The short story “A Carteira” by Machado de Assis

an experience to encourage literary reading in Elementary School II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69100

Keywords:

Tale, Reading, Literary reader

Abstract

This article addresses the reading of literary texts in the classroom with the objective of expanding the reader's criticality in relation to everyday themes. To this end, the short story "A carteira”, by Machado de Assis (1884), was used, whose choice is justified by its literary richness and social themes. The work was based on the theoretical framework on the short story in the classroom by Terra (2019), on the practices of the subject reader by Rouxel (2012), on the guidelines regarding the reading of the BNCC (2018), on the Bakhtinian conception of social subject, otherness and genres of discourse (2011). The methodology used is the didactic sequence according to Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), which was applied in two different public schools, one in Cariacica and the other in Serra, with students from the 8th grade of Elementary School II. In this context, it was possible to perceive a greater interest of the students in reading the text when it is approached from a perspective other than that of analyzing the form of composition of the genre, because the focus of this didactic sequence prioritized the aspects of construction of meanings of the text, from an interactional perspective.

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Author Biographies

Letícia Queiroz de Carvalho, Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Doutora em Educação e Mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal do Espírito Santo. Docente do Instituto Federal do Espírito Santo, na graduação em Letras e nos Mestrados Profissionais em Letras e em Ensino de Humanidades. Integra o grupo de pesquisadores do Grupo de Pesquisas Culturas, Parcerias e Educação do Campo (UFES) e Grupo de Estudos Bakhtinianos (GEBAKH - UFES). É líder do grupo de pesquisas Núcleo de Estudos em Literatura e Ensino (IFES - Campus Vitória). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura e ensino, prática de ensino de língua e literatura, linguagem, formação de professores

Alessandra Sepulchro Machado, Secretaria Estadual de Educação do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Possui graduação em Letras - Português pela Universidade Federal do Espírito Santo(2003). Mestranda do Profletras – Mestrado Profissional em Letras, Ifes Vitória. Atualmente é MAPB Língua Portuguesa da Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo. Tem experiência na área de Letras.

Gean Dias Coutinho, Secretaria Estadual de Educação do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Mestrando em Letras pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES). Especialista em Teoria da Literatura e Produção Textual pelo Instituto Superior de Educação Ateneu (ISEAT). Especialista em Educação Básica e Saberes Pedagógicos na Contemporaneidade e Licenciado em Letras: Português e Literaturas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua, Estudo Literário e Semiótica da Cultura. Professor de Língua Portuguesa na rede estadual de ensino do Espírito Santo.

Jhenifer Lopes Leite, Secretaria Estadual de Educação do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Possui graduação em Licenciatura em Letras Português e Inglês pela Faculdade Saberes (2017). Mestranda do Profletras – Mestrado Profissional em Letras, Ifes Vitória Atualmente é professora da rede municipal de Vitória (ES). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Educação Literária.

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Published

2025-05-19

How to Cite

Carvalho, L. Q. de, Machado, A. S., Coutinho, G. D., & Leite, J. L. (2025). The short story “A Carteira” by Machado de Assis: an experience to encourage literary reading in Elementary School II. The ESPecialist, 46(1), 285–305. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69100

Issue

Section

Dossier Language teaching and everyday practices