Literacies

a bilingual perspective for deaf learners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64507

Keywords:

Literacy, Bilingual material, Deaf literature, Visual literacy

Abstract

This paper presents the elaboration of Visual Literacy strategies in the education of deaf students and aims to show suggestions of materials to compose a multimodal reading room, with a bilingual perspective, entitled “Literacy Space”. With the proposal to develop an online coexistence space, which brings together examples of Deaf Literature from different textual genres, with a Bakhtinian approach to discursive genres, and artistic
representations, which express their experiences in these media, among these. The work brings together two major themes, literacy anchored in the perspective of multiliteracies (NLP, 1996) and teaching Portuguese as a second language for deaf people. It is expected that this online literacy proposal will contribute to the learning of written Portuguese and Libras of the deaf learner.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016. p. 11-69. [1952-1953].

BERTAN, Doani Emanuele. Português, Gênero Textual – Poema – Libras. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hYU0KgYgBIQ. Acesso em: 28 nov. 2022

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasil, DF: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Proposta Curricular para o Ensino de Português Escrito como Segunda Língua para Estudantes Surdos da Educação Básica DO Ensino Superior: Caderno III: Ensino Fundamental (anos finais) Ivani Rodrigues Silva et al. 1ª edição. Brasília: DIPEBS/SEMESP/MEC, 2021.

CAMPELLO, Ana Regina e Souza. Aspectos da visualidade na educação de Surdos. Tese de Doutorado (Educação). Santa Catarina: Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.

CAVALCANTI, M. C. Estudos sobre Educação Bilíngue e escolarização em contextos de minorias linguísticas no Brasil. Revista Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 15, nº especial, p. 385-417, 1999.

CRESPO, Keylla. Gêneros Textuais: Jornal (LIBRAS). 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UHrzgBs0IGc. Acesso em: 28 nov. 2022.

CRUZ. O. M. de S; MORAIS F. B. C.; Unidade didática e plano de atividades: uma prática de resistência pedagógica para o desenvolvimento de sentidos em libras e em língua portuguesa. Fragmentum, Santa Maria, v. 55, p. 201-177, jan./jun. 2020

DERRIDA, Jacques. A Escritura e a Diferença. Trad. Maria Beatriz Marques Nizza da Silva. São Paulo: Perspectiva, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013b.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. 1. ed. Campinas: Editora Unicamp, 2020. 408 p. ISBN 9786586253177.

KARNOPP, L. B. Literatura Surda. Material elaborado para uso na disciplina “ Introdução aos Estudos Literários”, do curso de Licenciatura em Letras-Libras na modalidade a distância. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

LEBEDEFF, T. B. Aprendendo a ler “com outros olhos”: relatos de oficinas de letramento visual com professores surdos. Cadernos de Educação. Pelotas, FaE/PPGE/UFPel, v. 36. p. 175-195, maio/ago. 2010.

MIGNOLO, Walter D. COLONIALIDADE: O LADO MAIS ESCURO DA MODERNIDADE. Rev. bras. Ci. Soc. [online]. 2017, vol.32, n.94, e329402. Epub June 22, 2017. ISSN 1806-9053.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Parâmetros curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: [Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015.

MOURA, P. De Poesia em Poesia. Site WordWall, ano. Disponível em: https://wordwall.net/pt/resource/10272722/de-poesia-em-poesia. Acesso em: 28 nov. 2022.

MUNIZ, V. C, & RAMOS, D.C. M. P. Educação linguística no contexto de graduandos surdos: contribuições dos estudos decoloniais e de translinguagem. Pensares em Revista, 22, 181-201.2021.

NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. In: COPE, B.; kALANTZIS, M. (Eds.). Mutiliteracies – Literacy Learning and the Design of Social Futures. New York: Rouutledge, 1996.

PEIXOTO, J. A. Ensino de Literatura para Surdos: material didático da disciplina “Ensino de Literatura para Surdos”, do Curso de Especialização em Ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para Surdo. João Pessoa: IFPB, 2020.

PEREIRA. A. P. B. Poema: “Leilão de Jardim em Libras”. Canal Ana Paula Brito Pereira. 2020. https://youtu.be/BWBewXNz9nQ. Acesso em: 28 nov. 2022.

PERLIN, G. T. T. O ser e o estar sendo surdos: alteridade, diferença e identidade. 156 p. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

ROJO, R.; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

SANTOS, Evaldo. Poesia Negro Surdo. Canal Agência Mural de Jornalismo da Periferias. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=afxiF_Gej8Q. Acesso em: 28 nov. 2022.

SANTOS, Evaldo. O Silêncio e a Fúria. Poetas do Corpo. Canal Trip TV. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=20dovmD3Y1A. Acesso em: 28 nov. 2022.

SILVA, R. C. Poesia Surda pra Sempre (Libras). Canal Rodrigo Custódio da Silva. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=M3-YzIzkPxU. Acesso em: 28 nov. 2022.

SOARES, M. B. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação. n. 25, p. 5-17, jan./abr. 2004.

STROBEL, K. L. Surdos: vestígios culturais não registrados na história. 2008. 176 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

TEIXEIRA, A. T. O. Ensino de língua portuguesa como L2 para alunos surdos na educação inclusiva por meio de material didático. Revista Arqueiro/INES, n. 33, Rio de Janeiro, jan./jun. 2016.

TEIXEIRA, A. T. O. Quem é o autor da poesia “Negro Surdo”. Site Word Wall, 2022. Disponível em: https://wordwall.net/pt/resource/55904637/quem-%c3%a9-o-autor-da-poesia-negro-surdo. Acesso em: 20 nov. 2023.

TEIXEIRA, A. T. O. Gêneros Discursivos, Notícia de Jornal. Site Word Wall, 2022. Disponível em: https://wordwall.net/pt/resource/38985611/encontre-o-personagem. Acesso em: 20 nov. 2023.

TEIXEIRA, A. T. O. Mural de Letramentos. Site Padlet, 2022. Disponível em: https://padlet.com/alinethz/3b68xpi8599ubs4c. Acesso em: 20 nov. 2023.

VITAL, V.; ALVES, G. Surdo de Nascença, Edinho Faz Poesia Com a Língua de Sinais. Site Agência Mural. Cidade Ademar/SP, 2019. Disponível em: https://agenciamural.org.br/surdo-de-nascenca-edinho-faz-poesia-com-a-lingua-de-sinais/ . Acesso em 20 nov. 2023.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

WAINER, S. Gênero Textual: Reportagem Libras. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EzCjDkozNVk . Acesso em: 28 nov. 2022.

Published

2024-03-27

How to Cite

Teixeira, A. T. de O., & Moraes, F. B. C. . (2024). Literacies: a bilingual perspective for deaf learners. The ESPecialist, 45(2), 73–89. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64507

Issue

Section

Transgressive Teachings, Solidarity Learning Dossier