GeoGebra in the Study of Trigonometric Functions from Graphical Analysis

Authors

  • Ângela Eloisa Fernandes Pereira Ministério de Educação
  • Helder Vlademiro Correia Vaz Uni-Cv / Faed - Assomada

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2022.v11i2p119-137

Keywords:

Trigonometric Function, GeoGebra, meaningful learning

Abstract

The present work describes the results of an experience with the use of technologies in the Mathematics teaching, GeoGebra software application as a resource in trigonometry teaching/learning. It was intended to study the trigonometric functions from the graphical analysis, through the task accomplishment supported by the GeoGebra software. The methodological intervention was carried out in a qualitative approach with a case study in the context of research-action in a class of students of the 12th grade and we used the students' productions as a data collection instrument. The analysis of the activities helped us to understand how the students performed their analyses and to develop the ability of spatial visualization through the moving figures process on the computer screen. Therefore, the study directed us to conclude that the use of GeoGebra with an approach based on mathematical investigation contributed significantly to the understanding of the contents involved and an active role of students in the process of knowledge construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANJOS, V. M.; MERCADO, L. P. L. Ensino de Matemática com Internet: A metodologia WebQuest no ensino de sólidos geométricos no 9º ano. disponível em: <https://recursos.educoas.org/sites/default/files/VE16.506.pdf>. Acesso em 10 de 06 de 2022.

BOGDAN, R. ; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação - uma introdução á teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora LDA, 1994.

BORBA, M. de C.; PENTEADO , M. G. Informática e Educação Matemática. 5ª ed. 2007.

DANTAS, A. S. O uso do GeoGebra no ensino de trigonometria: uma experiência com Alunos do Ensino Médio. Revista Ciência e Natura, v. 37 Ed. Especial PROFMAT, p. 123– 142, 2015.

HOHENWARTER, M. GeoGebra – Informações. 2007. disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/85144/mod_resource/content/1/Introducao_ao_Geogebra.pdf>. Acesso em 01 de 08 de 2022.

JUCOSKI, A. L. Construindo e (re)construindo conhecimentos de trigonometria com utilização de recursos tecnológicos em um curso pré-vestibular. Lajeado: Universidade do Vale do Taquari - Univates, 2011.

LOPES, M. M. Sequência Didática para o Ensino de Trigonometria usando o Software GeoGebra. Revista Bolema, Rio Claro (SP), v. 27, n. 46, p. 631-644, 2013.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. ed. Campinas: Papirus, 2000.

NASCIMENTO, E. G. A. A Avaliação do uso do Software Geogebra no Ensino de Geometria. Actas de La Conferencia Latino Americana de Geogebra de Uruguai. ISSN 2301-0185, p. 125-132, 2012.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (NCTM). De los principios a la Acción – para garantizar el êxito matemático para todos. México: Association Drive, Reston, VA 20191-1502, 2015.

PEDROSO, L. W. Uma Proposta da Trigonometria com uso do Software GeoGebra. 2012, Dissertação de Mestrado

PONTE, J. P. Investigação sobre investigações matemáticas em portugal. Lisboa. 2003. disponível em: <http://hdl.handle.net/10451/4071>. Acesso em 01 de 08 de 2022.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 4ª edição. 2019.

SALAZAR, D. M. (2015). GeoGebra e o Estudo das Funções Trigonométricas no Ensino médio. 2015. Dissertação de Mestrado .

SANTOS, J. S.; HOMA, A. I. R. Tecnologia Digital para o Ensino da Trigonometria: Uma Proposta Desenvolvida como Oficinas para professores licenciados em matemática . VI EIEMAT XV EGEM, 4º Encontro Nacional PIBID Matemática. ISSN 2316-7785, 2018.

DE SOUSA, J. M. Funções Trigonométricas e suas aplicações no cálculo de distâncias inacessíveis. Disertação de Mestrado. 2017.

VAZ, D. A. F.; DE JESUS , P. C. C. Uma sequência didática para o ensino da matemática com o software GeoGebra. Revista estudos Goiânia, v. 41, n.1, p. 59-75, 2014.

Published

2022-11-12

How to Cite

Fernandes Pereira, Ângela E., & Correia Vaz, H. V. . (2022). GeoGebra in the Study of Trigonometric Functions from Graphical Analysis. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 11(2), 119–137. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2022.v11i2p119-137

Issue

Section

Artigos