The use of GeoGebra in laboratory practices in the construction of geometric concepts by undergraduates in mathematics at UECE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2022.v11i2p138-158

Keywords:

GeoGebra, Laboratory Practices, Geometric concepts

Abstract

In the last two years, education has undergone several changes, caused by the COVID-19 pandemic that forced homeschooling enhanced by technological resources. In the training courses of future teachers, they were also affected, having to rethink practical subjects that were taught in person, for a digital scenario that led to gains and losses. In the case of undergraduate courses in mathematics, especially the one located at the State University of Ceará (UECE), Itaperi campus, in Fortaleza, Ceará, this reality was no different. Thus, this experience report aims to present the didactic possibilities of the use of GeoGebra in laboratory practices in the construction of geometric concepts by undergraduates in mathematics at UECE. The focus is to show the digital materials built by the undergraduates and their methodological guidelines for application in a distance and/or face-to-face class within the geometry teaching laboratory discipline. In this way, it was noticed that GeoGebra goes beyond its use only with the ruler and compass tool and brings several possibilities as a didactic resource for making games, puzzles and building simulators.

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Author Biographies

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2001), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010). Atualmente é coordenadora de curso de matemática da Universidade Aberta do Brasil, Coordenadora do Laboratório de Matemática e Ensino da UECE, professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará, líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática e Diretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional do Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: geometria, livros didáticos, história da matemática, educação matemática e história da educação matemática.

Gisele Pereira Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará-UFC (2011), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2013), especialização em Ensino de Matemática pela Faculdade Farias Brito (2013) e Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2018). Atualmente é professora efetiva da Secretária de Educação do Estado do Ceará - SEDUC e doutoranda do programa de pós-graduação em Educação pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando na Formação inicial e continuada de Professores de Matemática sobre Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) no Ensino de Matemática.

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Published

2022-11-12

How to Cite

Pereira, A. C. C., & Oliveira, G. P. (2022). The use of GeoGebra in laboratory practices in the construction of geometric concepts by undergraduates in mathematics at UECE. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 11(2), 138–158. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2022.v11i2p138-158

Issue

Section

Relatos de Experiência