The Game Múltiplos e Divisores: a hybrid approach to find the maximum path

Authors

  • Daniele Simas Pereira Alves SEMED - São Gonçalo
  • Alexandre de Matos Teixeira Núcleo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Matemática (NEPEM), Colégio Pedro II - RJ
  • João Domingos Gomes da Silva Junior Núcleo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Matemática (NEPEM), Colégio Pedro II - RJ
  • Liliana Manuela Gaspar da Costa Núcleo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Matemática (NEPEM), Colégio Pedro II - RJ

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p090-106

Keywords:

geogebra, game, multiples, divisors, graphs

Abstract

Remote teaching has made electronic games a more present resource in classroom. The GeoGebra game “Múltiplos e Divisores” (Multiples and Divisors), is an interesting example for use in Elementary School. The determination of the maximum amount of numbers that can be removed, according to proposed rules, generated some theoretical questions allied to the naive playfulness of the game. Aspects of these sequences will be shown and questions will be formulated about the underlying issues, whose answers will be obtained by two complementary approaches. The maximum path for the reduced version of this didactic resource is found through computational application applied to Graph Theory

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AIRES, F. C. Introdução à teoria dos números. Fortaleza, EdUECE. 2ª ed. 2015. ISBN: 978-85-7826-397-3.

BALTAZAR, R.; PEREIRA, L. O estudo de Grafos: uma proposta investigativa. Educação Matemática e Pesquisa, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 334-348, 2018.

BOALER, J. MENTE SEM BARREIRAS: as chaves para destravar seu potencial ilimitado de aprendizagem. Porto Alegre, Penso, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. 3. ed. Brasília: MEC, 1998

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Médio e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacional para o Ensino Médio (PCNEM): Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília. MEC, 2000.

CARDOSO, B. N. Grafos Eulerianos na educação básica. 2017. Dissertação (Mestrado.em Matemática) – Departamento de Matemática, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

MERRIS, Russel. Graph Theory. Wiley-Interscience Series in Discrete Mathematics and Optimization. John Wiley & Sons, United States. 2001.

MÜLLER, J. G.; BAIER, T. TEORIA DOS GRAFOS: uma possibilidade pedagógica para o Ensino Fundamental. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 12, n. 1, 2021.

SWART, Edward. R. (1980), The philosophical implications of the four-color problem, Mathematical Association of America. American Mathematical Monthly, v. 87, p. 697–702, Nov. 1980.

VIEIRA, G.; ALEVATTO, N.S.G. Tecendo relações entre resolução de problemas e investigações matemáticas nos anos finais do ensino fundamental. In: ENCONTRO DE PRODUÇÃO DISCENTE PUCSP, 2012, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: PUCSP, 1994. p. 1-13. Disponível em: <http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/epd/article/view/515> Acesso em 10 de fevereiro de 2022.

Published

2023-06-06

How to Cite

Simas Pereira Alves, D., Teixeira, A. de M., Silva Junior, J. D. G. da, & da Costa, L. M. G. (2023). The Game Múltiplos e Divisores: a hybrid approach to find the maximum path. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 12(1), 090–106. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p090-106

Issue

Section

Artigos