Studying Poems in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69049Keywords:
Teaching Sequence, Poem, IntertextualityAbstract
This article presents a teaching sequence practice on the textual genre “Poetry”. The teaching practice was conducted and applied with elementary and high school students, aiming to foster the understanding of Intertextuality in order to enhance critical thinking, stimulate creative writing, and promote reflection on the social contexts of the students involved. The applied methodology about the teaching sequence followed what was proposed by Dolz, Noverraz, and Schneuwly (2004) concerning the logical progression of activities. This study is theoretically based on Koch and Elias (2024) and Koch (2012, 2022), considering what the authors state about intertextuality; in addition to Mazzi (2011), who addresses what literary intertextuality is concerned, as a linguistic and discursive characteristic; Rouxel (2013) helps us to elucidate the interpretation of literary texts and their form of reception; and Teixeira (2011) who portrays a linguistic analysis and its contribution to the interpretation of texts. The interaction between texts is highlighted as fundamental for creating multifaceted and semiotic meanings, emphasizing the importance of contextual analysis and intertextual relationships in text interpretation. As a result, creative and engaging productions emerged from the reading circles and perceptive analysis of the poems "José" by Drummond and "Drummundana" by Alice Ruiz.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum.2018.
CAED. Disponível em: https://avaliacaoemonitoramentoespiritosanto.caeddigital.net
COSTA VAL, Maria da Graça. Redação e Textualidade.3ªed. S.Paulo, Martins Fontes: 2006.
DOLZ, J., NOVERRAZ, M. & SCHNEUWLY, B. Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: Gêneros Orais e Escritos na escola. / Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales. – Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam.19 ed. São Paulo: Cortez. (Coleção polêmicas do nosso tempo v.4).1982.
KOCH, Ingedore. A inter-ação pela linguagem. 11ª ed., 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto,2023.
KOCH, Ingedore Villaça. ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. 1ª ed., 6ª reimpressão. São Paulo: Contexto,2024.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Linguística Textual: Quo Vadis? (Textlinguistics: Quo vadis?). (Universidade Estadual de Campinas), 2001.
KOCH, Ingedore. O texto e a construção de sentidos. 10ª ed., 8ª reimpressão. São Paulo: Contexto,2022.
Koch, Ingedore Villaça; Bentes, Anna Christina; Cavalcante, Mônica Magalhães. Intertextualidade: Diálogos Possíveis. 3ª edição. São Paulo: Cortez, 2012.
MAGALHÃES, Izabel. MARTINS, André Ricardo. RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso crítica: Um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2017.
MAINGUENEAU, Dominique. 2006. Cenas da Enunciação. Organizado por Sírio Possenti e Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva, diversos tradutores. Curitiba: Criar Edições. 181p.
MAZZI, Maria Gloria Cusumano. Intertextualidade e paródia. Revista Araticum. v.3, n.1, 2011.
MARCUSHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gênero e compreensão textual. São Paulo. Ed. Parábola Editorial, 2008.
REZENDE, Neide Luzia de. Leitura e escrita literárias no âmbito escolar: situação e perspectivas. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, 93-105, 2018.
ROUXEL, Annie. A tensão entre utilizar e interpretar na recepção de obras literárias em sala de aula: reflexão sobre uma inversão de valores ao longo da escolaridade. In: LANGLADE, Gérard, REZENDE, Neide Luzia. (Org) Leitura Subjetiva e Ensino de Literatura. São Paulo: Alameda Casa Editorial. 2013.
PINHEIRO, Hélder. Poesia na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2018.
TEIXEIRA, Claudia de Souza. Ensino de gramática e análise linguística. Revista Ecos. n. 11. Dez,2011, p.163-173.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.