Comics on Instagram
the formation of the responsive reader
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69099Keywords:
Carnival, Dialogism, Reversible time, Statement, Public and private sphereAbstract
The current technological context points to a change in social areas, including education. This article aims to demonstrate how teaching and learning Portuguese can be more meaningful and attractive to students if combined with technology. It discusses how the comic genre, associated with Instagram support, through a specific account is used to stimulate and enhance students' responsiveness. Therefore, the proposal of this article unites the linguistic and technological skills of students and promotes dialogue between the informality of social media andcomics. The elaboration of this article was based on Bakhtin's theories on genres and responsive reading; on Pinheiro's thoughts on media genres; as well as on Marcuschi's on textual support.
Downloads
Metrics
References
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BAKHTIN, Mikhail Mikhaĭlovich. Marxismo e filosofia da linguagem.8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997. 203 p.
BAKHTIN, Mikhail Mikhaĭlovich. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2020.
BRAIT, Beth. A palavra mandioca do verbal ao verbo-visual. Revista Bakhtiniana, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 142-160, 2009.Acesso em: http://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/3004/1935. Acesso em: 15maio. 2020.
CHISTÉ, Priscila; SOUZA, Daize. Diálogos sobre o tempo: Laerte Coutinho e Mário Quintana. Vitória, IFES, 2023.
COUTINHO, Laerte. Manual do Minotauro. Disponível em: http://manualdominotauro.blogspot.com/. Acesso em: 20 maio 2021.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola.Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 95-128.
EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 192 p.
KANTAR TNS. Aumenta uso de Snapchat e Instagram, inclusive entre público mais velho. dez. 2016. Disponível em: https://br.kantar.com/tecnologia/comportamento/2016/dezembro-aumenta-uso-desnapchat-e-instagram,-inclusive-entre-p%C3%BAblico-mais-velho/. Acesso em: 11 maio 2020.
MARCUSCHI, Luis Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
PINHEIRO, Najara Ferrari. A noção de gênero para análise de textos midiáticos. In: MEURER, José Luiz; MOTTA-TOTH, Désirée (Orgs.). Gêneros textuais e práticas discursivas: subsídios para o ensino de linguagem. Bauru-SP: EDUSC, 2002. p. 259-287.
SOARES, Magda. Português na escola: história de uma disciplina curricular. Revista de Educação/AEC, ano 25, n. 101, out./dez., p. 9-19, 1996.
VERGUEIRO, Waldomiro. Histórias em quadrinhos: seu papel na indústria de comunicação de massa. 1985. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) –Universidade de São Paulo, São Paulo, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.