Critical literacies in teacher education
the educational role of English language class
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2022v43i2a6Keywords:
Critical literacies; Internship as research; English language.Abstract
This paper discusses the importance of an English teacher education that considers teaching based on the critical literacies perspective, for believing in the contribution of this perspective to a less violent and more humane society. Hence, this work is based on the mentioned theoretical perspective and the notions of internship as research and school subject as means. The analysis focuses on a fragment of the data from ethnographic-based qualitative research developed at the Master’s level in which English teacher trainees develop their respective practices guided by the theory addressed here. By analysing the data, it was noticed how the notions of internship as research and school subject as means favour and enhance the development of practices based on critical literacies, which focus on educational issues of the subjects/students situated in researched context.
Metrics
References
ARAÚJO, U. F. 2000. Escola, democracia e a construção de personalidades morais. Educação e Pesquisa, São Paulo, 26.2: 91-107. https://doi.org/10.1590/S1517-97022000000200007
BARROS, W. V. Letramentos digitais: um estudo com a mediação do smartphone no estágio supervisionado de língua inglesa no Ensino Médio. 290f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino). Universidade Federal de Campina Grande, 2019.
CERVETTI, G.; PARDALES, M. J.; DAMICO, J. S. 2001. A tale of differences: comparing the traditions, perspectives and educational goals of critical reading and critical literacy. Reading Online, 4.9: 1-16.
FREIRE, P. 2018. Pedagogia do oprimido. 66ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 253p.
GIROUX, H. A. 1985. Teachers as transformative intellectuals. Social Education, 49.5: 189-197.
JORDÃO, C. M.; FOGAÇA, F. C. 2007. Ensino de Inglês, letramento crítico e cidadania: um triângulo amoroso bem-sucedido. Línguas e Letras, 8.14: 79-105. https://doi.org/10.5935/rl&l.v8i14.906
LUKE, A.; FREEBODY, P. 1997. Shaping the social practices of reading. In: MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBODY, P. (Eds.), 1997, Constructing critical literacies. St. Leonards: Hampton, Press, p. 185-225.
MATTOS, A. M. A. 2014. Construindo cidadania nas aulas de inglês: uma proposta para o letramento crítico. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (Orgs), 2014, Letramentos em Terra de Paulo Freire. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 171 – 191.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. 2011. Para uma redefinição de letramento crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. A. (Orgs.), 2011, Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, p. 128-140.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T.; MONTE MÓR, W. Conhecimentos de língua estrangeiras. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, v. 1., 2006, p. 85 – 124.
MONTE-MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. 2013. In: ROCHA, C.H.; MACIEL, R. F, 2013, Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, p. 31-50.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. 2008. Metodologia de pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 248p.
PIMENTA, S.; ANASTASIOU, L. G. C. 2002. O docente do ensino superior. In: PIMENTA, S.; ANASTASIOU, L. G. C. (Orgs.), 2002, Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, p. 177-200.
TAKAKI, N. H.; FERRAZ, D. M.; MIZAN, S. 2019. Repensando a Educação Linguística com contribuições de Ricoeur e Monte Mór. Pensares em Revista, 1.15: 22-46. https://doi.org/10.12957/pr.2019.38462
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.