiro: LTC, 2022, p. 140-145.
OSTROWER, F. Criatividade e os processos de criação. 29ª edição, Petrópolis: Vozes, 2013.
NACHMANOVITCH, S. Ser criativo - A vida e a arte. 5ª edição, São Paulo: Summus editorial, 1993.
PENN, G. Análise semiótica de imagens paradas. In: NAUER M.W; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som – Um manual prático. 10ª edição, São Paulo: Editora Vozes, 2012, p. 319-342.
RICOEUR, P. Teorias da interpretação. Lisboa : edições 70 almedina, 2009.
ROOSE, A. Renaissance. In - Dictionnaire du littéraire. (Org.) ARON, P. SAINT-JACQUES, D ; e VIALA, A. Paris : PUF, 2004, p. 535-536.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.