Development of educational materials for teaching portuguese as a second language to deaf students

exploring literacy practices in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69154

Keywords:

Portuguese as second language for deaf people, Educational materials, Higher education, Literacies, Multimodality

Abstract

In this text, we present a project aimed at developing educational materials for teaching Portuguese as a second language to deaf students in higher education. For the design of the project and the educational materials, contributions from studies on bilingualism and bi/multilingual education (García; Woodley, 2015; Peluso; Lodi, 2023); literacy (Carvalho; Castanheira; Machado, 2023; Silva, 2010; Papen, 2023); textual genres (Bakhtin, 2006; Marcuschi, 2005); and Multimodality (Kress, 2003; Kress; van Leeuwen, 2001) are explored. In the process of material development, the teachers map out different literacy practices at the university and in other contexts, select texts, and create activities for reading, writing, and expanding lexicogrammatical resources. Subsequently, project fellows work on translating content into Brazilian Sign Language (Libras), formatting the materials, incorporating multimodal elements, and editing the videos. The final product consists of a book in Portuguese with three units, which includes links and QR Codes to videos in Libras.

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Author Biography

Giselli Mara da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Letras/ Licenciatura em Português pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais - FALE-UFMG (2004), mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (2010) e atualmente cursa o Doutorado em Estudos Linguísticos na FALE-UFMG. Desde 2011, é professora assistente na mesma instituição, na área de Libras. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, atuando principalmente com os seguintes temas: ensino de português como L2 para surdos, ensino-aprendizagem de leitura e formação de professores de português para surdos.

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Published

2025-03-12

How to Cite

Silva, G. M. da, & Barbosa, E. dos R. A. . (2025). Development of educational materials for teaching portuguese as a second language to deaf students: exploring literacy practices in higher education. The ESPecialist, 46(1), 104–129. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69154