Studying Poems in Basic Education

Authors

  • Nuciala Mognato Tureta Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.
  • Carla Moreira da Cunha Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil. https://orcid.org/0009-0009-8284-5835
  • Mayelli Caldas de Castro Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3283-6833

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69049

Keywords:

Teaching Sequence, Poem, Intertextuality

Abstract

This article presents a teaching sequence practice on the textual genre “Poetry”. The teaching practice was conducted and applied with elementary and high school students, aiming to foster the understanding of Intertextuality in order to enhance critical thinking, stimulate creative writing, and promote reflection on the social contexts of the students involved. The applied methodology about the teaching sequence followed what was proposed by Dolz, Noverraz, and Schneuwly (2004) concerning the logical progression of activities. This study is theoretically based on Koch and Elias (2024) and Koch (2012, 2022), considering what the authors state about intertextuality; in addition to Mazzi (2011), who addresses what literary intertextuality is concerned, as a linguistic and discursive characteristic; Rouxel (2013) helps us to elucidate the interpretation of literary texts and their form of reception; and Teixeira (2011) who portrays a linguistic analysis and its contribution to the interpretation of texts. The interaction between texts is highlighted as fundamental for creating multifaceted and semiotic meanings, emphasizing the importance of contextual analysis and intertextual relationships in text interpretation. As a result, creative and engaging productions emerged from the reading circles and perceptive analysis of the poems "José" by Drummond and "Drummundana" by Alice Ruiz.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carla Moreira da Cunha, Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Possuo graduação em Letras pela Universidade Federal do Espírito Santo(1998). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa.

Mayelli Caldas de Castro, Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Graduação em Letras Português/Inglês e Literaturas – FICAB. Especialização em Ensino de Língua Inglesa – UFES. Mestrado em Estudos Linguísticos – UFES. Doutorado em Linguística Aplicada – UFMG.

Professora efetiva do Instituto Federal do Espírito Santo – IFES – Campus Vitória.

Professora da área de Línguas e Linguagens.

IFES – Instituto Federal do Espírito Santo – Campus Vitória.

Pesquisa na área de Linguística e Linguística Aplicada, com ênfase em ensino de inglês como língua estrangeira, Estudos da Tradução, Estilística Tradutória e Linguística de Corpus; e pesquisas sobre Texto e Ensino de língua portuguesa.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum.2018.

CAED. Disponível em: https://avaliacaoemonitoramentoespiritosanto.caeddigital.net

COSTA VAL, Maria da Graça. Redação e Textualidade.3ªed. S.Paulo, Martins Fontes: 2006.

DOLZ, J., NOVERRAZ, M. & SCHNEUWLY, B. Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: Gêneros Orais e Escritos na escola. / Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales. – Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam.19 ed. São Paulo: Cortez. (Coleção polêmicas do nosso tempo v.4).1982.

KOCH, Ingedore. A inter-ação pela linguagem. 11ª ed., 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto,2023.

KOCH, Ingedore Villaça. ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. 1ª ed., 6ª reimpressão. São Paulo: Contexto,2024.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Linguística Textual: Quo Vadis? (Textlinguistics: Quo vadis?). (Universidade Estadual de Campinas), 2001.

KOCH, Ingedore. O texto e a construção de sentidos. 10ª ed., 8ª reimpressão. São Paulo: Contexto,2022.

Koch, Ingedore Villaça; Bentes, Anna Christina; Cavalcante, Mônica Magalhães. Intertextualidade: Diálogos Possíveis. 3ª edição. São Paulo: Cortez, 2012.

MAGALHÃES, Izabel. MARTINS, André Ricardo. RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso crítica: Um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2017.

MAINGUENEAU, Dominique. 2006. Cenas da Enunciação. Organizado por Sírio Possenti e Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva, diversos tradutores. Curitiba: Criar Edições. 181p.

MAZZI, Maria Gloria Cusumano. Intertextualidade e paródia. Revista Araticum. v.3, n.1, 2011.

MARCUSHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gênero e compreensão textual. São Paulo. Ed. Parábola Editorial, 2008.

REZENDE, Neide Luzia de. Leitura e escrita literárias no âmbito escolar: situação e perspectivas. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, 93-105, 2018.

ROUXEL, Annie. A tensão entre utilizar e interpretar na recepção de obras literárias em sala de aula: reflexão sobre uma inversão de valores ao longo da escolaridade. In: LANGLADE, Gérard, REZENDE, Neide Luzia. (Org) Leitura Subjetiva e Ensino de Literatura. São Paulo: Alameda Casa Editorial. 2013.

PINHEIRO, Hélder. Poesia na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2018.

TEIXEIRA, Claudia de Souza. Ensino de gramática e análise linguística. Revista Ecos. n. 11. Dez,2011, p.163-173.

Published

2025-05-19

How to Cite

Tureta, N. M., Cunha, C. M. da, & Castro, M. C. de. (2025). Studying Poems in Basic Education. The ESPecialist, 46(1), 306–325. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69049

Issue

Section

Dossier Language teaching and everyday practices