Teacher training

an investigation into the integration of digital technologies in language teaching

Authors

  • Caroline Araújo Larrañaga Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.
  • Susana Cristina dos Reis Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68738

Keywords:

Language teaching, Teacher Training, Digital Technologies

Abstract

The area of Applied Linguistics has benefited from studies that discuss the importance of integrating technologies into classroom practices to enhance language teaching. Therefore, in this study, we investigated how research on the use of digital technologies in the classroom is portrayed in national journals in the field. The methodology consists of exploratory research with a qualitative approach, based on a synthesis of research on studies published between 2021 and 2023. In addition to this research, data obtained from a diagnostic questionnaire identified the need for language teachers to teach integrating technologies into their planning and carrying out training courses on this topic. Finally, the results indicate that additional and first-language teachers are interested in proposals for training, about integrating digital technologies in their planning and teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Susana Cristina dos Reis, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.

Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). É professora associada, no Curso de Letras, pesquisadora, orientadora e docente no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional de Tecnologias em Rede, na UFSM. Líder do GRPesq/CNPq NUPEAD (Núcleo de Pesquisa, Ensino e Aprendizagem de Línguas a distância). Idealizadora e Coordenadora do Laboratório de Ensino e Aprendizagem de Línguas Online (LabEon) e dos cursos de inglês English Online 3D e ReSPOnD.  Possui graduação em Letras – Habilitação em Língua Inglesa pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2004) e Doutorado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria, com estágio no exterior na Iowa State University (2010). 

References

ALMEIDA, Patrícia Vasconcelos; VIEIRA, Mauriceia Silva de Paula; AMORIM, Márcia Fonseca de. Apresentação- Tecendo diálogos entre as tecnologias digitais e a formação docente. In:

ALMEIDA, P. V.; VIEIRA, M. S. de P.; AMORIM, M. F.de. (ORG). Tecnologias digitais e formação docente. Campinas: Pontes Editora, 2020. p.11.-18.

BITENCOURT, Dariane de Castro; REIS, Susana Cristina dos. Integração de dispositivos móveis em aulas de língua portuguesa: uma proposta de gestão pedagógica para uso nas escolas. RENOTE, v.18, n.1, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/105986/57832. Acesso em: 11 mai. 2024.

CRESWELL, John. Research design: qualitative & quantitative approaches. London: Sage Publications, 1994.

DUTRA, Deise Prina.; MARQUES, Ana Lúcia. Iniciando o letramento digital usando corpora nas aulas de inglês de alunos das séries iniciais. The Especialist, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 121–144, 2023. DOI: 10.23925/2318-7115.2023v44i2e61842. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/61842 . Acesso em: 4 set. 2024.

EGBERT, Joy. L.; PETRIE, Gina Mikel. CALL research perspectives. Mahwah, New Jersey e London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 2005. 204p.

FONTANA, Marcus Vinícius Liessem; COELHO, Naura Letícia Nascimento. Español en SPOC: a busca de uma solução para o ensino de espanhol para o ENEM em meio a uma pandemia. Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, [S. l.], v. 21, n. 2, p. AG6, 2022. DOI: 10.26512/rhla.v21i2.44356. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/44356 . Acesso em: 18 abr. 2024.

JOAQUIM, Sivaldo; OLIVEIRA, Wilk. As percepções dos professores da educação básica sobre o uso de tecnologias digitais no ensino remoto emergencial. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 81–90, 2021. DOI: 10.22456/1679-1916.121190. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/121190 . Acesso em: 24 set. 2024.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.

LARRAÑAGA, Caroline Araújo. Recontextualização de multiletramentos em atividades de um curso de formação continuada com design de trilhas online. 2023. Tese (Doutorado)- Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria-RS. 2023 (no prelo).

LEFFA, Vilson José. Aprendizagem de Línguas Mediada por Computador. In: LEFFA, Vilson José (Org.). Pesquisa em Lingüística Aplicada: temas e métodos. Pelotas: Educat, 2006.

LEFFA, Vilson José, FIALHO, Vanessa; BEVILÁQUA, André. Firpo.; COSTA, Alan Ricardo (Orgs.). Tecnologias e Ensino de Línguas: uma década de pesquisa em Linguística Aplicada. 1.ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020. Disponível em: https://repositorio.unisc.br/jspui/bitstream/11624/2921/1/Tecnologias%20e%20ensino%20de%20l%c3%adnguas.pdf . Acesso em 24. set. 2024.

LINHATI, Suzana.; REIS, Susana Cristina dos. Proposta de design de um curso de formação continuada sobre jogos de realidade alternativa para professores de espanhol. The Especialist, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 41–59, 2023. DOI: 10.23925/2318-7115.2023v44i2e62308. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/62308 . Acesso em: 4 set. 2024.

MARCHEZAN, Marileia da Silva; REIS, Susana Cristina dos. LeR Info: uma proposta de material didático digital para o ensino de leitura e produção do gênero multimodal infográfico no Google Classroom. Revista Desenredo,16, n.3, 2020. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/11431. Acesso em: 12 jun. 2024.

MARTINS, Cláudia Beatriz Monte Jorge; MOREIRA, Herivelto. O campo CALL (Computer Assisted Language Learning): definições, escopo e abrangência. Calidoscópio, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 247–255, 2012. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/3254 . Acesso em: 14 jun. 2024.

NORRIS, John; ORTEGA, Lourdes. Synthesizing research on language learning and teaching. Language Learning and Teaching, v.13. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2006.

REIS, Susana Cristina dos. Do discurso à prática: textualização de pesquisas sobre o ensino de inglês mediado por computador. 2010. 227 f. Tese (doutorado) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/3964 A cesso em: 12. mai. 2024.

REIS, Susana Cristina dos. Curso English Online 3D no Moodle: uma proposta de artefato digital para o ensino de inglês como língua adicional na modalidade híbrida. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 74, n. 3, p. 415-444, set./dez., 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/80730. Acesso em: 22 abr. 2023.

REIS, Susana Cristina dos.; GOMES, Adilson Fernandes. Podcasts para o ensino de língua inglesa: análise e prática para o Letramento Digital. Calidoscópio, v. 12, n. 3, p. 367-379, 2014. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2014.123.11. Acesso em: 10 jun. 2024.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1989.

ROBAINA, Natália Lopes. English For Teens: redesign dos recursos semióticos na adaptação de um curso de inglês on-line para adolescentes. 2023. p. 119. Dissertação (Mestrado Profissional em Tecnologias em Rede) - Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023.

SEGALLA, Juliana Facco. Design para Educação a Distância: Um Mooc para Orientar o Design Gráfico de Materiais Didáticos Digitais. 2023. 133 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Tecnologias em Rede) - Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023.

SILVA, Chayene Cristina Santos da; TEIXEIRA, Cenidalva Miranda de Souza. O uso das tecnologias na educação: os desafios frente à pandemia da COVID-19 / The use of technologies in education: the challenges facing the COVID-19 pandemic. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 9, p. 70070–70079, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n9-452. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/16897 . Acesso em: 18 abr. 2024.

SOUZA, F. Hugo Sobral de; SOUZA, Celestina Elba Sobral de; BITU, Vanessa de Carvalho Nilo. O ensino remoto emergencial: os desafios e estigmas vivenciados pelos docentes durante a pandemia da COVID-19. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 13, n. 1, p. e27647, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/27647 . Acesso em: 24 set. 2024.

STREB, Vanessa. Jogos Digitais na Educação Básica: Proposta de Curso– MOOC – para fomentar a produção de recursos educacionais abertos. 2023. 118 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Tecnologias em Rede) - Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023.

VELLAR, Camila Martins. Ensino Remoto na Pandemia: Dificuldades e Aprendizados. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 1, n. 1, 2023. Disponível em: https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/825 . Acesso em: 24 set. 2024.

VIEIRA JÚNIOR, Ismael Lemes; MELO, José Carlos de. Utilizando as tecnologias na educação: possibilidades e necessidades nos dias atuais/ Using technologies in education: possibilities and needs nowadays. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 34301–34313, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n4-066. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/27591 . Acesso em: 18 apr. 2024.

Published

2025-04-11

How to Cite

Larrañaga, C. A. ., & Reis, S. C. dos. (2025). Teacher training: an investigation into the integration of digital technologies in language teaching. The ESPecialist, 46(1), 130–155. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68738