Audiovisual language, multiliteracies, and innovation

ccollaborative possibilities for the school environment

Authors

  • Maximina M. Freire PUC-SP
  • Cristiane Freire de Sá Instituto Federal de São Paulo (IFSP), SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i3e64158

Keywords:

Audiovisual language, Multiliteracies, Pedagogical Processes, Pedagogical innovation

Abstract

This article discusses the importance of audiovisual language in the production of educational videos, with multiliteracies as a possibility for pedagogical innovation. Wohlgemuth (2005) and Priuli (2017) problematize the production of educational videos, considering the perspective of an essentially pedagogical production, breaking the reproducibility established by the media industry. Ribeiro (2016) and Rojo and Moura (2019) investigate deeper into the issue, emphasizing the inclusion of educators in the production processes. In this sense, this article discusses the importance of teachers and students increasing their proficiency in audiovisual language from a multi-learning perspective, placing social practices as central to promoting innovative, collaborative and co-authored pedagogical processes. These processes are illustrated by some strategies based on collaborative principles as inspiration for innovative practices in educational audiovisual production.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALVES, F. Design de Aprendizagem com o uso de Canvas. 1. ed. São Paulo: DVS Editora, 2016.

BARTON, D.; LEE, C. Linguagem On-line: textos e práticas digitais. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BENJAMIN, W. A obra de arte na época da reprodutibilidade técnica. 3 reimpr. Porto Alegre: Zouk, 2018.

CAROLEI, P. Processo de criação de hipertextos e atividades. In: KENSKI, V. M., Design Instrucional para cursos on-line. São Paulo: Senac, 2015.

CARRIÈRE, J. A linguagem Secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1994.

FREIRE, M. M. Complex Educational Design: A course design model based on complexity. Campus-Wide Information Systems, v. 30, n. 3, p. 174-185, 2013.

FREIRE, M. M. Formação Tecnológica de professores, problematizando, refletindo, buscando... In: SOTO, U; MAYRINK, M.F; GREGOLIN, I. V. (orgs). Linguagem, Educação e Virtualidade: experiências e reflexões. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

GRUPO DE NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: projetando futuros sociais. Trad. DeiseNancy de Morais, Grabriela Claudino Grande, Rafaela Salemme Bolsarin Biazotti, Roziane Keila Grando. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n.2, 2021, p.101-145. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/linguagemem-foco/article/view/5578. Acesso em: 20.set.2023.

MADDALENA, C.; SÁ, C.F.; LIMBERG, D. CARMO, D. C.; PINA, J. A.; SASAKI, N.; PRIULI, R.M.; THOMAZ, R.M.; QUEIROZ, S.M. GUIA ORIENTATIVO: Uso das TICs, Mídias e Linguagens nos processos educativos. São Paulo: EDISFP, 2019. Disponível em http://proedu.rnp.br/bitstream/handle/123456789/1649/guia_ifsp_ead.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 12. Maio. 2021.

MORIN, E. O cinema ou o homem imaginário: ensaio de antropologia sociológica. São Paulo: Realizações, 2014.

PISCHETOLA, M.; MIRANDA, L.V.T. Inovação pedagógica com o uso de tecnologias, entre tecnicismo e imersão cultural. In: XIX ENDIPE, 2018, Salvador (BA), Anais. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/342611271. Acesso em: 27.set.2023.

PISCHETOLA, M.PISCHETOLA, M.; MIRANDA, L.V.T. A sala de aula como ecossistema: tecnologias, complexidade e novos olhares para a educação. Petrópolis: Vozes. Rio de Janeiro: Editora PUCRio, 2021.

POELL, T.; NIEBORG, D. VAN DIJCK, J. Plataformização (Platfomization, 2019 – trad. Rafael Grohmann). Revista Fronteiras – estudos midiáticos, 22 (1): 2-10. 2020.

PRIULI, R. M. Uma aula na cabeça, uma câmera na mão: a transposição para videoaula na formação de professores na perspectiva da complexidade. 2017. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2017. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/20810. Acesso em: 21.set.2023.

RIBEIRO, A. E. Textos multimodais: leitura e produção. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

ROJO, R.; ALMEIDA, E.M. (orgs). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, R.; MOURA. E. Letramentos, mídias, linguagens. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.

SÁ, C.F. Linguagem audiovisual na formação de professores: uma proposta baseada em design educacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, vol.20, no. 1, p.1-22, 2021.

WOHLGEMUTH, J. Video Educativo: uma Pedagogia Audiovisual. São Paulo: Senac, 2005.

Published

2024-05-14

How to Cite

Freire, M. M., & Sá, C. F. de. (2024). Audiovisual language, multiliteracies, and innovation: ccollaborative possibilities for the school environment. The ESPecialist, 45(3), 4–21. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i3e64158