Referential progression through the use of the hyponymy-hyperonymy relationship in news

focus on Portuguese language teaching-learning context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i5e66745

Keywords:

Hypernyms, Hyponyms, News, Text production, Referential progression

Abstract

This paper focus on referential progression, using the hyponymy-hyperonymy relationship, in newspaper reports. The objective is to show how this process of resumption occurs in the conception of Textual Linguistics and to propose activities that help in the development of skills linked to referencing strategies in the understanding and production of texts, related to the use of hyponyms and hypernyms. For the bibliographical survey on referencing strategies, we used Antunes (2003 and 2005), Fávero (1998), Koch and Elias (2022), in addition to Lage  (2023), for the conceptualization of the news genre. Support was also sought from the BNCC (2018), the official document that guides education in our country. Finally, a proposal for a didactic sequence based on Dolz, Noverraz and Schneuwly (2011) is presented, based on newspaper reports, in order to provide students with the ability to adequately manage referencing and referential progression, contributing to the quality of textual production.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Louise Christine Oliveira da Silva Leite, Universidade Federal do Pará

Mestranda no Profletras - Programa de Mestrado Profissional - da Universidade Federal do Pará. Especialista em Língua Portuguesa e Literatura em Sala de Aula pela Universidade Federal do Pará (2018-2019) Especialista em Docência do Ensino Superior - Facibra. (2017) Graduada em Letras-Habilitação Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará- UFPA (2008- 2013) Professora Efetiva da Secretaria de Estado de Educação do Pará - SEDUC/PA (2020- atual) E-mail: louiseoliv@gmail.com

Marília Fernanda Pereira de Freitas, Universidade Federal do Pará, PA, Brasil.

Marília Freitas graduou-se em Licenciatura em Letras - Habilitação em Língua Portuguesa (2005) e Inglesa (2007) pela Universidade Federal do Pará. Concluiu o curso de Mestrado em Letras - Estudos Linguísticos - no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição (2008). Foi contemplada com bolsa CAPES, Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE), vigente de setembro/2015 a abril 2016, atuando como research scholar na University of Texas at Austin (UT-Austin). Concluiu o Curso de Doutorado em Letras (2017), também na UFPA. É professora efetiva da Universidade Federal do Pará, na Faculdade de Letras, desde 2011. É coordenadora do Curso de Letras/ Português do Parfor/ UFPA (2017-atual). A partir de 2023, passou a compor o quadro de professores do PROFLETRAS, Mestrado Profissional em Letras, na UFPA.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Ed. Parábola, 2003.

ANTUNES, Irandé. Lutar com palavras, coesão e coerência. São Paulo: Ed. Parábola, 2005.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 30 set. 2023.

DOLZ, J; NOVERRAZ, M; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Trad. De Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

FÁVERO, LEONOR L. Coesão e Coerência Textuais. 5ª ed. São Paulo: Ática, 1998.

KOCH, Ingedore V.; ELIAS, Vanda M. Ler e Compreender os Sentidos do Texto. 3ª ed. São Paulo: Contexto, 2022.

LAGE, Nilson. Ideologia e técnica da notícia. 3ª ed. Ufcs-Insular, 2001. Disponível em: http://nilsonlage.com.br/wp-content/Uploads2015/04Ideologia_ comp_.pdf . Acesso em: 28 nov. 2023.

Published

2024-10-02

How to Cite

Leite, L. C. O. da S. ., & Freitas, M. F. P. de . (2024). Referential progression through the use of the hyponymy-hyperonymy relationship in news: focus on Portuguese language teaching-learning context. The ESPecialist, 45(5), 42–62. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i5e66745