Didactic sequel proposal involving a high school podcast production
reflections on contemporary aspects of labor
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69101Keywords:
Didactic Sequence, Speech-Writing Continuum, Labor Relations, PodcastAbstract
This article proposes reflections on the application of a didactic sequence developed in accordance with Dolz, Noverraz, and Schneuwly (2011) addressing contemporary issues related to labor, diversity, and power relations. The didactic sequence referred aimed primarily to develop oral skills in Portuguese language classes through the production of a podcast program. Initial discussions on the theme were guided by the analysis of Brazilian artistic works: the song A Vida é Desafio (2002) by Racionais MC’s, the paintings Trabalhadores (1938) and Operários (1933) by Tarsila do Amaral, and the artwork Invisíveis (2023) by JV Abreu. The theoretical framework included: Bakhtin’s concepts of dialogical relations and the responsive-active atitude (Bakhtin, 1997; 2016); Marcuschi’s speech-writing continuum (Marcuschi, 2008); and Foucault’s analysis of power relations (Foucault, 1995). The results demonstrated that students successfully produced a podcast script, highlighting the speaking-writing continuum as they translated their analysis of the artworks into oral discourse. The activity also fostered critical reflection on contemporary labor issues, revealing students’ exercise of citizenship, critical thinking, while also showcasing their ability to express themselves fluently and articulately. Thus, this didactic sequence emerges as a valuable pedagogical approach to address current themes (highlighting oral communication), an often underrepresented skill in high school education.
Downloads
Metrics
References
ABREU, Jv. Invisíveis. 21 nov. 2023. Instagram: @jvmabreu. Disponível em: https://www.instagram.com/p/Cz6JDmhLjeU/?img_index=1. Acesso em: 15 jun. 2024.
ARAUJO, Débora Cristina. Representações sobre oralidade e escrita na tradição africana e sua presença/ausência na formação educacional brasileira. Pontos de Interrogação: Revista de Crítica Cultural, v. 5, n. 2, p. 161-175, 2015. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/2172/1505. Acesso em: 15 jun. 2024.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Fundamentos de uma teoria da violência simbólica. In: BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Tradução Reynaldo Bairão. A reprodução: elementos de uma teoria do sistema de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora S.A., 1992. Cap. 1. p.15-76.
BRASIL. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: educação 2023. Rio de Janeiro: IBGE, 2024. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2102068. Acesso em: 29 ago. 2024.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 15 jul. 2024.
BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. MTE promove live para refletir sobre a abolição da escravatura. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/trabalho-e-emprego/pt-br/noticias-e-conteudo/2024/Maio/mte-promove-live-para-refletir-sobre-a-abolicao-da-escravatura. Acesso em: 20 ago. 2024.
BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. Mulheres recebem 19,4% a menos que os homens, aponta 1º Relatório de Transparência Salarial. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/trabalho-e-emprego/pt-br/noticias-e-conteudo/2024/Marco/mulheres-recebem-19-4-a-menos-que-os-homens-aponta-1o-relatorio-de-transparencia-salarial. Acesso em: 23 ago. 2024.
COBO, Barbara; OLIVEIRA, Beatriz Menezes Marques de. Desigualdades no mercado de trabalho brasileiro: uma proposta de conceituação e mensuração do trabalho precário sob a lupa da interseccionalidade. Revista Brasileira de Estudos de População, [S.L.], v. 41, p. 1-24, 5 jul. 2024. Associação Brasileira de Estudos Populacionais. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20947/s0102-3098a0260. Acesso em 07 maio 2025.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2011. Cap. 4. p. 81-108.
FELTRIN, Rodrigo Fabre. ARTE E TRABALHO NA AMÉRICA LATINA: um estudo a partir da obra de Tarsila do Amaral e Frida Kahlo. In: JORNADA DE DESENVOLVIMENTO E POLÍTICAS PÚBLICAS, III, 2021, Online. Anais Seminário de Ciências Sociais e Aplicadas. Criciúma: Unesc – Universidade do Extremo Sul Catarinense, 2021. v. 7, p. 1-7. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/seminariocsa/article/view/7059/5970. Acesso em: 07 maio 2025.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.
HIRATA, Helena Sumiko. Novas Configurações da Divisão Sexual do Trabalho. Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 11, n. 6, p. 1-7, dez. 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=496650332002. Acesso em: 07 maio 2025.
LEITE, Quesia dos Santos Souza; ARANHA, Simone Dália de Gusmão; LEITE, Bruno Silva. A PRODUÇÃO DE PODCASTS POR ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO SOBRE A LÍNGUA PORTUGUESA E A COMUNICAÇÃO VERBAL. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [S.L.], v. 7, n. 02, p. 44-64, 11 out. 2019. IFES – Instituto Federal do Espírito Santo. Disponível em: http://dx.doi.org/10.36524/dect.v7i02.196. Acesso em: 15 jun. 2024.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. p. 186-196.
OLIVEIRA, Acauam Silvério de. Prefácio. In: RACIONAIS MC's. Sobrevivendo no Inferno: O evangelho marginal dos Racionais MC’s. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 19-37.
OSMO, Alan. O testemunho do Massacre do Carandiru feito por Jocenir e Mano Brown. Revista do Seta, Campinas, 2018. v. 8. p. 340-354.
RACIONAIS MC’S. A vida é desafio. In: Nada como um dia após o outro. São Paulo: 2002. (7min14seg.), son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Wb3rvC6z5ao2 (7:14). Acesso em: 15 jun. 2024.
SANTORO, Artur. Tarsila do Amaral: Trabalhadores, 1938. Disponível em: https://www.masp.org.br/acervo/obra/trabalhadores. Acesso em: 15 jun. 2024.
SÃO PAULO. ACERVO ARTÍSTICO-CULTURAL DOS PALÁCIOS DO GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Arte em Detalhes: Tarsila do Amaral. Operários, 1933. óleo sobre tela. Acervo dos palácios. Disponível em: https://www.acervo.sp.gov.br/ArteDetalheTA.html. Acesso em: 15 jun. 2024.
SILVA, Dalmo Souza e. Tarsila do Amaral: ensaio sobre a "brasilidade". Extraprensa, São Paulo, v. IX, n. 16, p. 54-60, 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/extraprensa/article/view/epx16-a07/100468. Acesso em: 24 ago. 2024.
SCHWARTZ, Yves. Conceituando o trabalho, o visível e o invisível. Trabalho, Educação e Saúde, [S.L.], v. 9, n. 1, p. 19-45, 2011. FapUNIFESP. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/HTF7DtBVhZfgVZXqhkPX4Mx/. Acesso em: 18 jul. 2024.
SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESPÍRITO SANTO (SEDU-ES). Orientações Curriculares. 2024. Disponível em: https://curriculo.sedu.es.gov.br/. Acesso em: 15 de jun. de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.