Teaching English and poetry

a post-method and intercultural proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e70185

Keywords:

poetry, post-method, english

Abstract

This paper seeks to analyze possibilities of using teaching practices, outside the traditional scope, but guided by the Post-Method, in order to work with literary texts in English with the purpose of bringing into the final years of elementary education aspects beyond grammar and with a focus on intercultural issues. Regarding methodology, a bibliographic research is carried out on the Post-Method (Kumaravadivelu, 1994), on the conceptions of language, decoloniality and critical education (Freire, 1997; hooks, 2013; and Canagarajah, 2023), interculturality (Weissmann, 2018), as well as the Brazilian National Curriculum Base (Brazil, 2018), which, by defining English as ‘Lingua Franca’, recognizes it as a language that enables contact with other cultures. Examples of possible activities are presented, which privilege diversity and are accompanied by the BNCC skills and the macro and micro strategies specific to the post-method, which aim to propose practices that exercise the critical and sensitive eye, in addition to expanding the cultural, artistic, linguistic and political repertoire of students. In this sense, this paper provides a way to think about poetry in English and its literacy in the classroom, providing an opportunity to understand the diversity of this textual genre, as well as its importance and social relevance, through the implementation of a post-method pedagogy, offering an opportunity to transform the role of the teacher and the student in the classroom and granting them autonomy.

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Author Biographies

Valeria Hernandorena Monteagudo de Campos, Faculdade Sesi de Educação, São Paulo, SP, Brasil.

Professora do curso de Linguagens da Faculdade Sesi de Educação. Doutoranda em Literatura pela Universidade de São Paulo (USP) e mestra pela mesma instituição. Possui especializações em ensino de língua e literatura e é graduada em Letras – Português e Inglês. Atualmente, coordena o Grupo de Estudos Vozes Esquecidas da Literatura.

Paula Cristina Bullio, Faculdade Sesi de Educação, São Paulo, SP, Brasil.

Coordenadora do curso de Linguagens na Faculdade SESI de Educação. Mestrado e Doutorado em Linguística pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho com estágio na universidade Sorbonne Nouvelle III. Possui graduação em Letras (inglês/português) pela Universidade Federal de São Carlos. Atualmente, participa do grupo NaLíngua (CNPq), acerca dos processos de formação da subjetividade da criança e aquisição da linguagem (materna e estrangeira). Além disso, tem se dedicado ao estudo do ensino decolonial da Língua Inglesa e da formação de professores, assuntos sobre os quais iniciou um projeto de pós-doutorado no departamento de Letras Modernas da FFLCH – USP.

Julia Roll Silva, Faculdade Sesi de Educação, São Paulo, SP, Brasil.

Graduada em Linguagens pela Faculdade SESI de Educação. Atualmente é professora de língua inglesa na Rede SESI-SP de Educação.

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Published

2025-05-19

How to Cite

Campos, V. H. M. de, Bullio, P. C., & Silva, J. R. (2025). Teaching English and poetry: a post-method and intercultural proposal. The ESPecialist, 46(1), 263–284. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e70185

Issue

Section

Dossier Language teaching and everyday practices